Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2020-01-27, 11:44
  #1
Medlem
Nihennas avatar
Jag har börjat spara 2000 i månaden i fonder, vilket enligt https://rikatillsammans.se/verktyg/k...anta-pa-ranta/ bör, om allt vill gå sin väg, ge 5 490 465 kr om 38 år (pension vid 68 tänker jag).

Jag kollade dock denna länk nu; https://www.ekonomifokus.se/ekonomi/...nta-kalkylator

Och enligt den så krävs det bara 3 000 000 kr för att kunna leva på en avkastning på 20 000 i månaden därefter. För det krävs bara 1000 kr enligt den första kalkylen, som skulle ge 2 988 854 efter 38 år.

Jag känner att 20 000 + min prognoserade pension (och den kommer ju växa med åren ju högre lön jag får) är mer än väl för mig. Det är typ 50-55% mer i inkomst än vad jag har idag. Frågan är; hur realistiskt är det att enbart kunna leva på avkastning när man väl nått den punkten?

Grejen är att jag i så fall bara skulle behöva spara 1000 i månaden på fonder, istället för 2000. 1000 kr är ändå mycket pengar till sånt man skulle kunna lägga på annat i nuet, eller spara till saker inom kort framtid, typ resor, hobbyartiklar osv. Det är alltid bra att spara, men samtidigt vill man ju kunna tänka på både framtiden OCH nutiden. man vet ju inte vad som händer. Man kanske blir påkörd och blir förlamad resten av livet, då blir de där extra kronorna när man är pensionär till liten nytta.

Ni som har nått den milstolpen, hur stabilt ligger avkastningen? Känner ni att ni med trygghet kan ta ut samma summa varje år i ren avkastning, eller är det väldigt mycket upp och ned?
__________________
Senast redigerad av Nihenna 2020-01-27 kl. 11:46.
Citera
2020-01-27, 11:53
  #2
Medlem
Om 38 år får du inte så mycket för dina 20000 kronor, kanske räcker för att betala månadshyran på lägenheten, du kommer inte kunna leva på det.
Citera
2020-01-27, 11:54
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prestost
Om 38 år får du inte så mycket för dina 20000 kronor, kanske räcker för att betala månadshyran på lägenheten, du kommer inte kunna leva på det.

Inflationen löser nog det ska du se.
Så länge man kan betala av hyran med avkastningen iallafall så har man ju ett visst ekonomiskt försprång som fattigpensionär.
Citera
2020-01-27, 11:59
  #4
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prestost
Om 38 år får du inte så mycket för dina 20000 kronor, kanske räcker för att betala månadshyran på lägenheten, du kommer inte kunna leva på det.
Fonder följer väl inflationen, om jag inte minns fel? Precis som att pensionsprognosen gör det?

Så de 20 000 kanske i realiteten om 37 år snarare är 40 000, eller vad nu penningvärdet kan vara?
Citera
2020-01-27, 12:11
  #5
Avstängd
Aanal1s avatar
Fonder är det sämsta du kan spara i! Du får betala en jävla skatt som äter upp allt när du vill ha ut pengarna
Citera
2020-01-27, 12:15
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aanal1
Fonder är det sämsta du kan spara i! Du får betala en jävla skatt som äter upp allt när du vill ha ut pengarna

Vad gör du ens här på ekonomi delen? Läs på om isk
Citera
2020-01-27, 12:42
  #7
Medlem
Vad du bör göra är att öka dina insättningar med inflationstakten löpande.

Man får ju anta att befintligt kapital avkastar mer än inflationen och det löpande som sätts in korrigeras för inflationen, då lär du ha 20k i dagens penningvärde.
Citera
2020-01-27, 13:08
  #8
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killing.fields
Vad du bör göra är att öka dina insättningar med inflationstakten löpande.

Man får ju anta att befintligt kapital avkastar mer än inflationen och det löpande som sätts in korrigeras för inflationen, då lär du ha 20k i dagens penningvärde.
Jo, tanken är ju att öka sparandet lite granna vid varje lönehöjning, kanske en hundring eller två beroende på hur mycket mer man får.
Citera
2020-01-27, 14:27
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Fonder följer väl inflationen, om jag inte minns fel? Precis som att pensionsprognosen gör det?

Så de 20 000 kanske i realiteten om 37 år snarare är 40 000, eller vad nu penningvärdet kan vara?

Du skrev 20000, vill du att vi ska fundera över om ifall du kan leva på 40000 så får du väl skriva det istället.
Citera
2020-01-27, 15:15
  #10
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prestost
Du skrev 20000, vill du att vi ska fundera över om ifall du kan leva på 40000 så får du väl skriva det istället.
Motsvarigheten till 20 000 i dagens värde, menar jag. Alla dessa prognoser som alla dessa kalkyler visar är väl med dagens penningsvärde? Det går väl inte att gissa hur mycket penningvärdet är om 38 år?
Citera
2020-01-27, 15:36
  #11
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Motsvarigheten till 20 000 i dagens värde, menar jag. Alla dessa prognoser som alla dessa kalkyler visar är väl med dagens penningsvärde? Det går väl inte att gissa hur mycket penningvärdet är om 38 år?

Centralbanken har som mål att inflationen skall ligga på 2%. Sedan kan man ha åsikter hur de räknar på inflationen.
Men med det kan kan man estimera inflationen.
Citera
2020-01-27, 15:47
  #12
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Centralbanken har som mål att inflationen skall ligga på 2%. Sedan kan man ha åsikter hur de räknar på inflationen.
Men med det kan kan man estimera inflationen.
Ok, tack!

Känns dock som att vi börjar gå lite OT, så låt oss återgå.

Någon som lyckats spara ihop till en summa där de kan leva på avkastningen stabilt?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback