Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2020-03-03, 17:49
  #1
Medlem
Föreslår att vi gemensamt hjälps åt att samla länkar/info om återförsäljare som säljer produkter som tagit slut i ordinarie butiker.


Handsprit: https://www.hygienshoppen.se/abena-h...772-c-509.aspx
Handsprit Gel: https://www.tryggsaker.se/handsprit-...cogel-85-600ml

Munskydd, FPP1: https://munskydd.org
Munskydd, FPP2: ?
Munskydd, FPP3: ?

Apoteket har gått ut och sagt att handsprit kommer åter i lager - men sett från trycker på Facebook/Tradera m.fl så kommer detta gå åt snabbt.
Citera
2020-03-03, 17:53
  #2
Medlem
Legionariis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lime331
Apoteket har gått ut och sagt att handsprit kommer åter i lager - men sett från trycker på Facebook/Tradera m.fl så kommer detta gå åt snabbt.

Handsprit hjälper ej emot Corona, tvål samt varmt vatten och gnugga i 30 sekunder varje gång, alltså vatten, gnugga 30 sekunder, tvål, gnugga 30 sekunder, håll handen under vattenkranen och gnugga 30 sekunder är det som hjälper.

Finns skyddsmasker, samt filter, som täcker ansiktet hos t.ex. RödaStjärnan, eller Brittiska eBay, dessa är i klass P3.
Citera
2020-03-03, 17:57
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Legionarii
Handsprit hjälper ej emot Corona, tvål samt varmt vatten och gnugga i 30 sekunder varje gång, alltså vatten, gnugga 30 sekunder, tvål, gnugga 30 sekunder, håll handen under vattenkranen och gnugga 30 sekunder är det som hjälper.

Finns skyddsmasker, samt filter, som täcker ansiktet hos t.ex. RödaStjärnan, eller Brittiska eBay, dessa är i klass P3.

GRYMT tips. Bara handsprit räcker nog inte om man inte är noggran.

Jag letar runt på RödaStjärnan men hittar inget. Eller är det bara i fysiska butiker?
Citera
2020-03-03, 17:58
  #4
Medlem
Legionariis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lime331
GRYMT tips. Bara handsprit räcker nog inte om man inte är noggran.

Jag letar runt på RödaStjärnan men hittar inget. Eller är det bara i fysiska butiker?

Sök på MP-5 filter, dock har RS bara en inne. Alternativt Militär Utrustning > Gasmasker så kommer du till den generella kategorin för skyddsmasker.

Om man själv har en skyddsmask i NATO stil, t.ex. M/90, så funkar 40mm NATO ABEKP3 filter. Har man Sovjetiska, som t.ex. GP-5, så bör man använda 40mm GOST filter. Båda NATO samt GOST går att använda i både NATO och Warsaw masker, men dessa kanske inte sluter tätt.

Om det är enklare FPP3 filter man letar efter så verkar det tyvärr slutsålt, och vad jag har sett här på Flashback så dirigeras dessa till t.ex. sjukhus, vilket bör betyda att man som civil inte kan få tag på dessa längre, eller i mycket liten upplaga.

EDIT:

Body-armour.com har också skyddsmasker samt filter i lager, dessa är då 40mm NATO.
__________________
Senast redigerad av Legionarii 2020-03-03 kl. 18:05.
Citera
2020-03-03, 18:01
  #5
Medlem
Ser en ny tråd liknande denna varje dag på flashback, och tycker det är rätt komiskt. Fria tider skriver och hypar om tomma hyllor, handspriten är slut etc. Antar att det är samma sorts människor som undviker folkmassor för att de är rädda för terroristattentat. Tycker synd om er helt enkelt, och vad jag vill förmedla till tråden är väl; min vanliga ica samt apotek har både handsprit och mat, i helt normala saldon, och så länge logistiken fungerar så kommer detta inte ändras.. Så med det sagt, är det rätt onödig lista, i och med att de kanske var slut på hylla 3 i onsdags, men blev fully stocked igen på torsdagen..
Citera
2020-03-03, 18:03
  #6
Medlem
321js avatar
https://www.aliexpress.com/wholesale...otective+mask+


mycket att välja på
Citera
2020-03-03, 18:14
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 321j
https://www.aliexpress.com/wholesale...otective+mask+


mycket att välja på

Alla fabriker i Kina har slutat sälja. Köper man på Wish, AliExpress m.m så kommer det vara 6-8 veckor leveranstid, minst. Pratat med flera säljare på Wish och alla säger detsamma.
Citera
2020-03-03, 18:39
  #8
Medlem
Det är så dags att köpa prylar nu.
Har hört rykten om att de masker som säljs nu är förpreparerade med corona på insidan.

Man ska inte köpa saker från suspekta kinesiska leverantörer.
Köp från etablerade certifierade ställen där det kan garanteras att ni får en viss skyddsnivå.
Att någon tjomme på internet skriver att denna mask skall skydda er från virus är inget jag skulle sätta mitt liv på
Citera
2020-03-03, 23:01
  #9
Medlem
Apofris avatar
Vad ska ni med masker till? de skyddar inte mot virus.
Citera
2020-03-04, 21:31
  #10
Medlem
raviolos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legionarii
Handsprit hjälper ej emot Corona, tvål samt varmt vatten och gnugga i 30 sekunder varje gång, alltså vatten, gnugga 30 sekunder, tvål, gnugga 30 sekunder, håll handen under vattenkranen och gnugga 30 sekunder är det som hjälper.

Finns skyddsmasker, samt filter, som täcker ansiktet hos t.ex. RödaStjärnan, eller Brittiska eBay, dessa är i klass P3.

Handsprit hjälper eftersom Corona har ett fettlager som skyddar viruset, och både tvål och handsprit hjälper till att lösa upp det. Tvål är dock bäst men man kan ju också sprita till exempel telefon eller tangentbord.

I så fall ska man använda handsprit med minst 60% alkohol.
Citera
2020-03-14, 22:14
  #11
Medlem
Tyska Amazon har handsprit. Rätt dyrt dock.
Citera
2020-03-18, 14:40
  #12
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mzzo
Tyska Amazon har handsprit. Rätt dyrt dock.
Såg ett företag som har inom Sverige också men där måste man beställa för minst 230 kr + frakt, kanske gör en beställning om jag inte får från NETOTEKET snart ...beställde i torsdags och då fanns inte meddelandet om längre leveranstid på sidan.
Jula verkar ha toalettpapper också i många av varuhusen som kan vara slut i matbutiken.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback