Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-01-13, 17:48
  #1
Medlem
Vet inte var detta ska ligga under, men mod får gärna flytta den isåfall till rätt plats.

Jag har under ett par års tid gjort den s.k Wim Hof metoden och duschat kallt i ca 3-5 minuter nästan varje dag. Allt bra. Positiva resultat med förbättrat immunsystem och bättre välbefinnande osv. Förmodad lite mer ackumulerat brunt fett, vilket leder till att man tål kyla bättre. Inga extrema förändringar, men helt klart positivt.

Men för ca 6 månader sedan bestämde jag mig för att lägga i en växel och göra det lite mer extremt. Med mål kall exponering i uppemot sammanlagt 1 timme per dag. Ja ni läste rätt. Delar upp det i 3 stk 15 minuters isbad, morgon, lunch, kväll och 3 kallduschar a 5 min lite när det passar. Självklart har jag ökar successivt. Har varit uppe i dessa tider kanske 4 månader.

Jag har testat ut och sysslat med ”bro Science” en hel del genom åren och testat det mesta. Har gått på keto diet med nästan bara kött i åtminstone i 7-8 år. Tränar 2 ggr i veckan.

Men detta är någonting extraordinärt jag aldrig varit i närheten av tidigare. Herregud vilka effekter. Detta måste testas.

Jag tror på nåt sätt att jag fått kontakt med djupaste hjärnbarken och väckt delar av hjärnan som annars sovit. Jag vet inte hur det fungerar och det är svårt att beskriva. Men känner mig verkligen hel för första gången i mitt liv. Jag känner mig connectad med hela min omgivning.

Förutom att fokus och humör blivit bättre så har jag fått extrem kontroll på mitt mentala, tankar och kropp. Det är som att jag fått en djupare förståelse på exakt vad som händer när jag blir arg, glad ledsen osv och kan därför hantera det bättre. Det är mer som en känsla. Att jag känner hur det ligger till.

Jag kan lära mig saker mycket lättare och blir nästan aldrig otålig eller rastlös. Jag har heller inte varit i närheten av sjuk. Inte ens snuvig, som jag alltid brukar vara kring jul/nyår.

Min kropp slukar underhudsfett dessutom verkar det som och jag har aldrig varit mer ”ripped”. Tror jag fått ganska mycket brunt fett för jag kan knappt frysa längre och brunt fett är energikrävande och omvandlar vanligt fett, vilket gör att metabolismen förändrats och jag inte behöver så mycket vanligt fett.

Jag upplever även ökad muskelmassa, men det har jag inte mätt, förutom att jag blivit starkare på gymmet och ser muskulösare ut. Men det tror jag främst har att göra med dels att jag fått mindre underhudsfett och att jag har bättre connection mellan hjärnan och musklerna.

Detta är iaf något i hästväg och helt sjukt. Jag rekommenderar alla att testa det. Men kom ihåg att vara försiktiga och att vänja kroppen successivt först.
__________________
Senast redigerad av barfotalasse 2020-01-13 kl. 17:51.
Citera
2020-01-13, 17:53
  #2
Medlem
sandyhells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barfotalasse
Vet inte var detta ska ligga under, men mod får gärna flytta den isåfall till rätt plats.

Jag har under ett par års tid gjort den s.k Wim Hof metoden och duschat kallt i ca 3-5 minuter nästan varje dag. Allt bra. Positiva resultat med förbättrat immunsystem och bättre välbefinnande osv. Förmodad lite mer ackumulerat brunt fett, vilket leder till att man tål kyla bättre. Inga extrema förändringar, men helt klart positivt.

Men för ca 6 månader sedan bestämde jag mig för att lägga i en växel och göra det lite mer extremt. Med mål kall exponering i uppemot sammanlagt 1 timme per dag. Ja ni läste rätt. Delar upp det i 3 stk 15 minuters isbad, morgon, lunch, kväll och 3 kallduschar a 5 min lite när det passar. Självklart har jag ökar successivt. Har varit uppe i dessa tider kanske 4 månader.

Jag har testat ut och sysslat med ”bro Science” en hel del genom åren och testat det mesta. Har gått på keto diet med nästan bara kött i åtminstone i 7-8 år. Tränar 2 ggr i veckan.

Men detta är någonting extraordinärt jag aldrig varit i närheten av tidigare. Herregud vilka effekter. Detta måste testas.

Jag tror på nåt sätt att jag fått kontakt med djupaste hjärnbarken och väckt delar av hjärnan som annars sovit. Jag vet inte hur det fungerar och det är svårt att beskriva. Men känner mig verkligen hel för första gången i mitt liv. Jag känner mig connectad med hela min omgivning.

Förutom att fokus och humör blivit bättre så har jag fått extrem kontroll på mitt mentala, tankar och kropp. Det är som att jag fått en djupare förståelse på exakt vad som händer när jag blir arg, glad ledsen osv och kan därför hantera det bättre. Det är mer som en känsla. Att jag känner hur det ligger till.

Jag kan lära mig saker mycket lättare och blir nästan aldrig otålig eller rastlös. Jag har heller inte varit i närheten av sjuk. Inte ens snuvig, som jag alltid brukar vara kring jul/nyår.

Min kropp slukar underhudsfett dessutom verkar det som och jag har aldrig varit mer ”ripped”. Tror jag fått ganska mycket brunt fett för jag kan knappt frysa längre och brunt fett är energikrävande och omvandlar vanligt fett, vilket gör att metabolismen förändrats och jag inte behöver så mycket vanligt fett.

Jag upplever även ökad muskelmassa, men det har jag inte mätt, förutom att jag blivit starkare på gymmet och ser muskulösare ut. Men det tror jag främst har att göra med dels att jag fått mindre underhudsfett och att jag har bättre connection mellan hjärnan och musklerna.

Detta är iaf något i hästväg och helt sjukt. Jag rekommenderar alla att testa det. Men kom ihåg att vara försiktiga och att vänja kroppen successivt först.

Isbadar du hemma i badkaret? Hur mycket is går det åt? Är det inte näst intill outhärdligt att ligga däri 15 min 3 ggr om dan?
Citera
2020-01-13, 17:53
  #3
Medlem
KjelleBenchpresss avatar
Grymt!
Jag kör kalldushar också, men börjar med ett varmt bad 😁
Jag doppade mig i havet 3 gånger dan innan nyårsafton, det var nog 7°c i luften.

Tog ett dopp i en sjö i november, det var då 4°c i luften.
Citera
2020-01-13, 18:04
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sandyhell
Isbadar du hemma i badkaret? Hur mycket is går det åt? Är det inte näst intill outhärdligt att ligga däri 15 min 3 ggr om dan?

Har en passande tunna utanför garaget. Bor där det sällan blir minusgrader men kanske 0 -2,3 grader på nätterna. Behöver ibland bara knacka hål på ytan ibland.

På sommaren/våren fyller jag med vattenslangen som får rinna ett tag men fyller sedan med massa is från min kyl som har en sån iskran. Lite krångligt så ibland köper jag ispåsar.

Försöker de till att det är så nära noll som möjligt. Duschar även med vattenslangen. På sommaren duschar jag så kallt det är möjligt inne.

Det blir mycket enklare efter jag gjort wim Hoff andningar. Men ja man måste vänja sig rejält och det är forfarande fruktansvärt kallt även för mig. Det tar ett tag att kunna rörs sig normalt efter isbaden. Men effekten av det är liksom linjärt med hur van man blir och hur snabbt man återhämtar sig. Nu är jag normal ganska fort efter och de positiva effekterna är mer.
Citera
2020-01-13, 18:12
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KjelleBenchpress
Grymt!
Jag kör kalldushar också, men börjar med ett varmt bad 😁
Jag doppade mig i havet 3 gånger dan innan nyårsafton, det var nog 7°c i luften.

Tog ett dopp i en sjö i november, det var då 4°c i luften.

Har kört som du med kallduschar länge. Först med varmt vatten före och efter. Sen gick det helt utan varmt vatten. Efter ett långt tag började jag stå längre och längre.

Ibland är det lättare med isbad så länge du kommit ned och kontrollerar andningen.

Man kan relativt lätt sitta i uppemot 5 min som van kallduschare. Gå från 5 till 10 däremot kräver en del träning. Från 10-15 är inga problem egentligen, men det känns mer när man kommer upp.

Det är först efter sammanlagt 30+ minuter jag började känna de extrema förändringarna. De fortsatte lite efter 45 min. Men allt över 60 min gör ingen skillnad (ja har faktiskt testat). Höll på i sammanlagt i ca 2 timmar i mellandagarna ett par dagar. Visserligen kort testperiod, men det gav ingenting extra. Från 30 till 45 märktes faktiskt nästan direkt.

Är väl min magiska gräns vid 45. Kör en timme för att vara helt säker och för att man typ blir beroende.
__________________
Senast redigerad av barfotalasse 2020-01-13 kl. 18:18.
Citera
2020-01-13, 18:24
  #6
Medlem
Necriss avatar
Se upp så du inte tuppar av och dör. Är du ensam nu du gör detta?
Citera
2020-01-13, 18:37
  #7
Medlem
Kennethkvartings avatar
Du har inte gjort några signifikanta förändringar av kost och träning sedan du började med den här metoden?

Kan du åskådliggöra på nåt sätt hur mycket starkare du har blivit? Typ ökat från 80-95 kg i bänkpress helt hipp som happ.
Citera
2020-01-13, 18:51
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Necris
Se upp så du inte tuppar av och dör. Är du ensam nu du gör detta?

Sällan helt själv. Alltid någon i huset eller grannar i närheten. Men ja har faktiskt aldrig tänkt på det, men är inte direkt orolig. Om jag mot förmodan skulle tuppa av i tunnan och är helt själv så kan det sluta illa.

Men den lilla risken tar jag.
Citera
2020-01-13, 18:56
  #9
Medlem
Jag badade vak varje morgon förra och förförra vintern. I år finns ingen is och utan is är det ju inget roligt, så det blev bara ett dopp på nyår.

Kan dock intyga att det är ett fantastiskt sätt att börja dagen. Blir piggare än av kaffe och känslan sitter i i ett par timmar. Brukar varken basta eller duscha varmt efteråt utan klär mig kall.
Citera
2020-01-13, 19:12
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Du har inte gjort några signifikanta förändringar av kost och träning sedan du började med den här metoden?

Kan du åskådliggöra på nåt sätt hur mycket starkare du har blivit? Typ ökat från 80-95 kg i bänkpress helt hipp som happ.

Jag har som sagt ätit en slags paleo med mycket fett och kött i 7-8 år, och tränat 2 ggr i veckan ca lika länge.

Kallduschar har jag bara gjort i ca 2 år och denna extrema 1 timme köldexponering ca 6 månader. Det var flest då det började hända grejer.

Det är att jag orkar ett par extra reps som jag aldrig skulle orka annars pga att jag liksom har mer kontroll på musklerna och signalerna och från hjärnan till musklerna. Det är väldigt svårt att förklara. Man blir väldigt medveten och känner vad som händer med musklerna och kroppen. Som att sambandet mellan kropp och hjärna förbättrats radikalt. Även fast man är muskulärt trött.

Kunde ganska snabbt slänga på 3-5 kg extra på bänken och göra lika många reps som innan, vilket jag tycker är ganska signifikant om man tränat bänk så länge som jag gjort. Då reppar jag ändå över 110 kg. Men legat still ganska länge.

Det verkar vara nåt med hela nervsystemet, hjärnbarken, hela hjärnan och musklerna som funnit nya signalvägar till varandra. Som att de dammat av och öppnat nya dörrar som varit stängda sedan jag var liten. Vardagen upplevd helt annorlunda.

Om muskelfibrerna blivit starkare pga detta vet jag inte men det känns iaf som jag kan använda mer av muskeln.

Därför har jag lyckats öka lite i alla övningar som jag annars stått relativt still med ganska länge. Upplever även att återhämtningen mellan passen blivit bättre och inte minst energin.

Något jag glömt nämna är drömmarna som blivit helt otroliga. Jag drömmer som när jag var ett litet barn. Nästan varje natt. Långa och påtagliga. Ibland känns de jätteverkliga och ibland helt sjuka.

Det är verkligen saker som händer på riktigt med mig och det är verkligen positivt. Har ingen aning hur det kommer sluta.
__________________
Senast redigerad av barfotalasse 2020-01-13 kl. 19:19.
Citera
2020-01-13, 19:14
  #11
Medlem
Wayaheads avatar
Låter mycket intressant, har tidigare hört talas om positiva effekter av att kyla ner kroppen.
Citera
2020-01-13, 19:22
  #12
Medlem
Kennethkvartings avatar
Jag har börjat ladda för min 40-årskris som torde inträffa inom nåt år , jag räknar med skapliga vinster på vissa investeringar jag har gjort så jag har råd med nån onödig leksak och så har jag tänkt se till att vara i mitt livs bästa form också...

...det här med kallduschar verkar intressant som ett led i att komma i denna toppform.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback