Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-09-05, 06:09
  #1
Medlem
Jag har själv ingen erfarenhet av något övernaturligt eller UFO-fenomen men om något intelligent utöver oss människor existerar nära jorden så är väl ändå det mest sannolika att dessa väsen härstammar från jorden och inte någon annan planet. Den mesozoiska perioden varade nästan 200 miljoner år vilket gott och väl är en tillräckligt lång period för att en intelligent livsform skulle hinna utvecklas med tanke på att vi människor utvecklats på en bråkdel av denna tid. Så dessa aliens och/eller gudomliga väsen man hör talas om är troligen reptiler (om de existerar).

Tyvärr har jag inte läst något riktigt bra i ämnet ännu. Någon som har tips?

Jag tror överhuvudtaget inte på interstellära varelser innan jag har kunnat utesluta den här möjligheten. Någon som förstår min logik? Att om vi ska leta annat intelligent liv så bör vi leta efter något som har sitt ursprung bland dinosaurerna.
Citera
2019-09-05, 07:05
  #2
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XrayCharles
Jag har själv ingen erfarenhet av något övernaturligt eller UFO-fenomen men om något intelligent utöver oss människor existerar nära jorden så är väl ändå det mest sannolika att dessa väsen härstammar från jorden och inte någon annan planet. Den mesozoiska perioden varade nästan 200 miljoner år vilket gott och väl är en tillräckligt lång period för att en intelligent livsform skulle hinna utvecklas med tanke på att vi människor utvecklats på en bråkdel av denna tid. Så dessa aliens och/eller gudomliga väsen man hör talas om är troligen reptiler (om de existerar).

Tyvärr har jag inte läst något riktigt bra i ämnet ännu. Någon som har tips?

Jag tror överhuvudtaget inte på interstellära varelser innan jag har kunnat utesluta den här möjligheten. Någon som förstår min logik? Att om vi ska leta annat intelligent liv så bör vi leta efter något som har sitt ursprung bland dinosaurerna.
Bland fåglarna, alltså? Jag är skeptisk.
Citera
2019-09-05, 10:09
  #3
Moderator
yz44s avatar
Finns inga bevis som pekar i den riktningen.
Citera
2019-09-05, 13:01
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Bland fåglarna, alltså? Jag är skeptisk.

Fåglar? Kanske. Eller ödlor.
__________________
Senast redigerad av XrayCharles 2019-09-05 kl. 13:27.
Citera
2019-09-05, 13:07
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Finns inga bevis som pekar i den riktningen.

Du har nog rätt. Det borde finnas fler bevis ifall de fortfarande är aktiva och spökar för oss. Och varför skulle de isåfall hålla sig borta från jorden?

Jag tänkte på fosil. Ifall vi människor dog ut idag så skulle det finnas väldigt få bevis för vår existens om 65 miljoner år.

Det var mer en troligare hypotes än att annat liv utvecklats runt en annan stjärna och flygit hit.

Anunnaki verkar vara något annat, människolikt.
__________________
Senast redigerad av XrayCharles 2019-09-05 kl. 13:45.
Citera
2019-09-05, 14:15
  #6
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XrayCharles
Fåglar? Kanske. Eller ödlor.
Nej, inte kräldjur.
Citat:
Jag heter William och är 3 år. Jag undrar vad är det för djur som är närmast släkt med dinosaurier och som lever på jorden nu. Vad heter det och om du kan berätta lite kort om det djuret vore det kul.

Fåglarna är "dagens dinosaurier". De stora dinosaurierna dog ut för cirka 65 miljoner år sedan, men några små fjäderklädda dinosaurier levde dock vidare och därifrån härstammar dagens fåglar. Urfågeln som fanns under Krita kallas Archeopteryx och den kan man titta på här på museet. Kräldjuren utvecklades innan dinosaurierna. Krokodiler, som tillhör kräldjuren, är egentligen mindre släkt med dinosaurie än vad våra blåmesar är.
https://www.nrm.se/faktaomnaturenoch...gar.17242.html
Citera
2019-09-05, 14:33
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Nej, inte kräldjur.

https://www.nrm.se/faktaomnaturenoch...gar.17242.html

Jo jag vet att allting större än en kyckling dog för 65 miljoner år sedan men vi har kanske ingen särskilt bra bild av hur det såg ut innan nerslaget. Min tanke var att en högteknologisk ras kanske fokuserade på att överleva på annat håll. Rymdskepp, asteroid eller liknande och har sedan dess hittat en annan form av "hem" och blivit något som inte längre trivs på jorden.
Citera
2019-09-05, 14:43
  #8
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XrayCharles
Jo jag vet att allting större än en kyckling dog för 65 miljoner år sedan men vi har kanske ingen särskilt bra bild av hur det såg ut innan nerslaget. Min tanke var att en högteknologisk ras kanske fokuserade på att överleva på annat håll. Rymdskepp, asteroid eller liknande och har sedan dess hittat en annan form av "hem" och blivit något som inte längre trivs på jorden.
Nej, inte kräldjuren. Läste du inte min text och länk? Kräldjuren utvecklades innan dinosaurierna, inte efter. De är inte besläktade. De dog inte ut när dinosaurierna gjorde det.
Fåglarna härstammar från dinosaurierna. Krokodilerna och ödlorna gör det inte.

Om vi dog ut skulle det finnas fossil och andra rester kvar efter 65 miljoner år precis som det gör från dinosuarierna.
Citera
2019-09-05, 15:22
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Nej, inte kräldjuren. Läste du inte min text och länk? Kräldjuren utvecklades innan dinosaurierna, inte efter. De är inte besläktade. De dog inte ut när dinosaurierna gjorde det.
Fåglarna härstammar från dinosaurierna. Krokodilerna och ödlorna gör det inte.

Om vi dog ut skulle det finnas fossil och andra rester kvar efter 65 miljoner år precis som det gör från dinosuarierna.

Jag förstår inte vad din poäng är annat än att hävda "jag tror inte fåglar kunde utvecklas till högteknologiska varelser". Fine. Jag sa bara att eventuella högteknologiska dinosaurier med eller utan vingar inte nödvändigtvis behövt lämna fosila avtryck i sådan mängd (och kvalitet, dvs tid, plats etc) att vi borde ha snubblat över dem. (Återkommer med ett bättre svar senare när jag sitter vid en dator.)
__________________
Senast redigerad av XrayCharles 2019-09-05 kl. 15:26.
Citera
2019-09-06, 19:56
  #10
Medlem
Videon som fick mig att starta tråden,

What Fossils Will We Leave Behind in 65 Million Years?

https://www.youtube.com/watch?v=8xDK2LgSeyk
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback