Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-11-05, 20:32
  #1
Medlem
Läser till matematiker, kandidat, med runt 90 poäng inom statistik och programmering. Mitt betygssnitt ligger nära A, jag är ung och har vad jag kan se inga uppenbara defekter. Ändå känns det hopplöst att få jobb. Vi snackar inte om att jag kommer till en intervju och det kör ihop sig där, utan jag har trots snart 10 seriösa ansökningar till relevanta extrajobb fått direkt nej på samtliga. Hur är det möjligt? Hur ska jag få in en fot?
Citera
2019-11-05, 20:39
  #2
Medlem
Hajlajfs avatar
Personliga kontakter och referenser är hur jag fått typ alla mina jobb. Eller att jag ringer alla företag jag är intresserad av oavsett om de annonserar eller ej och frågar över telefon innan jag skickar ev anaökan.
Citera
2019-11-05, 20:40
  #3
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HESKEY78
Läser till matematiker, kandidat, med runt 90 poäng inom statistik och programmering. Mitt betygssnitt ligger nära A, jag är ung och har vad jag kan se inga uppenbara defekter. Ändå känns det hopplöst att få jobb. Vi snackar inte om att jag kommer till en intervju och det kör ihop sig där, utan jag har trots snart 10 seriösa ansökningar till relevanta extrajobb fått direkt nej på samtliga. Hur är det möjligt? Hur ska jag få in en fot?
Att söka 10 arbeten är inte särskilt mkt men visst förstår att det känns jobbigt att inte komma till en intervju.

Nu nämner du inte vilka dessa jobb är eller vilka krav som ställs så det är omöjligt att ge bra tips.
Citera
2019-11-05, 20:41
  #4
Avstängd
excellentees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HESKEY78
Läser till matematiker, kandidat, med runt 90 poäng inom statistik och programmering. Mitt betygssnitt ligger nära A, jag är ung och har vad jag kan se inga uppenbara defekter. Ändå känns det hopplöst att få jobb. Vi snackar inte om att jag kommer till en intervju och det kör ihop sig där, utan jag har trots snart 10 seriösa ansökningar till relevanta extrajobb fått direkt nej på samtliga. Hur är det möjligt? Hur ska jag få in en fot?

Om du är så bra på matte så borde du veta att allt i livet handlar om medeltalen och sannolikheten, dvs om en av 25 får jobb så får du söka 25 jobb i genomsnitt för att få jobb. Så sök 100 jobb och matematiken kommer att göra sitt. Det handlar inte om dig utan livsrytmen, den som ger upp för snabbt är ute ur varje livsrytm.
Citera
2019-11-05, 20:45
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hajlajf
Personliga kontakter och referenser är hur jag fått typ alla mina jobb. Eller att jag ringer alla företag jag är intresserad av oavsett om de annonserar eller ej och frågar över telefon innan jag skickar ev anaökan.

Okej, hur kommer du fram till vilka företag du är intresserad av? Till vem ringer du?
Citera
2019-11-05, 20:50
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Att söka 10 arbeten är inte särskilt mkt men visst förstår att det känns jobbigt att inte komma till en intervju.

Nu nämner du inte vilka dessa jobb är eller vilka krav som ställs så det är omöjligt att ge bra tips.

De flesta jobben jag fått avslag har annonserna blivit nedplockade till, men här är ett konkret exempel: https://se.linkedin.com/jobs/view/st...gar-1509084061

Generellt är det studentpositioner jag sökt, rubricerade med analyst/aktuarie, där man uttryckligen skriver att erfarenhet inte är ett krav och jag känner att mina kompetenser överlappar bra med det som efterfrågas, typ programmeringsspråk och så.
Citera
2019-11-05, 20:51
  #7
Avstängd
Sätter du dig in i vad arbetsgivaren verkligen söker? ”Stämmer” ditt CV med det arbetsgivaren efterfrågar?

Har du mer än studier att falla tillbaka på, arbetslivserfarenhet sedan tidigare?

Besvarat ditt personliga brev frågan: ”Varför ska arbetsgivaren anställa dig?”


Om du svarar jakande på frågorna ovan och om CVt signalerar varför man ska anställa dig så verkar det helt enkelt vara väldigt många som söker samma jobb.

Eller också söker du en typ jobb där tjänsten är tillsatt innan man annonserar. Vilket inte alls är ovanligt. ”Pliktannonsering”.
Citera
2019-11-05, 20:53
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av excellentee
Om du är så bra på matte så borde du veta att allt i livet handlar om medeltalen och sannolikheten, dvs om en av 25 får jobb så får du söka 25 jobb i genomsnitt för att få jobb. Så sök 100 jobb och matematiken kommer att göra sitt. Det handlar inte om dig utan livsrytmen, den som ger upp för snabbt är ute ur varje livsrytm.

haha skönt svar. Men om vi betingar på att jag sökt 10+ och inte fått komma på ens en intervju känns det ändå rimligt med något systematisk fel i mina ansökningar.

Vore det galet att lägga upp CV och personligt brev här på flasbhack? Misstänker att särskilt mina personliga brev skulle kunna skrivas bättre.
Citera
2019-11-05, 21:02
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PerTinent
Sätter du dig in i vad arbetsgivaren verkligen söker? ”Stämmer” ditt CV med det arbetsgivaren efterfrågar?

Har du mer än studier att falla tillbaka på, arbetslivserfarenhet sedan tidigare?

Besvarat ditt personliga brev frågan: ”Varför ska arbetsgivaren anställa dig?”


Om du svarar jakande på frågorna ovan och om CVt signalerar varför man ska anställa dig så verkar det helt enkelt vara väldigt många som söker samma jobb.

Eller också söker du en typ jobb där tjänsten är tillsatt innan man annonserar. Vilket inte alls är ovanligt. ”Pliktannonsering”.
Nu när du säger det, mina tidigare personliga brev tenderar nog åt att vara alltför "egeocentriska". Jag ska tänka mer på vad de söker och sedan trycka på varför jag kan utföra exakt det bra.

Sen har jag ingen relevant erfarenhet, men har ändå jobbat varje sommar sen jag var 16 och haft en del ströjobb. Kan tycka att det inte borde var överdrivet avskräckande, pluggade vidare direkt efter gymnasiet.

Det har definitivt varit tungt söktryck på vissa av jobben, men på exempelvis ett jag fick avslag från tidigare idag var det färre än 25 sökande(enligt LinkedIn)
Citera
2019-11-05, 21:40
  #10
Moderator
yz44s avatar
Som tidigare nämnts så handlar det till viss del om statistik, sök fler jobb så ökar chansen.
Citera
2019-11-05, 21:44
  #11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av HESKEY78
haha skönt svar. Men om vi betingar på att jag sökt 10+ och inte fått komma på ens en intervju känns det ändå rimligt med något systematisk fel i mina ansökningar.

Vore det galet att lägga upp CV och personligt brev här på flasbhack? Misstänker att särskilt mina personliga brev skulle kunna skrivas bättre.

Tycker det är vettigt att titta efter systematiskt fel.
Citera
2019-11-05, 22:10
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av excellentee
Om du är så bra på matte så borde du veta att allt i livet handlar om medeltalen och sannolikheten, dvs om en av 25 får jobb så får du söka 25 jobb i genomsnitt för att få jobb. Så sök 100 jobb och matematiken kommer att göra sitt. Det handlar inte om dig utan livsrytmen, den som ger upp för snabbt är ute ur varje livsrytm.

Precis detta. Stora talens lag.

Precis som du har jag läst matematik och programmering. Varje gång jag lyckats landa ett jobb har det tagit runt 200 ansökningar eftersom jag saknar kontakter. Var även tvungen att ta mig igenom runt 20 intervjuer för olika jobb med allt vad det innebär (tester, flera intervjuer, arbetsprov etc).
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback