Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-24, 06:24
  #1981
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattentex
Nu har jag tränat 3 gånger i veckan de sista två månaderna, kör mest bodypump för tillfället då det passar mitt liv bäst just nu med ett hektiskt jobb på sjukhus och lite halv kass psykisk ohälsa just nu då jag är stressad. Har inte mätt magen denna gången ännu men kanske ska börja göra det. Och vad gäller träningen så går det bra, jag kör progressive overload och blir starkare för varje gång jag kör.

I övrigt skiljer sig ingenting i mitt liv jämfört med då.

Som nämnt så känner jag mig lite sliten, men det är nog för att jag är stressad, och jag känner mig inte särskilt hungrig mellan målen men mitt aptit är nog också lite nedsatt pågrund av ovanstående anledningar

Hoppas det kunde ge dig mer svar

Om body pump pass är det du hinner med och tycker är roligt så bra jobbat. Man behöver inte träna oändligt mycket heller, mer är inte alltid bättre.

Men du nämner ju ganska viktiga saker. Hektiskt jobb, ofta stressad, en del psykisk ohälsa, känner dig sliten. Detta är ju saker som kan sätta ur balansen i kroppen, hormoner och signalsubstanser. Du är kvinna och har ett komplext hormon/signalsubstans system och det kan ju påverka din metabolisering. Tror att mycket av många lösningar ligger i dessa saker. Och utöver det kan eventuellt din träning vara för mycket för dig just nu.

Det med aptit är så individuellt hur man reagerar under stress. Så om det har varit så för dig genom livet att du tappar lätt aptiten, äter lite när du är stressad så kan man ju anta att det är skälet.

Men börjar tänka även på hur påverkar det din sömn?
Först det simplaste, får du dina timmar?
Sedan hur regelbundet är dina tider?
Somnar du lätt vid läggdags och vaknar upp lätt när du ska gå upp?
Har du massor energi när du har vaknat och gått upp?
Här gissar jag på att det kan ha en avgörande betydelse. Men det hänger förmodligen lite ihop det med stress, hektiskt jobb, psykiska ohälsan.
Så det är saker du kan jobba på speciellt om du inte ska förvärra din situation. Sen kommer nog fysiken komma lite per automatik när de andra sakerna fixas.
Citera
2024-04-24, 08:54
  #1982
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sklee
Om body pump pass är det du hinner med och tycker är roligt så bra jobbat. Man behöver inte träna oändligt mycket heller, mer är inte alltid bättre.

Men du nämner ju ganska viktiga saker. Hektiskt jobb, ofta stressad, en del psykisk ohälsa, känner dig sliten. Detta är ju saker som kan sätta ur balansen i kroppen, hormoner och signalsubstanser. Du är kvinna och har ett komplext hormon/signalsubstans system och det kan ju påverka din metabolisering. Tror att mycket av många lösningar ligger i dessa saker. Och utöver det kan eventuellt din träning vara för mycket för dig just nu.

Det med aptit är så individuellt hur man reagerar under stress. Så om det har varit så för dig genom livet att du tappar lätt aptiten, äter lite när du är stressad så kan man ju anta att det är skälet.

Men börjar tänka även på hur påverkar det din sömn?
Först det simplaste, får du dina timmar?
Sedan hur regelbundet är dina tider?
Somnar du lätt vid läggdags och vaknar upp lätt när du ska gå upp?
Har du massor energi när du har vaknat och gått upp?
Här gissar jag på att det kan ha en avgörande betydelse. Men det hänger förmodligen lite ihop det med stress, hektiskt jobb, psykiska ohälsan.
Så det är saker du kan jobba på speciellt om du inte ska förvärra din situation. Sen kommer nog fysiken komma lite per automatik när de andra sakerna fixas.

Jag snittar 5-6h timmar så det hade jag nog kunnat försöka bli bättre på, jag har lite svårare att somna men brukar inte vara särskilt svårt för mig att gå upp, något jag inte nämnt är att jag jobbar mycket nätter och jag börjar undra ifall det är det som kanske ställer till det?

Tack så hemskt mycket för fint svar, det var jag inte beredd på 🙏🏻☺️
Citera
2024-04-24, 12:24
  #1983
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattentex
Jag snittar 5-6h timmar så det hade jag nog kunnat försöka bli bättre på, jag har lite svårare att somna men brukar inte vara särskilt svårt för mig att gå upp, något jag inte nämnt är att jag jobbar mycket nätter och jag börjar undra ifall det är det som kanske ställer till det?

Tack så hemskt mycket för fint svar, det var jag inte beredd på 🙏🏻☺️

Du kan absolut satsa på att få någon timme till, ha ett mål att iaf öka till 7-8 timmar över tid.

Det med att svårt med insomningen kan ju bero på att du ofta är stressad och uppe i varv efter jobbet. Du behöver säkert jobba en del med stresshantering. Inte stressa upp dig när det är mycket att göra på jobbet, prioritera och jobba systematiskt. Du är bara en människa och det är en 24/7 verksamhet, så det är okej att lämna över arbete till nästa pass om man inte får allt gjort.
Sätt dig ner i 3 minuter ibland och fokusera på andningen och dricka vatten. Jag vet inte om du har problem med högt kortisol pga stress osv, ashwagandha har faktiskt varit något som förändrade mycket för mig. Tar det på kvällen.

Antog nästan det att det blir blandade turer. Jag är förskonad mot det trots att jag jobbar inom slutenvården. Men ja det kan eventuellt spöka till det för dina hormoner och signalsubstanser. Ett alternativ är kanske teanin och melatonin när du ska sova för komma till ro och somna lättare.

Du behöver inte göra alla förändringar på en och samma gång. Sätt ett rimligt mål och börja med en sak i taget. Det ska vara utmanande men ändå möjligt för dig att implementera varje dag för resten av ditt liv, även när man är omotiverad. Och det gör inget att man misslyckas ibland. Det viktigaste är att man tar tag i det nästkommande dag och inte skapar en dålig vana.

Varsågod och hoppas det hjälper något. Visste inte heller hur det skulle tas emot då det inte var så fitness relaterat svar.
Citera
2024-04-24, 17:38
  #1984
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sklee
Du kan absolut satsa på att få någon timme till, ha ett mål att iaf öka till 7-8 timmar över tid.

Det med att svårt med insomningen kan ju bero på att du ofta är stressad och uppe i varv efter jobbet. Du behöver säkert jobba en del med stresshantering. Inte stressa upp dig när det är mycket att göra på jobbet, prioritera och jobba systematiskt. Du är bara en människa och det är en 24/7 verksamhet, så det är okej att lämna över arbete till nästa pass om man inte får allt gjort.
Sätt dig ner i 3 minuter ibland och fokusera på andningen och dricka vatten. Jag vet inte om du har problem med högt kortisol pga stress osv, ashwagandha har faktiskt varit något som förändrade mycket för mig. Tar det på kvällen.

Antog nästan det att det blir blandade turer. Jag är förskonad mot det trots att jag jobbar inom slutenvården. Men ja det kan eventuellt spöka till det för dina hormoner och signalsubstanser. Ett alternativ är kanske teanin och melatonin när du ska sova för komma till ro och somna lättare.

Du behöver inte göra alla förändringar på en och samma gång. Sätt ett rimligt mål och börja med en sak i taget. Det ska vara utmanande men ändå möjligt för dig att implementera varje dag för resten av ditt liv, även när man är omotiverad. Och det gör inget att man misslyckas ibland. Det viktigaste är att man tar tag i det nästkommande dag och inte skapar en dålig vana.

Varsågod och hoppas det hjälper något. Visste inte heller hur det skulle tas emot då det inte var så fitness relaterat svar.


Jag har funderat på att prova ashwaganda men är för lite insatt i det, så ska läsa på lite och sen kanske testa det, vet att jag har någon kollega som använder det och han säger sig ha blivit hjälpt av det på olika sätt, jag är tacksam som sagt då alla tips är välkomna och du har haft väldigt bra tips☺️
Citera
2024-04-30, 18:10
  #1985
Medlem
Är man i 30-sträcket, 168cm väger 86kg målet är 60kg

Har äntligen kommit igång med träningen och en hybrid LCHF/Keto kost som jag trivs med.

Men funderade på att kolla på att gå över till strikt KETO kost men priset drar i väg och får det inte riktigt att gå ihop med storkok.

Jag gillar att laga mat men hatar den tiden det tar att göra mat så jag gör bara storkok i slow cooker som gör att jag lägger bara ner ca 2h/månaden i köket.

Äter två ggr om dagen frukost och ordentlig lunch sedan 1-2 protenishake på kvällen. en Vassleprotein direkt efter träning och Casein innan läggdags.

Drog upp kosten i excel och så här ser det ut

Frukost: 100g kvarg + 43g granola nötsmör ger 14,2g fett, 18g kolydrater, 15,6g protein och 9g fiber.

Lunch: Är hybrid gryta med köttfärs, wookgrönsaker och tonfisk. En matdosa innehåller: 44,4g fett, 23,3g kolhydrater, 35,4g protein och 11,8g fiber.

Första Vassleprotein shaken efter träningen innehåller: 0,5g fett, 1,7g kolhydrater, 30,3g protein och 0,5g fiber.

andra/kväll Casein: 0,5g fett, 0,9 kolhydrater, 23,3g protein och 0,52g fiber.

Över dagens intäkt är g/%
Fett: 59,64428571g -> 42,13%
Kolhydrater: 45,57214286g -> 14,31%
Protein: 127,8828571g -> 40,14%
Salt: 2,31g ->
Fiber: 21,82571429g -> 3,43%

Ger ca 1274,27Kcal och det fungerar för mig än så länge jag går ner 1-1,8kg/vecka och har blivit betydligt starkare.

Tar
130kg i marklyft
90kg i benböj
70kg i bänk
60kg i militärpress

mitt mål är att ta 120kg i benböj och 100/110kg i bänkpress och väga runt 60-68kg igen

jag kör cirkelträning med 5 rep för sedan gå över till nästa moment där grunden/början är burpees med 2st 28kg kettlebells och sedan gå över till knäböj alt på ett knä eller med skivstång, sedan Framåtlyft med 16,20 och 24kg kettlebells för sedan till rygg alt militärpress. Kör jag i 15min intensivt för sedan 10-15min vila för sedan 15min igen med microvila när jag lägger på alt ändrar vikter. Burpees har jag alltid som bas gillar den övningen sedan de andra byter jag ut mot magcrunch, sittupps, bänkpress etc för att träna resten av kroppen.

Tränar 4-5ggr/veckan 1-1½timmar pass via pulsbandet så förbränner jag i snitt 10Kcal/min

Men nu när jag har börja nå mina gymmål så börjar jag lägga in mer funktion/stabilitetövningar för knän, vader, vrister och handleder.

Efter det här långa inlägget så tar jag emot tips från mer erfarna om det är någon övning jag borde lägga in eller om det är något annat viktigt man har missat, man kan en del om träning om kost men eftersom det är så brett så är det lätt att missa något så jag tar gärna emot tips eller råd om det är något man ska tänka på.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback