Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-03-14, 10:11
  #1
Medlem
cacas avatar
Hej
Tänkte dela lite erfarenheter av min inte planerade test, men som ändå kommer bli av under 2020.

Bakgrund: jobbar på annan ort och bor mest på den gård jag köpte för x år sen då den ligger inom pendlingsavstånd, kommer arbeta mycket hemma också. Har sen tidigare lagt upp lite lager ifall att samt förberett på annat sätt. Normalt brukar jag semestra i norra Italien men av förklarliga anledningar blir jag kvar i Sverige under året och kommer därav tillbringa mesta tiden här och fick tanken för en månad sen att testa gården för lära mig själv, upptäcka brister mm.

Förutsättningar: Det som finns på gården. Skulle jag behöva något ex brädor köper jag bara dessa, vid en total katastrof kanske man bara hade åkt till närmsta övergiven gård och brutit den brädor man behövt.
Har även tänkt att har jag ex provat baka i vedspisen så kan jag använda vanliga ugnen då jag redan vet att ok den fungerar. Orsak till detta tänk är tid, vid en total katastrof ja då arbetar man inte och kan ägna sig 100% åt fixa och trixa, nu ska jag arbeta vid sidan om så genvägar kommer tas.

Annat exempel, vid en kris kanske man skjuter en älg eller annat vilt oavsett jakttid. Så kan givetvis inte jag göra nu utan får köpa kött ifall det tar slut i frysen.

Syftet: Prova utrustning och upptäcka brister och i slutet utveckla gården.
Plats eller några bilder kommer inte att läggas upp.
Citera
2020-03-14, 10:48
  #2
Medlem
cacas avatar
Bröd! En basal vara och enkel göra själv, testade sätta surdeg och det var inget svårt alls. Även vedugnen fungerade som den skulle så brödet vart riktigt bra.

Sen kom man till lite eftertanke angående mjöl. En enkel vara handla i butiken men vad gör man om butiker inte finns eller inga som odlar längre. Insåg att man bör nog prova att odla lite spannmål bara för testa.

Hur mycket mjöl går det åt för en person och år. Mitt test så går det åt ca tre limpor i veckan för mig. För baka dess ca: 15 dl mjöl. 15 dl mjöl ca 900g, 52 veckor på ett år ja då behöver man alltså ca 50 kg mjöl/år och person bara för göra vanligt matbröd. Det är dock inte hela förbrukningen då man använder mjöl till annat också som ex pannkaka mm.

För få fram minst 50 kg mjöl så får man beräkna hur mycket mark behöver man då så spannmål på för detta? Vad jag hittat så får man ut ett kg på ca: 1,7 kvm. Antar att det är vid effektiv odling av någon som kan detta så jag avrundar till 2 kvm/kg för mig som ineffektiv amatör. Därav blir det ganska lätt att fastslå att ca 100kvm behövs odlas för få mjöl till enbart bröd. Sen får man lägga på om man behöver mera samt om man ska odla så man har eget utsäde mm.

Försök kommer ske på 200 kvm åker att odla vete och ta hand om det och till utsäde nästkommande år.

Hur mycket utsäde kommer krävas, det jag hittar så är det 3-400 grobara kärnor/kvm som går åt, säger mig rätt lite om mängden i kg, men man räknar ca 30 kg/ha och en ha är 100a så behöver jag för odla 2a 0,6 kg utsäde, tycker själv det låter jävligt lite. Har pratat med en lantbrukare bredvid och skulle få utsäde av honom till mitt projekt, så vi får se och lära av det.

Brist som upptäckts och som behöver kompletteras.
Kvarn för mala mjöl! Kommer att införskaffas under våren då det vore rätt meningslöst odla om man inte kan ta tillvara på säden senare.
Traktor, får försöka hitta någon äldre modell längre fram men just nu får det vara så länge.
Lantbrukaren bredvid har lovat svänga förbi och fixa till de igenväxta åkrar som finns på gården efter jag mutat han med lite whiskey.

Uppdaterar längre fram hur detta försök utvecklas....
Citera
2020-03-14, 11:02
  #3
Medlem
DigglerNicks avatar
Ja det finns ingen vits med att bunkar prylar osv om man aldrig testar hur det fungerar, själv en bakgrund inom överlevnad och hmm "militära ting" kan vi kalla det

Ut och testa skarpt, annars vet man inget när skiten träffar taket!
Citera
2020-03-14, 11:36
  #4
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DigglerNick
Ja det finns ingen vits med att bunkar prylar osv om man aldrig testar hur det fungerar, själv en bakgrund inom överlevnad och hmm "militära ting" kan vi kalla det

Ut och testa skarpt, annars vet man inget när skiten träffar taket!
Precis, tror många köper på sig massa skit men när det verkligen gäller så har man ingen som helst användning av det man tror man verkligen behöver.

Mitt test kommer sträcka sig över året och blir en riktig provning av gården och mig själv, men förhoppningvis kommer man få en jävla massa nyttiga lärdomar av detta vad man verkligen behöver för klara sig helt utan samhälle eller andra över längre tid.

Nu ut i solen och snickra drivbänkar och förhoppningsvis få några frön i jorden samt någon kall bira i strupen!
Citera
2020-03-14, 11:48
  #5
Medlem
DigglerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caca
Precis, tror många köper på sig massa skit men när det verkligen gäller så har man ingen som helst användning av det man tror man verkligen behöver.

Mitt test kommer sträcka sig över året och blir en riktig provning av gården och mig själv, men förhoppningvis kommer man få en jävla massa nyttiga lärdomar av detta vad man verkligen behöver för klara sig helt utan samhälle eller andra över längre tid.

Nu ut i solen och snickra drivbänkar och förhoppningsvis få några frön i jorden samt någon kall bira i strupen!


Jag önskar dig lycka och välmående! Den förberedde överlever
Citera
2020-03-14, 11:56
  #6
Medlem
Blommetupps avatar
Spännande tråd, denna skall följas. Jag håller med ovanstående till 100% att kunskap om prylarna man är väldigt viktig.

Gårdslivet också viktigt att börja med innan allt går åt pipan om det är det man planerar för. Det många tror är man kommer veta hur allt fungerar bara för att man har en gård. Allt är inte så enkelt.
Citera
2020-03-14, 12:11
  #7
Medlem
Jag hoppas TS odlar rikligt med vete så att det syns för oss övriga att det finns mat att hämta där.

Bröd är det sista du behöver så vad är syftet med att odla spannmål?
Du behöver troligen motorredskap om du skall odla 50 jävla kilo. Eller skall du tröska med en häst?


Det du skall bunkra är saker som får dig att klara vardagen.
Idag är det handsprit, ansiktsmask, konserver av olika slag, matolja och vitaminpiller.
Citera
2020-03-14, 15:31
  #8
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Jag hoppas TS odlar rikligt med vete så att det syns för oss övriga att det finns mat att hämta där.

Bröd är det sista du behöver så vad är syftet med att odla spannmål?
Du behöver troligen motorredskap om du skall odla 50 jävla kilo. Eller skall du tröska med en häst?


Det du skall bunkra är saker som får dig att klara vardagen.
Idag är det handsprit, ansiktsmask, konserver av olika slag, matolja och vitaminpiller.
Ja 200kvm lär ju lysa som en sol,,,,
Hört talas om lie? Slaga också helt främmande för dig antar jag...

Handsprit om man är själv på landet lika viktigt ha som en buttplug 24/7
Ansiktsmask? Konserver om man har egen mat? Matolja kan jag hålla med om men raps kanske du känner till bla. ..vitaminpiller när man odlar grönsaker jahaja,,,ahh,,, eller,,,

Skulle gissa på helt seriöst att din överlevnad är till 100% beroende på hjälp från andra människor eller ett samhälle som fungerar, min troligen närmare 0% beroende från hjälp av andra.

Bröd, läs historian så kanske du förstår vikten av när vi slutade jaga och istället börja odla.

Stäng allt skit i samhället och slå av elen och du är död inom ett halvår, jag kommer troligen klara mig tills jag dör av ålder eller annat.
Citera
2020-03-14, 15:50
  #9
Medlem
cacas avatar
Idag 3 st drivbänkar fixade, en fylld med jord och sallad, spenat, ruccola, morot, rädisa och palsternacka samt vitkål sådda, i den andra ska purjolök, dill, mm sättas och den sista för driva gurka mm. Måste bara orka fylla dessa med jord och sen vänta in att värme kommer.
Solen lyser rätt bra idag och man ser att i drivbänk ett så är det fler + än temperaturen ute, så de verkar fungera.

Tillverkade dessa genom mäta upp fönster jag hade, i med 4 kants stolpe i varje hörn och sen skruva dit brädor 95x22 x 2 valde jag, sen måtta fönster och dra dit gångjärn och sen bara fylla med jord och jordförbättring i form av hederligt brunnen koskit.

Vart förvånansvärt bra om jag själv får säga det.

I och med det återstår bara mata hönsen och sen invänta maten, den äkta hälften dök upp sent igår så den ombesörjer hon, ev tar vi nått glas och bastun ska värmas på.

Uppdaterar vidare längre fram för nu dax ta helg
Citera
2020-03-14, 20:12
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av caca
Ja 200kvm lär ju lysa som en sol,,,,
Hört talas om lie? Slaga också helt främmande för dig antar jag...

Handsprit om man är själv på landet lika viktigt ha som en buttplug 24/7
Ansiktsmask? Konserver om man har egen mat? Matolja kan jag hålla med om men raps kanske du känner till bla. ..vitaminpiller när man odlar grönsaker jahaja,,,ahh,,, eller,,,

Skulle gissa på helt seriöst att din överlevnad är till 100% beroende på hjälp från andra människor eller ett samhälle som fungerar, min troligen närmare 0% beroende från hjälp av andra.

Bröd, läs historian så kanske du förstår vikten av när vi slutade jaga och istället börja odla.

Stäng allt skit i samhället och slå av elen och du är död inom ett halvår, jag kommer troligen klara mig tills jag dör av ålder eller annat.

För de som flackar omkring så kommer din ruta om 200 kvadratmeter sädesfält vara som just en lysande sol.
"Här finns det mat kom o smaka"
När maten tryter på ett ställe så kommer folk att börja vandra omkring i jakt på föda.

Nu är det svårt att markbereda med en lie.
Men visst kan du om du är enveten köra med hacka o spade o sedan tröska för hand. Tid har du gott om där ute på landet. Men det är ett jävla jobb.

Det är svårt att odla mat som skall räcka ett halvår.
Vad händer om det blir en dålig sommar? Någon stjäl ditt sädesfält eller liknande?
Du kanske fått tag i dåliga frön som inte tar sig.

Ansiktsmask är bra vid kontakt med andra människor. Sverige är fullt av människor som kommer att kontakta snubben med matberget.

Jag bor tyvärr så att jag inte har möjlighet att odla någon större mängd mat.
Om elen går så flyttar jag till något hus där det ryker ur skorstenen.
Kanske är det ditt hus?

Någon gång somnar du, ensam som du är.
Jag gissar på att du dör av "annat"
Citera
2020-03-15, 10:44
  #11
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
För de som flackar omkring så kommer din ruta om 200 kvadratmeter sädesfält vara som just en lysande sol.
"Här finns det mat kom o smaka"
När maten tryter på ett ställe så kommer folk att börja vandra omkring i jakt på föda.

Nu är det svårt att markbereda med en lie.
Men visst kan du om du är enveten köra med hacka o spade o sedan tröska för hand. Tid har du gott om där ute på landet. Men det är ett jävla jobb.

Det är svårt att odla mat som skall räcka ett halvår.
Vad händer om det blir en dålig sommar? Någon stjäl ditt sädesfält eller liknande?
Du kanske fått tag i dåliga frön som inte tar sig.

Ansiktsmask är bra vid kontakt med andra människor. Sverige är fullt av människor som kommer att kontakta snubben med matberget.

Jag bor tyvärr så att jag inte har möjlighet att odla någon större mängd mat.
Om elen går så flyttar jag till något hus där det ryker ur skorstenen.
Kanske är det ditt hus?

Någon gång somnar du, ensam som du är.
Jag gissar på att du dör av "annat"
200 kvm lär locka som fan när bönder runt omkring har 100 tals hektar odlade

Sen ska jag inte odla mat så det räcker i ett halvår, ska prova ställa om för klara mig för all framtid, på det sättet ser jag vilka brister jag har i utrustning mm och vad som behöver kompletteras för denna övergång.
Om du läst tidigare så är traktor något jag saknar idag, kommer överväga köpa in en inom kort med behövlig utrustning. Just nu kommer en granne att hjälpa mig med sin traktor men framöver vore det skönt slippa be andra om hjälp.

Att slå 200kvm med lie är inte ett direkt stort arbete, blir mer jobb samla ihop och torka, slaga mm jobbet med lie kanske max en halvtimme.

Dålig sommar finns med i beräkningarna, blir det torrt finns möjlighet till bevattning, kall sommar skulle ge mer bekymmer, har några tunnel växthus men ingen möjlighet få till extra värme så där kan det ställa till med bekymmer.

Dåligt utsäde kan man givetvis få, nu är planen att även ta egna fröer och även bli självförsörjande på dessa. Kör redan det med potatis, dillfrö har jag tagit i höstas, persilja har jag en rejäl klump av som fröar av sig själv osv. Har sparat morot, lök mm för att dessa sätter frö år 2, får se hur det försöket faller ut. Planen är att även här bli självförsörjande då vid en riktig kris inte vara beroende av någon annan.

Sen sådana oduglingar som du som har tankar på stjäla från andra så är ni välkomna till mig, hundarna sover inte utan vakar 24/7 kommer slita köttstycken ur din kropp innan du ens hunnit tagit en enda sak.
Sen ligger inte gården till att några större mängder kommer passera förbi, normalt kommer lämmeltågen ske in mot större städer där man kommer söka hjälp. Ge sig ut på slingrande grusvägar mot obygden verkar mindre sannolikt, men sker det får man hantera även detta.
Citera
2020-03-15, 11:33
  #12
Medlem
cacas avatar
Höns, art Sussex

Trevliga små fåglar, hade 12 st men 11 nu då höken troligen stal en höna från mig. Ska skaffa en tupp framöver och se om man kan få lite kycklingar bara för att testa.

Ägg ger dessa, just nu plockas ca: 6-8 ägg dagligen, lite mycket kanske för en person men även hundarna får del av dessa.

Foder till hönsen, trodde inte de skulle äta så mycket som de faktiskt gör, över kg varje dag går åt just nu, kanske det minskar när de kan gå ute och sprätta mer, men på sikt skulle det innebära att 400 kg foder måste odlas för hålla dessa vid liv. Om man kör samma beräkning som för mjöl så kommer man behöva odla 800kvm bara för få foder till hönsen om man förutsätter att detta kommer vara enda foder man ger dessa vilket givetvis inte kommer stämma då de äter så mycket mer än bara foder.

Sen är frågan hur många hönor är optimalt ha, just nu känns 11 hönor lite mycket då de ger mer ägg än man egentligen behöver då jag mest själv, hade vi vart två kanske de skulle vara rätt så lagom. Skulle man ha höns över längre tid så skulle man nog behöva några fler, dels för ständigt ha en föryngring samt att man kanske skulle behöva slakta och äta nån höna då och då.
Idag så har jag kanske plats för ca: 25 hönor om det skulle behövas fler samt möjlighet bygga ut finns givetvis.

Då jag inte har planerat ha kvar dessa så kommer jag inte odla något foder till dessa. Mitt försök med odla för mjöl får vara vägledande och lärande angående få fram foder även till höns. Är ju bara utöka arealen och lite mer arbete så har man även foder till dessa. Annars verkar det inte vara så speciellt mycket arbete med ha höns.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback