Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-08-14, 10:21
  #1
Medlem
Bestämt mig för att nu gå igenom detta helvete som jag har ställt till det. Jag har inte betalat av skulder på flera år p.g.a andra problem.
Skulderna är ca 3-8 år gamla. Vettefan var jag ska börja eller hur jag ska lägga upp det. Tror det är en av anledningarna varför jag hela tiden har skitit i det. Pratade med fogden i morse och summan som ligger där stämmer inte alls. Den är alldeles för liten.

Majoriteten av skulderna är SMSLÅN. Antagligen ligger min skuld idag på 500-600 tusen.

Är inte gammal och jag löser hellre detta nu än att ångra mig om ett par år. Men det kommer ju ta en jävla tid att betala av skiten, samtidigt som räntan bara fortsätter att öka...Jag har inte bara kännedom när det kommer till skulder och ekonomi. Snälla inga påhopp och hjälp så är jag tacksam!
Citera
2019-08-14, 10:25
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madrida
Bestämt mig för att nu gå igenom detta helvete som jag har ställt till det. Jag har inte betalat av skulder på flera år p.g.a andra problem.
Skulderna är ca 3-8 år gamla. Vettefan var jag ska börja eller hur jag ska lägga upp det. Tror det är en av anledningarna varför jag hela tiden har skitit i det. Pratade med fogden i morse och summan som ligger där stämmer inte alls. Den är alldeles för liten.

Majoriteten av skulderna är SMSLÅN. Antagligen ligger min skuld idag på 500-600 tusen.

Är inte gammal och jag löser hellre detta nu än att ångra mig om ett par år. Men det kommer ju ta en jävla tid att betala av skiten, samtidigt som räntan bara fortsätter att öka...Jag har inte bara kännedom när det kommer till skulder och ekonomi. Snälla inga påhopp och hjälp så är jag tacksam!

Har du kollat upp om du kan få skuldsanering?
Prata med en budget och skuldrådgivare.
Citera
2019-08-14, 10:28
  #3
Medlem
Jättebra att du tar tag i det
Kommer säkert bli jättetufft, men du kommer må så mycket bättre efteråt.

Börja med att lista alla sina skulder, ring företagen och gör upp avbetalningsplan med dem.
Kolla möjligheterna till skuldsanering, kanske har du någon släkting/närstående som kan hjälpa dig med ett BRA samlingslån för att lösa skulderna.

Lycka till, håller tummarna för att det löser sig med tiden
Citera
2019-08-14, 10:28
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Azc
Har du kollat upp om du kan få skuldsanering?
Prata med en budget och skuldrådgivare.

Har varit i kontakt med en och denne vill gärna boka en träff, vilket vi nu har gjort.

En annan punkt denne nämnde var att jag skulle gå in i UC eller liknande. För att begära ut utdrag från vilka som har gett mig krediter.
Men jag är lite skeptisk, blir det inte preskavbrott isåfall?
Citera
2019-08-14, 10:29
  #5
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madrida
Bestämt mig för att nu gå igenom detta helvete som jag har ställt till det. Jag har inte betalat av skulder på flera år p.g.a andra problem.
Skulderna är ca 3-8 år gamla. Vettefan var jag ska börja eller hur jag ska lägga upp det. Tror det är en av anledningarna varför jag hela tiden har skitit i det. Pratade med fogden i morse och summan som ligger där stämmer inte alls. Den är alldeles för liten.

Majoriteten av skulderna är SMSLÅN. Antagligen ligger min skuld idag på 500-600 tusen.

Är inte gammal och jag löser hellre detta nu än att ångra mig om ett par år. Men det kommer ju ta en jävla tid att betala av skiten, samtidigt som räntan bara fortsätter att öka...Jag har inte bara kännedom när det kommer till skulder och ekonomi. Snälla inga påhopp och hjälp så är jag tacksam!

Anledningen till att skulderna hos KFM är för låga är att borgenärerna/deras inkassoombud håller koll på ditt skuldsaldo hos KFM. Om de ser att du har andra skulder hos KFM, har en misslyckad utmätning, dålig inkomst o.s.v, så är det ingen idé för dom att skicka in skulderna till KFM, då detta innebär en kostnad på 600 kr per år. Om de ser att du börjar betala av skulderna hos KFM, om din inkomst ökar eller liknande kommer de skicka in dem.

Du bör börja med att ta reda på exakt hur stora skulder du har, och vilken ränta du får betala på respektive skuld. Detta kan du göra genom att ringa runt till alla inkassobolag i Sverige, lista finns här: https://www.datainspektionen.se/laga...assotillstand/

Du kan dock missa vissa skulder efter vissa lånebolag kan hantera inkassohanteringen själv. Gör man det behöver man inte inkassotillstånd. För att slippa ringa till alla inkassobolag kan du istället kontakta kommunens skuldrådgivare. Alla kommuner måste enligt lag ha en sådan. Ger du dem fullmakt har de mejllistor med alla inkassobolag, och kan således med mycket mindre arbete ta reda på skuldsaldo.

Därefter bör du börja förhandla med bolagen. I vart fall bör du begära att de fryser räntan om du träffar en avbetalningsplan, men försök även få dem att avskriva hela/del av räntan.

Börja betala de skulderna med högst ränta, om du inte får räntan fryst/avskriven.
Citera
2019-08-14, 10:29
  #6
Medlem
Sök stöd hos kommunens budgetrådgivare.
En annan medlem på fb delade nyligen med sig av denna video.
Där finns väldigt bra vägledning om hur du kan sätta igång med att bli skuldfri redan idag.
https://youtu.be/S9x1FoosIDo
Citera
2019-08-14, 10:33
  #7
Medlem
X-fronts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madrida
Bestämt mig för att nu gå igenom detta helvete som jag har ställt till det. Jag har inte betalat av skulder på flera år p.g.a andra problem.
Skulderna är ca 3-8 år gamla. Vettefan var jag ska börja eller hur jag ska lägga upp det. Tror det är en av anledningarna varför jag hela tiden har skitit i det. Pratade med fogden i morse och summan som ligger där stämmer inte alls. Den är alldeles för liten.

Majoriteten av skulderna är SMSLÅN. Antagligen ligger min skuld idag på 500-600 tusen.

Är inte gammal och jag löser hellre detta nu än att ångra mig om ett par år. Men det kommer ju ta en jävla tid att betala av skiten, samtidigt som räntan bara fortsätter att öka...Jag har inte bara kännedom när det kommer till skulder och ekonomi. Snälla inga påhopp och hjälp så är jag tacksam!

Helt seriöst, dra på dig mer skulder (om du kan) spela för dem och hoppas att du vinner. Om inte så, sök skuldsanering, tar ca 12 månader innan beslut och förklara att du är spelberoende och numera har sökt hjälp och slutat spela. Kan funka
Citera
2019-08-14, 10:34
  #8
Medlem
Zer0Shits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madrida
Bestämt mig för att nu gå igenom detta helvete som jag har ställt till det. Jag har inte betalat av skulder på flera år p.g.a andra problem.
Skulderna är ca 3-8 år gamla. Vettefan var jag ska börja eller hur jag ska lägga upp det. Tror det är en av anledningarna varför jag hela tiden har skitit i det. Pratade med fogden i morse och summan som ligger där stämmer inte alls. Den är alldeles för liten.

Majoriteten av skulderna är SMSLÅN. Antagligen ligger min skuld idag på 500-600 tusen.

Är inte gammal och jag löser hellre detta nu än att ångra mig om ett par år. Men det kommer ju ta en jävla tid att betala av skiten, samtidigt som räntan bara fortsätter att öka...Jag har inte bara kännedom när det kommer till skulder och ekonomi. Snälla inga påhopp och hjälp så är jag tacksam!
Har du jobba? Vad tjänar du?

z
Citera
2019-08-14, 10:37
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Anledningen till att skulderna hos KFM är för låga är att borgenärerna/deras inkassoombud håller koll på ditt skuldsaldo hos KFM. Om de ser att du har andra skulder hos KFM, har en misslyckad utmätning, dålig inkomst o.s.v, så är det ingen idé för dom att skicka in skulderna till KFM, då detta innebär en kostnad på 600 kr per år. Om de ser att du börjar betala av skulderna hos KFM, om din inkomst ökar eller liknande kommer de skicka in dem.

Du bör börja med att ta reda på exakt hur stora skulder du har, och vilken ränta du får betala på respektive skuld. Detta kan du göra genom att ringa runt till alla inkassobolag i Sverige, lista finns här: https://www.datainspektionen.se/laga...assotillstand/

Du kan dock missa vissa skulder efter vissa lånebolag kan hantera inkassohanteringen själv. Gör man det behöver man inte inkassotillstånd. För att slippa ringa till alla inkassobolag kan du istället kontakta kommunens skuldrådgivare. Alla kommuner måste enligt lag ha en sådan. Ger du dem fullmakt har de mejllistor med alla inkassobolag, och kan således med mycket mindre arbete ta reda på skuldsaldo.

Därefter bör du börja förhandla med bolagen. I vart fall bör du begära att de fryser räntan om du träffar en avbetalningsplan, men försök även få dem att avskriva hela/del av räntan.

Börja betala de skulderna med högst ränta, om du inte får räntan fryst/avskriven.

Sådana här inlägg är jag ute efter. Tack då mycket!

Så jag ska avvakta med att kontakta någon av bolagen tills skuldeådgivaren i kommunen mejlat runt och fått svar? Vilka ska kontaktas när man ska förhandla om att ta bort räntan. Inkassobolagen eller lånebolagen?

Finns det någon som har kunnat förhandla till sig att ta bort räntan? Jag hade fanimej jobbat skiten ur mig och betalat om räntan blev avskriven.
Citera
2019-08-14, 10:39
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X-front
Helt seriöst, dra på dig mer skulder (om du kan) spela för dem och hoppas att du vinner. Om inte så, sök skuldsanering, tar ca 12 månader innan beslut och förklara att du är spelberoende och numera har sökt hjälp och slutat spela. Kan funka

Lol varför riskera. Tänk om de plötsligt säger nej?

[quote=Zer0Shit|68388166]Har du jobba? Vad tjänar du?

Fick nyligen en anställning men 75% tjänst endast. Får väl ut 18 efter skatt.
Citera
2019-08-14, 10:40
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zer0Shit
Har du jobba? Vad tjänar du?

z

Ca 18 efter skatt. 75% tjänst.
Citera
2019-08-14, 10:40
  #12
Medlem
[quote=Madrida|68388202]Lol varför riskera. Tänk om de plötsligt säger nej?

[quote=Zer0Shit|68388166]Har du jobba? Vad tjänar du?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback