Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-11-16, 13:36
  #1
Medlem
jpettersson1991s avatar
Målsättningen med denna tråd är att det ska vara en samlingstråd för allt som rör viktminskning, diet och deff. Det kommer underlätta enormt att ha en klistrad tråd att hänvisa till och folk slipper skapa nya trådar var och varannan dag. Efterfrågan verkar vara stor och jag ser positivt på att ha en sådan i forumet, då jag med flera upplever att det saknats en om ämnet. Tråden ska behandla alla möjliga frågor, dock inte enbart frågor utan även diskussioner om ämnet överlag, och förhoppningsvis förmedla kunskap.
Citera
2019-11-16, 16:51
  #2
Medlem
Jag vill föra fram viktminsknings-, deffguiden på Koluzeum som King Grub skrivit. Den tar upp mycket som hjälper till om man vill ha tips på hur man lättare når sina mål.
Denna guiden väger tungt pga av att just King Grub skrivit den! Den är otroligt nog gratis.
Jag satt själv och knåpade ihop mitt första kostschema en gång i tiden med hjälp av denna guiden! Sen blev schemat såklart sågat av någon på FB, men det upplägget hade sina brister vill jag minnas!

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881
__________________
Senast redigerad av MRZnr1 2019-11-16 kl. 16:54.
Citera
2019-11-16, 20:52
  #3
Medlem
Hur mycket fett kan man bränna under en dag? Promenera en eller två mil?

Jag funderar på om det finns någon mening med att gå på en hike som är 2 mil istället för 1?
Kan min kropp bränna mer fett med längre sträcka om det sker under samma dag?
Är det någorlunda linjärt samband eller slår man i ett tak efter en viss längd?
Citera
2019-11-16, 20:56
  #4
Avstängd
Idiaminsalvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrawfordPepsiBoner
Jag funderar på om det finns någon mening med att gå på en hike som är 2 mil istället för 1?
Kan min kropp bränna mer fett med längre sträcka om det sker under samma dag?
Är det någorlunda linjärt samband eller slår man i ett tak efter en viss längd?
Ja, den bränner mer fett. Dock måste du vara noga med att inte äta så väldigt mycket mer efteråt än om du hade gått en mil.
Citera
2019-11-16, 20:57
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrawfordPepsiBoner
Jag funderar på om det finns någon mening med att gå på en hike som är 2 mil istället för 1?
Kan min kropp bränna mer fett med längre sträcka om det sker under samma dag?
Är det någorlunda linjärt samband eller slår man i ett tak efter en viss längd?

Du förbränner inte fett utan kalorier. Stor skillnad.
Du förbränner dubbelt så många kalorier om sträckan är dubbelt så lång.
Citera
2019-11-16, 21:04
  #6
Medlem
StigAllans avatar
Jag rör på mig i stort var dag och när jag vill deffa så äter jag bara kokt fisk och grönsaker.
Lite ris som tillbehör bara så funkar en eller ett par mil för att bränna fettet.

Men om du ska bära tungt så rekommenderar jag ett köttintag på nöt istället.
Fågel fungerar inte för mig så jag håller mig till nöt, älg och gris i normala fall när det inte blir något exklusivare.
Tror att det har med generna att göra, jag blir lika hungrig på fågel eller fisk om jag inte är stillasittande utan effektiv energiförbrukning.
__________________
Senast redigerad av StigAllan 2019-11-16 kl. 21:08.
Citera
2019-11-16, 21:48
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Du förbränner inte fett utan kalorier. Stor skillnad.
Du förbränner dubbelt så många kalorier om sträckan är dubbelt så lång.

Nja, energimängden att förflytta sej är olika. Det är jobbigare, ie det går åt mer kalorier, att springa än att gå - bara som förflyttningssätt. Skulle du grodhoppa en sträcka eller gå, kommer skilja massor; allt annat lika, som temperatur, vikt, benlängd osv.
Citera
2019-11-17, 08:39
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killing.fields
Nja, energimängden att förflytta sej är olika. Det är jobbigare, ie det går åt mer kalorier, att springa än att gå - bara som förflyttningssätt. Skulle du grodhoppa en sträcka eller gå, kommer skilja massor; allt annat lika, som temperatur, vikt, benlängd osv.

Jag tror du missförstod mitt svar. Jag svarade på TS fråga ang om att promenera en eller två mil. Vilket tempo man har spelar mindre roll då förbrukningen blir ungefär samma. Snabbare tempo förbränner mer kalorier, men eftersom man kommer i mål snabbare med högre fart så avstannar kalori-förbrukningen också snabbare. Det bästa är att hålla en fart så man orkar hela sträckan.
__________________
Senast redigerad av MRZnr1 2019-11-17 kl. 08:44.
Citera
2019-11-17, 09:10
  #9
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrawfordPepsiBoner
Jag funderar på om det finns någon mening med att gå på en hike som är 2 mil istället för 1?
Kan min kropp bränna mer fett med längre sträcka om det sker under samma dag?
Är det någorlunda linjärt samband eller slår man i ett tak efter en viss längd?
Denna artikel kanske kan vara läsvärd, mer om energiförbrukning och träning. https://tyngre.se/artikel/mer-tranin...giforbrukning/

När det gäller så lågintensiv träning som promenader så hade jag inte reflekterat särskilt mycket över detta. Har du tiden att gå två mil om dagen och kroppen håller så är det "bättre" ur kalorisynpunkt än en mil. Dock anpassar kroppen sig så det kommer inte vara några enorma skillnader.

Sedan kan man även nämna att fettförbränning och inlagring pågår konstant, mer eller mindre, tills vi dör. Vad vi förbränner/använder som energi under aktivitet är inte det intressanta om målet är att förlora fettmassa. Det är dygnets totala intag mot uttag, kaloribalansen med andra ord, som är avgörande. Ligger du på kaloriunderskott så kommer fettförbränningen vara större än inlagringen, oavsett vad du använder för bränsle under träning. Fettförbränning är inget som bara slås på vid promenader. Även om man vid den intensiteten brukar ha som högst fettförbränning (runt 50-60% av vo2 max).

Rör på dig, var så aktiv som möjligt, träna, av andra hälsoanledningar och inte i fettförbränningssyfte.
Citera
2019-11-17, 20:16
  #10
Medlem
Gå ner 0.5 kg i veckan

Är det lagom eller för mycket? Vill ta det lungt så tex huden inte töjs in o ut i onormal takt men ändå gå ner ganska mycket snabbt
Citera
2019-11-17, 20:19
  #11
Avstängd
KukKuksKlans avatar
Gå ner 0.5 kg i veckan

Satsa på ett kilo i veckan, huden töjs inte ut när du går ner i vikt.
__________________
Senast redigerad av KukKuksKlan 2019-11-17 kl. 20:24.
Citera
2019-11-17, 20:22
  #12
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mnish
Är det lagom eller för mycket? Vill ta det lungt så tex huden inte töjs in o ut i onormal takt men ändå gå ner ganska mycket snabbt
Det är det tempot som generellt rekommenderas med ett dagligt kaloriunderskott på 500 kcal/dag, även om vissa föredrar en mer aggressiv än sådan. Vill du hellre ta det lugnt så välj den förstnämnda vägen. Första veckan tenderar man att förlora mer vikt än så i form av glykogen/vätska. Så 2-3 kg första veckan är inget ovanligt eller något man bör vara orolig över, det kommer sakta av.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback