Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-03-18, 20:11
  #445
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
Man behöver inte stå så många minuter. Jag vrider på iskallt och ser till att jag behärskar andningen - man får ju en impuls att hyperventilera vid snabb avkylning. När andningen är stillsam, djup och kontrollerad, är jag nöjd.

Se gärna till att rikta duschen direkt mot varje kroppsdel - fot, underarm, nacke et c, det spar tid (och plåga) jämfört med att bara stå under en stril. Man blir snabbare och lättare "genomduschad" så.
Kalldusch kan kännas kallt. Fast det är cirka 8 - 10 grader antar jag.
Badade i vak idag. Var nära 0 grader. Och av någon anledning kändes det inte så kallt.
Kanske för att jag bastat innan?

Men missar avkylning av kroppen eftersom jag bastade efteråt.
Tror att lång avkylning har bra effekt.

Men skönt och lyxigt med bastu ☺️.
Citera
2024-03-18, 20:16
  #446
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Kalldusch kan kännas kallt. Fast det är cirka 8 - 10 grader antar jag.
Badade i vak idag. Var nära 0 grader. Och av någon anledning kändes det inte så kallt.
Kanske för att jag bastat innan?

Men missar avkylning av kroppen eftersom jag bastade efteråt.
Tror att lång avkylning har bra effekt.

Men skönt och lyxigt med bastu ☺️.
Upphettning innan hjälper faktiskt. Jag vakbadar inte men har klivit i sjön dyngsvettig, när det fortfarande legat is vid stranden. Det är ganska lindrigt.
Citera
2024-03-27, 08:54
  #447
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Jag vinterbadar flera gånger i veckan, med eller utan bastu.
Jag tycker kallduschar är jobbigare, där får jag den där chockkänslan som jag inte får vid vinterbad.

Här har isen släppt och vattentempen ligger på 2 grader. Ligger oftast i 3-4 minuter och simmar lite ibland.
Men vrider jag på kallvattnet i duschen känns det bara vidrigt och sjukt jobbigt att stå kvar.
Vanesak antar jag
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback