Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-10-16, 15:08
  #1
Medlem
Varför är folk emot Norrbotniabanan?
Citera
2019-10-16, 15:25
  #2
Medlem
GeleZachas avatar
För att den är svindyr
Citera
2019-10-16, 15:37
  #3
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FaggeBagge69
Varför är folk emot Norrbotniabanan?

Dyr antar jag. Precis som alla andra politiska projekt som ska "gynna de svaga och sjuka". Målet är att sluka skattepengar.
Citera
2021-04-13, 19:06
  #4
Medlem
Diavlos avatar
Okunskaper hel enkelt
Tror det var Centerpartiet som drev genom valaffischer att det skulle vara lika enkelt att boka ett tåg från stockholm till Piteå som till stockholm Berlin (tror det var) på nätet, fast vad man inte tänkte på är att det går inget tåg vare sig till eller från pite
Vi har en gammal järnväg som går inåt landet och den missar alla städer som ligger efter kusten
Intressant att Trafikverket inser att det västliga alternativet genom Luleå omöjliggör pendeltrafik mellan exempelvis Piteå/Boden, alltså ett dåligt alternativ
Citera
2021-04-13, 19:12
  #5
Moderator
Meijis avatar
Passar bättre här

Politik: inrikes --> Stadsplanering, infrastruktur och arkitektur
/Moderator
Citera
2021-04-14, 08:16
  #6
Medlem
Untouchables avatar
Väldigt angeläget att öka takten på byggandet nu med tanke på den kommande industriboomen och de mångmiljardinvesteringar som görs i norra Västerbotten samt Norrbotten. Det blir intressant att se om också politikerna har förstått att det är denna landsända som kommer att driva Sverige framåt under överskådlig framtid. Första indikationen får vi på fredag då infrastrukturpropositionen presenteras. Förväntar mig besked om ökad byggtakt.
Citera
2021-04-14, 12:50
  #7
Medlem
Il.Malizias avatar
Väldigt oekonomisk bana. Men jag tycker det finns ett egenvärde i att koppla ihop kusten.

Tycker dock det är märkligt att Bottenhavets kust får en bana, men att sydöstra Sveriges kust inte har en bana. Men men.

Intressanta länkar jag hittade om det hela
Det är ju lite dumt att en bro hindrar större båtar ifrån att komma in i Luleå med det östra alternativet, men att koppla ihop flygplatsen och yttre hamnen låter helt klart som det bästa alternativet.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/no...rmar-sig-lulea

https://vartlulea.se/arkiv/tillvaxt/...f54427e66.html
__________________
Senast redigerad av Il.Malizia 2021-04-14 kl. 13:01.
Citera
2021-04-14, 13:29
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Il.Malizia
Väldigt oekonomisk bana. Men jag tycker det finns ett egenvärde i att koppla ihop kusten.

Tycker dock det är märkligt att Bottenhavets kust får en bana, men att sydöstra Sveriges kust inte har en bana. Men men.

Intressanta länkar jag hittade om det hela
Det är ju lite dumt att en bro hindrar större båtar ifrån att komma in i Luleå med det östra alternativet, men att koppla ihop flygplatsen och yttre hamnen låter helt klart som det bästa alternativet.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/no...rmar-sig-lulea

https://vartlulea.se/arkiv/tillvaxt/...f54427e66.html
Den är inte alls så oekonomisk som många försöker få det till. Sträckan Piteå-Skellefteå är ensamt lönsam utan att beakta persontrafiken. Detta pga flaskhalsar på stambanan. Piteå-Luleå är också rätt viktig. Det man kan ifrågasätta är Umeå-Skellefteå som är mer av regionalpolitik. Å andra sidan är E4 på denna sträcka erbarmerligt dålig...
Citera
2021-04-14, 14:08
  #9
Medlem
Banan är viktig för godstrafik. Att underlaget för persontrafik är lägre än för andra banor är inte något jätteproblem då persontrafiken i sig till stor del är en bonus, men av någon anledning så verkar allt fokus alltid ligga på persontrafik.

I dagsläget är stambanan genom övre norrland hårt trafikerad, enkelspårig, kurvig, och med suboptimal lutning. Vid underhåll, driftstörning, eller urspårning är det totalstopp för all spårtrafik till och från övre norrland och norra Norge vilket är ett stort problem (ja, inlandsbanan existerar, men den är inte ett reellt alternativ i de flesta fall p.g.a. mycket låg banstandard och avsaknad av elektrifiering) och med Norrrbotniabanan kommer det att finnas redundans,
__________________
Senast redigerad av typhoon 2021-04-14 kl. 14:23.
Citera
2021-04-14, 16:57
  #10
Medlem
Alternativet öster om Luleå är häftigt. Gissar dock att det blir nej om inte kommunen är med och betalar.

Citat:
Ursprungligen postat av FaggeBagge69
Varför är folk emot Norrbotniabanan?
Vilka är det som är emot?

Citat:
Ursprungligen postat av Diavlo
Okunskaper hel enkelt
Tror det var Centerpartiet som drev genom valaffischer att det skulle vara lika enkelt att boka ett tåg från stockholm till Piteå som till stockholm Berlin (tror det var) på nätet, fast vad man inte tänkte på är att det går inget tåg vare sig till eller från pite
Vi har en gammal järnväg som går inåt landet och den missar alla städer som ligger efter kusten
Intressant att Trafikverket inser att det västliga alternativet genom Luleå omöjliggör pendeltrafik mellan exempelvis Piteå/Boden, alltså ett dåligt alternativ
(FB) Präktigt självmål av L i EU-kampanjen
Det blir lite längre restid med det västliga alternativet eftersom tågen måste vända.
__________________
Senast redigerad av storkvitter 2021-04-14 kl. 17:09.
Citera
2024-03-14, 09:27
  #11
Medlem
Varför byggs den enkelspårig? Jag tycker om projektet och allt verkar vara logiskt och när jag såg att man bygger den enkel istället för dubbelt förstår jag inte hur man tänker.
Citera
2024-03-17, 19:45
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AntonPersson88
Varför byggs den enkelspårig? Jag tycker om projektet och allt verkar vara logiskt och när jag såg att man bygger den enkel istället för dubbelt förstår jag inte hur man tänker.

Det är bl.a
billigare. Ca 130 000 per meter. Göteborg-Borås får dubbelspår och beräknas till 400 000 per meter. Det blir inte heller lika mycket trafik på Norrbotniabanan.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback