Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2020-05-06, 22:05
  #61
Medlem
Onan-erarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvryttare2
varför ska man betala med kreditkort där maskinen som man ska använda har getto och koronsmittade kladdat på. Switsch? Om man vet hur det fungerar så hade aldrig jag använt det.

man har inte komit till sverige för att förstår svenska språket, ma är i sverige för att leva på bidrag. det är därför horden uppfattas som att de inte vill förstå, det går inte enkel fram för ens oq är för låg för att förstå att meddelant som ropas upp gäller alla.

en anekdot. vid ett tillfälle tränade jag på ett nattöppet gym. negern stod framför en varuautomat och skulle köpa något. när de syntetiska kvinnorösten sa något så snackade han tillbaka, det var som en dålig film.

anledningen till att varor försvinner så fort från hyllorna eller inte hinne rackas upp är för att folk hamstrar och sedan att de som ska tillverka maten inte jobbar med full styrka. hade jag varit butiksägare hade jag beställt hela tiden och sålt så mycket som det bara går, hela tiden, varit ett svin och bara begärt mer snabbsålda varor.

vi får se hur länge butikerna kommer att ha öppet, när varorna sinar finns det ingen anledning att ha alla dessa enorma horder med låtsasjobbareigång som får 70% betalt av skattebetalarna.

Det där med att beställa hela tiden så funkar det inte riktigt så, Man har vissa dagar som man beställer hem varor och en deadline på orderstopp å dessutom är det FLERA butiker som ska ha samma som just du, å är det en större supermarket av samma kedja så får ju de mer. Dessutom måste någon producera varorna till de man beställer ifrån. Mjölken å smöret kommer inte från arlamejeriet, det kommer från KOSSOR som ägs av de som jobbar som BÖNDER.

Det kommer inte heller varuleveranser varje dag förutom mejeri, chark å frukt å grönsaker, å bröd å det kan vara leveransproblem av vissa varor på grund av tillverkare, exportförbud P,ga att länder har lockdown för att inte sprida smitta å heller inte få in ännu mer.
Det är även mycket administration som måste hinnas med, platschefer måste hålla ordning på löner, svinn, statistik, sjuk personal å vem som jobbar istället, kundsamtal å planeringar för ledigheter, semestrar, leveranser, kundsamtal samt information till anställda, praktikanter, mm mm. Så det är inte bara bara.
Citera
2020-05-06, 22:21
  #62
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onan-eraren
Det där med att beställa hela tiden så funkar det inte riktigt så, Man har vissa dagar som man beställer hem varor och en deadline på orderstopp å dessutom är det FLERA butiker som ska ha samma som just du, å är det en större supermarket av samma kedja så får ju de mer. Dessutom måste någon producera varorna till de man beställer ifrån. Mjölken å smöret kommer inte från arlamejeriet, det kommer från KOSSOR som ägs av de som jobbar som BÖNDER.

Det kommer inte heller varuleveranser varje dag förutom mejeri, chark å frukt å grönsaker, å bröd å det kan vara leveransproblem av vissa varor på grund av tillverkare, exportförbud P,ga att länder har lockdown för att inte sprida smitta å heller inte få in ännu mer.
Det är även mycket administration som måste hinnas med, platschefer måste hålla ordning på löner, svinn, statistik, sjuk personal å vem som jobbar istället, kundsamtal å planeringar för ledigheter, semestrar, leveranser, kundsamtal samt information till anställda, praktikanter, mm mm. Så det är inte bara bara.

du har rätt. om det är restriktion på varor och knappt några varor i butik finns det ingen anledning att ha en hord med anställda. då kan man gå ned på de man får från arbetsförmedlingen, låtsasjobbare där 70% av lönen betalas av skattebetalarna. när varorna inte kommer fram längre så stänger man bara butiken.

hur ofta man får varor beroe på hur stor eller lite butiken är. är butiken liten får man varor dagligen från flera leverantörer speciellt om varorna är restade.

för att ta en anekdot från verkliga livet. butiken jag skulle till var halvtom och det såg jag när jag var inne i butiken.

innan jag gick in var platschefen och tog en rökapaus. han var social mot en anställd och så sa han att han hade lagt hennes arbetspass. hon ville ha fler arbetspass. om man hade lyssnat på hur och vad han svarade hade man normalt nöjt sig där men hon repeterade samma sak två gånger till, totalt tre gånger sa hon samma sak.
Citera
2020-05-06, 22:36
  #63
Medlem
Onan-erarens avatar
Låtsasjobbare har oftast lönebidrag från delvis skattebetalare å lite från arbetsgivaren de jobbar för, man kan ha två lönebidragare men betala för en för staten betalar, win win för arbetsgivaren, blir dessa arbetslösa lever de helt på staten under existensminimum, så det är ju billigare med två lönebidragare än två riktiga anställda å arbetsgivaren tjänar ju på att betala "halva priset för fyra lönebidragare än hela priset för de "riktiga" å de kommer ut i jobb å får pengar från två håll vilket gör dom till en mindre belastning för samhället i stort.

Lönebidragare är väl de som man mest möter å de riktiga är färre. Varför tror du att arbetsgivarna inte anställer dom, en del är slöfockar å en del jobbar häcken av sig? jo för att man vill tjäna pengar å det gör man på lönebidragarna, sen när perioden för en lönebidragare är slut så sparkas en ut å man kanske tar in två nya å den ena är från samhall å de betalar dennes lön.
Citera
2020-05-06, 22:52
  #64
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Jag har faktiskt inte märkt av att varor är slut än så länge. Endast jäst och torrjäst ransoneras ut i kassorna. Nu har jag en ICA, en MatDax och en Lidl väldigt nära samt två COOP på hyfsat gångavstånd.


Lite märkligt då jäst är otroligt enkelt att föröka. Ett paket kan räcka en livstid om man vill.
Jäst tillverkar vi dessutom i Sverige så den lär inte ta slut i första taget i butikerna. Sedan finns ju torrjästen. Annars tar man lite jäst och vatten..lägger i några teskedar socker. Sedan växer det till sig över natten. Går att frysa in ller torka och spara. Jäst är som sagt inget problem. Som näring till jästen kan man använda en torr bit bröd..

Har man ingen jäst kan man ju driva upp en surdeg om man vill.
Citera
2020-05-06, 23:54
  #65
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeddonBorborello
Om du inte prompt måste ha märkesalvedon så finns apotea, men det är mycket billigare där än på apoteket. Aspirin och alla tre typer av Pulsoximeter verkar dock slutsålt.

Mitt ica har inte haft pepperonikorv på jag vet inte hur länge. Halva påläggskylen gapar tom.

Aspirin = acetylsalicylsyra. Finns i Treo, Bamyl mm. Det finns också på apotea.

I övrigt har jag inte upplevt några större problem överlag. När det var som värst gapade pasta/ris-hyllorna tomma på ICA, Willys etc, men man kunde gå till arabaffären och köpa avsevärt mycket bättre ris till vettiga priser.

Köpte 18 rullar toapapper i januari. Har nog runt fem-sex stycken kvar.

Utlandsresor verkar det däremot brist på. Längtar tills de kommer tillbaka.

Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Lite märkligt då jäst är otroligt enkelt att föröka. Ett paket kan räcka en livstid om man vill.
...

Har man ingen jäst kan man ju driva upp en surdeg om man vill.

Tänker samma sak. Folk har kommit för långt ifrån extremt basal kunskap. När jag föreslagit att folk ska odla vidare på sin jäst, så verkar de tycka det är mer komplicerat än förstå kvantfysik.
__________________
Senast redigerad av JustAnotherHit 2020-05-06 kl. 23:59.
Citera
2020-05-07, 09:35
  #66
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peterw69
Hela tiden verkar varor ha sålts slut och går inte att få tag i.
Dagens inköp var Alvedon, Aspirin, en Pulsoximeter (Puls- och syremätare för finger) och en storpack proteinbars från swebar chocklad.
Allt slut överallt.

Vet nån var man kan beställa detta på nätet och har ni fler exempel på varor som är svåra att få tag i p.g.a Coronakrisen?

Köpte pulsoxiometer på en dansk sida för nån vecka sen. Nån av träffarna på Google / pricerunner. Snabb leverans.
Citera
2020-05-07, 12:41
  #67
Medlem
stom72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Stämmer, har en kompis i branschen och de har fullt upp.

OnT: Har inte haft några problem med saknade varor, det jag velat handla har funnits.

Iaktagelse:
Din bekant är i tjänst men inte dom som handlar hos honom.
En rent allmän fundering. Vad skiljer din vän från dom permitterade frågas. (frågan ej riktad specifikt till dig)
Citera
2020-05-07, 13:27
  #68
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peterw69
Hela tiden verkar varor ha sålts slut och går inte att få tag i.
Dagens inköp var Alvedon, Aspirin, en Pulsoximeter (Puls- och syremätare för finger) och en storpack proteinbars från swebar chocklad.
Allt slut överallt.

Vet nån var man kan beställa detta på nätet och har ni fler exempel på varor som är svåra att få tag i p.g.a Coronakrisen?

Hittade 20 pack i lager hos MM Sport med flera för ca. 300-400 SEK.

Billigaste alternativet hittade jag i den här butiken för 199 SEK.

https://www.matsmart.se/proteinbars-choklad-20-pack
Citera
2020-05-07, 14:31
  #69
Avstängd
Peterw69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snullerux
Hittade 20 pack i lager hos MM Sport med flera för ca. 300-400 SEK.

Billigaste alternativet hittade jag i den här butiken för 199 SEK.

https://www.matsmart.se/proteinbars-choklad-20-pack

Bra, tack 👍
Citera
2020-05-07, 16:08
  #70
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snullerux
Det var onödigt när det går att använda mobiltelefonen som webbkamera.

How to use your Android or iOS device as a webcam

För bövelen, normala människor använder
Väll iPhones
Citera
2020-05-07, 18:32
  #71
Medlem
Roctanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oshin.cantwell
Tycker du det är bra om t ex den kinesiske kommunistpartimedlemmen Jack Ma börjar leverera bristvaror med drönare från hangarfartyg?
Ja, självklart! Jag hatar den svenska staten. Alla andra stater också egentligen, men mest den svenska.
Citera
2020-05-07, 19:34
  #72
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sportitvsoffan
För bövelen, normala människor använder
Väll iPhones

Du bekräftar ju egentligen bara att iPhone-människor är totalt okunniga på teknik och i detta fall även grundläggande svenska. Det står "för bövelen väll" iOS?

"Väll" och "iOS" är ledtrådar.
__________________
Senast redigerad av JustAnotherHit 2020-05-07 kl. 19:37.
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback