Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-12-15, 12:35
  #1
Medlem
Nu behöver kärn-komponenterna bytas då de är från 2014. Jag har nu

ASUS Z97-A
Intel i7 4790K
16 GB DDR3 RAM

Min cykel är ungefär: Byt kärna (dessa tre), vänta 2-3 år, byt grafikkort, vänta 2-3 år, repeat. Jag har nu ett GTX 1060.

Jag siktar på ett stabilt midrange Intel-system. Behöver inte nån grafik inbyggd i CPU, men skulle vilja ha digital ljud ut (S/PDIF) på moderkort dvs antingen koaxial eller optisk. Helst koaxial men jag förstår att det inte är så vanligt. I övrigt så gillar jag många anslutningsmöjligheter på moderkort, behöver dock inte stenåldersportar som t.ex seriell och ps/2.

Systemet ska i princip kunna stödja ett värsting-grafikkort om 1-2 år om det skulle falla mig in att köpa ett sånt. Tänk midrange fast ändå hellre för mycket än för lite. Tipsa gärna om jag missat nån ny release som är runt hörnet, ibland kan det ju va bra att vänta.

Tackar för hjälp
Citera
2019-12-15, 13:31
  #2
Medlem
Så jag läste nu att Comet Lake ska släppas Q1 eller i April, preliminärt. Kollade på i7-9700 vs den nya i7-10700. Ser inte ut som nåra stora skillnader? Eller missar jag nåt?

https://wccftech.com/intel-10th-gen-...platform-leak/

https://ark.intel.com/content/www/us...-4-70-ghz.html
Citera
2019-12-21, 03:27
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okeliene
Så jag läste nu att Comet Lake ska släppas Q1 eller i April, preliminärt. Kollade på i7-9700 vs den nya i7-10700. Ser inte ut som nåra stora skillnader? Eller missar jag nåt?

https://wccftech.com/intel-10th-gen-...platform-leak/

https://ark.intel.com/content/www/us...-4-70-ghz.html

På entusiastsidan (2066-sockeln) så verkade 9000-serien marginellt bättre än den nya 10000-serien när jag kollade en sammanfattning hos Linustechtips strax efter lansering, vet inte om det berodde på bristande drivisar eller rimlig felmarginal av den mänskliga faktorn, generellt snarlik prestanda iaf.

Detta betyder dock inte alls att samma sak sker vid mainstreamplattformen då det beror mest på om det är en ny arkitektur, finslipad arkitektur eller bara på pappret ny CPU-serie.

Oavsett så tycker jag att en åtta- eller tiokärning CPU till 2066-sockeln ligger ganska bra i pris hos intel, 10- och 12-kärniga också men då kostar de mer också.

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4981111 i7-9800x, åtta kärnor, ca 4000-4500kr
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4981117 i9 9820X, tio kärnor, 6000-6500kr.

Båda två lär väl ersättas så småningom och om man vill vänta så kan man göra det, dock verkar det inte vara mer än marginella prestandavinster.

Kan också sägas att moderkorten kostar lite mer än mainstream (tidigare z370 och numera z390) men är mycket mer utrustade också, och sen så är andrahandsvärdet betydligt bättre på entusiastmoderkorten.
Ett billigt sådant hade t ex kunnat vara:
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4382533

Vill man köra ännu mer budget så tycker jag att AMD:s gamla 2700 eller 2700x presterar rätt bra och det kan man få för under 2000kr och kan få ut det mesta med ett billigt b450-moderkort, annars kan man köra 3000-serien från ryzen med en sex- eller åttakärnig.

Men om du kan vänta så är det nästan alltid värt att vänta, du har ju ändå en CPU som i de flesta fall inte ger någon större prestandaförlust, beror ju lite på vad du spelar och vad du har lagt på grafikdelen för har man t ex lagt 15k på ett 2080 ti så är det rätt mycket bortkastade pengar om man tappar prestanda p.g.a. en något långsam CPU.
Citera
2019-12-21, 04:21
  #4
Medlem
Jag tycker du ska ställa dig följande frågor först:

1) Varför vill du byta?
Du säger själv att du kör med gtx1060, vilket jag tycker låter som en OK matchning med ditt nuvarande system. Om du inte avser att uppgradera grafiken just nu, ser jag inte heller någon jättevinst i att uppgradera cpu/mobo/ram. Är det bara åldern som gör att du tycker det är "dags"? Ställer mig tveksam till att en uppgradering skulle ge en riktig wow-effekt om inte grafikkortet samtidigt uppgraderas till en häftigare modell.

2) Varför enbart intel?
Om jag själv bytt idag (i7-2600k från 2011!) hade jag definitivt gått på AMD R5/R7-serien, trots att jag är inbiten trogen intel-are sedan 386-ans era. AMDs 3e gen Ryzen är utmärkta multicore professorer som står sig väl mot jämförbara intel.

Kort sagt, jag hade inte bytt alls just nu om jag varit i dina kläder. Men OM jag gjort det, hade jag kikat noga på 3gen Ryzen plattformar.

V.g. SPDIF så är det väl bara de allra billigaste skräpkorten som varken har coax eller toslink nuförtiden. Även mitt budgetkort från 2011 har det.
__________________
Senast redigerad av Skalman71 2019-12-21 kl. 04:27.
Citera
2019-12-22, 16:18
  #5
Medlem
Behåll CPU. Skaffa ett nytt grafikkort i stället. Om du spelar i 1080p så föreslår jag ett RTX 2060 och om du spelar i 1440p så föreslår jag ett RTX 370 Super.
Citera
2019-12-25, 22:40
  #6
Medlem
Från början fick jag tanken att byta för att Red Dead Redemption 2 inte ville köra 60 fps på bra inställningar. Så jag drog såklart slutsatsen att det måste va de äldsta komponenterna jag har som det är fel på. Men nä faktiskt nu när jag kollade på en testsajt fick de köra spelet på relativt låga inställningar där med på en GTX 1060. Så nu vet jag inte, Half-Life: Alyx är på väg också och jag vill se hur hela VR-spelscenen påverkas efter det. Blir nog att jagg uppgraderar rubbet längre fram istället.
Citera
2019-12-26, 03:36
  #7
Moderator
mongomanishs avatar
Vid spel så är det ditt grafikkort som kommer vara din uppenbara flaskhals förutom vid några få CPUkrävande spel typ som CSGO. Jag hade definitivt valt att uppgradera grafikkortet framför CPU'n, den duger gott och väl till de flesta spelen på höga inställningar om du har ett bra grafikkort.

Jag skulle kolla på att köpa ett RTX 2060/2070 eller RX 5700/5700 XT.De går på runt 4000:- och kommer göra en enorm skillnad för dig. Vill du få ut mer kräm av din CPU så kanske det kan vara en idé att köpa en shysst kylare och överklocka den, du borde utan problem kunna köra den i 4,5-4,7Ghz med rimliga temperaturer.
Citera
2019-12-26, 18:12
  #8
Medlem
Skattebrotts avatar
Barnsligt det där med att byta så ofta. Det är okej ifall man har det intresset och tycker det är roligt att researcha och hålla på, fast det verkar ju inte du göra eftersom du ber om hjälp.

Personligen föredrar jag att köpa något rejält som man sedan behåller en längre tid, kanske 5 år. Oavsett om det gäller dator, TV/hemmabio eller dylikt. Bilar och tjejer däremot vill man byta oftare eftersom man kan tröttna på utseende e dyl.

Ofta är moderkortet också gammalt när komponenterna som sitter på moderkortet är gamla, och då kan det vara klokare att köpa en helt ny dator om man nu håller på med gaming eller av annan anledning måste ha det senaste.
Citera
2019-12-26, 19:01
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okeliene
Nu behöver kärn-komponenterna bytas då de är från 2014. Jag har nu

ASUS Z97-A
Intel i7 4790K
16 GB DDR3 RAM

Min cykel är ungefär: Byt kärna (dessa tre), vänta 2-3 år, byt grafikkort, vänta 2-3 år, repeat. Jag har nu ett GTX 1060.

Jag siktar på ett stabilt midrange Intel-system. Behöver inte nån grafik inbyggd i CPU, men skulle vilja ha digital ljud ut (S/PDIF) på moderkort dvs antingen koaxial eller optisk. Helst koaxial men jag förstår att det inte är så vanligt. I övrigt så gillar jag många anslutningsmöjligheter på moderkort, behöver dock inte stenåldersportar som t.ex seriell och ps/2.

Systemet ska i princip kunna stödja ett värsting-grafikkort om 1-2 år om det skulle falla mig in att köpa ett sånt. Tänk midrange fast ändå hellre för mycket än för lite. Tipsa gärna om jag missat nån ny release som är runt hörnet, ibland kan det ju va bra att vänta.

Tackar för hjälp

Inte värt att uppgradera om du ska fortsätta med Intel. Vänta tills de släpper en ny arkitektur och PCIe gen 4, först då kommer du att få en rejäl boost i performance mot ditt nuvarande system.
Citera
2019-12-26, 20:23
  #10
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
Barnsligt det där med att byta så ofta. Det är okej ifall man har det intresset och tycker det är roligt att researcha och hålla på, fast det verkar ju inte du göra eftersom du ber om hjälp.

Personligen föredrar jag att köpa något rejält som man sedan behåller en längre tid, kanske 5 år. Oavsett om det gäller dator, TV/hemmabio eller dylikt. Bilar och tjejer däremot vill man byta oftare eftersom man kan tröttna på utseende e dyl.

Ofta är moderkortet också gammalt när komponenterna som sitter på moderkortet är gamla, och då kan det vara klokare att köpa en helt ny dator om man nu håller på med gaming eller av annan anledning måste ha det senaste.

Tja håller med dig, men TS system är från 2014, och börjar närma sig sex år nu.. (Så det är ju kanske inte att byta så jätteofta?)

Men varför byta om systemet/datorn inte känns slö? Skriver detta på en liten intelburk från 2014 som snurrar på fruktansvärt bra fortfarande. (Kopplad till TV:n). Den klarar dock bara 4K i max 30P, så där blir den väl utbytt bara för detta. Sedan händer det ju faktiskt en massa utveckling under 5-6 år. Men egentligen inte så det märks längre i daglig normalanvändning.

För att svara på TS originalfråga, så har Komplett.se rätt bra och prisvärda uppgraderingspaket.
I princip är det enbart mobo+cpu+RAM som "behöver" bytas om man ska få ny dator. Grafikkort och SSD(HDD) kan man byta sen.-När andan faller på/behov uppstår.

16GB RAM på minst två kanaler är minsta man behöver idag. 32 kan kanske vara bättre, men kostar som sagt mer. CPU bör man minst satsa på en intel i5 eller en Ryzen 5. Moderkort som har optisk utgång, för minns jag rätt så saknar TS optisk utgång.

Här är Kompletts uppgraderingspaket: https://www.komplett.se/search?q=upp...293%C2%A710297
Citera
2019-12-26, 21:34
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okeliene
Från början fick jag tanken att byta för att Red Dead Redemption 2 inte ville köra 60 fps på bra inställningar. Så jag drog såklart slutsatsen att det måste va de äldsta komponenterna jag har som det är fel på. Men nä faktiskt nu när jag kollade på en testsajt fick de köra spelet på relativt låga inställningar där med på en GTX 1060. Så nu vet jag inte, Half-Life: Alyx är på väg också och jag vill se hur hela VR-spelscenen påverkas efter det. Blir nog att jag uppgraderar rubbet längre fram istället.
Detta
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback