Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-07-31, 12:44
  #61
Medlem
cacas avatar
Veckan har barn och barnbarn besökt gården.

Märks när man blir fler vilken fart det blir. Det har byggts och där jag grävde för isförvaring har en källare tagit form, det blir med två rum varav väggen in till rum 2 kommer putsas igen när man väl fyllt det med förnödenheter och sedan kommer hyllor placeras mot väggen så att bara vi som vet vart kan komma åt detta lager utrymme. En hel del kvar att göra innan allt helt färdigt men räknar med par veckor så är detta färdigt, sen insidan med lite puts mm kvarstår men det är sånt som går rätt fort göra.

Annars plockas grödor i mängder, det har konserverats, saft i mängder har kokas och alla har lärt sig ta vara på det som gården nu ger. Det mesta kommer plockas hem och endast ett mindre lager att sparas på gården.

Hönor har barnen fått vara med och slaktat och det har till lagats och ätits tillsammans med färsk potatis och grönsaker. Kommer ju lämna gården till hösten och hönor inget man kan ta med sig så dessa lever på lite lånad tid nu.

Kräftor har vi även fiskat och de går ur sig just nu för sedan kokas framåt kvällen och på lördag kör vi kräftskiva så blir det ett festligt avslut innan alla lämnat för fara hemåt till väntande arbete på måndagen. Själv blir jag kvar ett tag till då en del arbete kvarstår på det projekt jag vart utsedd genomföra. Har dock pratat med ledningen och de kommer låta mig arbeta hemifrån även i fortsättningen i linje med rekommendationen från FHM. Lite kul är att projektet egentligen så gott som klart och i princip bara köra in i systemet. Blir portionera ut under hösten.

På åkrarna så börjar det se färdigt ut för slå inom kort. Vart betydligt mindre än jag kalkylerat med då hjortar gick hårt åt grödan i våras. Ska dock bli riktigt spännande se hur det lyckas och sen få göra eget mjöl samt nytt utsäde till nästa år. Planen är bara plantera och ha ifall att och sedan ta så man har till nytt utsäde varje år. Resten får viltet ta hand om.

Vidare så kommer det bli att ta tillvara på resten av skörd samt se till att återplantera det som ska sättas på hösten. Givetvis ska det även sparas en del som morot som går i Blom och ger frön nästa år. Blir att hålla balans på vad som ska sparas för just det ändamålet och sedan bara se till att man alltid har en ny omgång på gång varje år och därmed säkrat att man aldrig kommer vara utan nya fröer.

Dessa kommer vara avgörande ha ifall hela samhället kollapsar en dag. Något jag tror de flesta kommer stå helt utan och sen inse att för överleva behöver man kunna producera mat själv. De fröer som folk kommer komma åt kommer snabbt att förbrukas och saknar man kunskap få fram nya fröer så lever man på lånad tid, kanske man klarar sig ett år men år två står man utan möjligheter och då kommer det snabbt gå utför.
Citera
2020-08-09, 09:54
  #62
Medlem
cacas avatar
Har slagit åkrarna och tagit in allt till ladan, la det på pressening och sen har jag gått lös på säden med slaga för få den kornen från axen.
Slaga fungerade faktiskt över förväntan. Resultatet 17 kg korn. Hade planerat få ut mycket mer men som sagt hjortarna gjorde sitt på åkern vilket tyvärr resulterade i mindre skörd.
Det tråkiga med det är att jag inte har någon bra statistik över hur mycket jag får ut av odla. Får förlita mig på tidigare beräkningar.

Kommer spara så jag har till utsäde nästa år och då är planen så dubbelt så mycket och sen får det bara växa upp och från det endast ta så man har utsäde. Resten kommer används för mata in djur inför kommande jakt.

Ska prova mala mjöl idag och sen blir det hemgjord pasta med tomatsås, lök, vitlök, chili och persilja samt nya favoriten grillad majs. Allt från egen odling naturligtvis. Speciellt majs vart det gott om och stora då jag odlat dessa i växthuset. Dessa plockar jag och förväller några minuter i kokande vatten, sen på med dem på grillen tills de är klara. Sen smörar jag dem med saltat smör som jag kryddar med örter eller vitlök, hackad chili etc så jävla gott.

Sammanfattar man nu så är man helt självförsörjande och skulle klara mig jävligt bra om samhället kollapsade. Sen blir det mycket vegetariskt av förklarliga skäl just nu å det är mitt i skörd just nu.
Fisk finns att tillgå men vart lite lat på fisket då det inte behövts. Kött? Jag valde inte skaffa massa djur men hade jag gjort det så hade det vart mer arbete men givetvis även mer kött på bordet. Sköt ett vildsvin som täckt upp det behovet ett tag och sen har jag tagit av det man har i frysen. Men ser inget problem med detta just för kunna överleva längre tid.

Har även börjat utse vart jag tar fröer. Den dillkronan, den majskolven, den chilin osv. Har tagit fröer tidigare men inte vart lika noggrann utan typ bara tagit. Kommer nu bara satsa på ta från de kraftigaste växterna för få så bra fröer som möjligt. Att ha så bra utsäde som möjligt i lager kommer vara en mycket viktig del av att göra sig beredd på klara sig om samhället kollapsar totalt.

Försöker även dokumentera allt jag plockar från odlingen. Detta för veta på ett ungefär hur mycket jag måste odla för få en viss avkastning. Det gör att jag kan i framtiden undvika att jag odlar för mycket eller för lite. Sen även för kunna beräkna Mängden mat som behövs odlas beroende på hur många som ska mättas av maten.
Blir skillnad om jag själv bor här eller om fru, barn, barnbarn också ska försörjas av det man odlar. Bara ta mjöl som ex där jag räknade med 50 kg/person och år. Ja är man själv så blir det inte så mycket att odla men är man +10 personer så måste man ju odla fan så mycket mer.

Att ha utsäde lagrat så måste det vara dimensionerat på att kunna försörja max antalet och sen X2 minst ifall att det blir ett år med missväxt eller andra orsaker. Kan tänka mig som majs, sår man allt utsäde man har och sen kommer en vildsvinsflock in i odlingen och äter upp 100%, ja då kommer man inte kunna odla majs nån mer gång och den tillgången borta för alltid då man sannolikt kommer ha svårt komma åt nya fröer om man inte har tur att någon annan odlat och delar med sig.

För många grödor är det inga bekymmer få frö så det räcker till, majs ex bara spara två kolvar man tar nya fröer från så har man så det räcker mer än nog, dill också enkelt, chili osv. Sen har man de lite svårare som potatis. En potatis kan man fan inte spara i två år så skiter sig odling ett år och man får dåligt med potatis kan man hamna i ett läge då allt man får upp måste i princip sparas så man har sättpotatis till nästa år. Att göra sig för beroende av just en gröda som potatis kan innebära en framtida svält om man inte kan äta av lagret av den anledningen. Värt en tanke eller hur?
Citera
2020-08-21, 06:06
  #63
Medlem
cacas avatar
Vart och tagit upp kräftburar på morgonen, vart ca 60 kräftor efter jag satt tillbaka honor igen. Det är bättre de får yngla av sig istället för åka i grytan. I och med det såhär kräftfisket över för i år då jag har så det räcker nu. Dessa kommer få gå av sig ett dygn så imorgon blir det koka och sedan frysa in.

Dill som behövs till kräftorna har börjat gulna i landet så de sjunger på sista versen nu, kommer efter kokat kräftor ta bort all dill utom par kraftiga med rejäla kronor som kommer få mogna så det blir fina frön. Samma väg kommer bönor och gurkodling gå. Har redan tagit och konserverat/lagt in så pass mycket att jag anser det räcker gott och väl. Blir samma här några bönor får stå kvar och där tar jag frön, några gurkplantor kommer va kvar så gurkan får växa ut och gulna ordentligt innan jag tar frön av dem.

Tomatplantor börjar också se riktigt tråkiga ut i växthusen men ger massor med tomater nu. Här har jag kvar lite att skörda innan jag är nöjd, kokar alltid egen tomatsås som jag fryser in och här känner jag att det behövs lite till för säkra årets behov.

Kryddor som basilika mm har jag hänger på tork och med tanke på det varma väder som vart så är det nog dax repa av det och lägga i glasburkar.

Bygget av nya källaren börjar bli klart för kunna täckas, sen är det lite pyssel invändigt vilket jag inte riktigt räknar med blir klar med i år. Ska tillbaka till ord arbete snart och det blir flytt hem igen till oktober.
Visst hinner man mycket på en månad men tiden går och mycket kvar på gården att göra. Lök ska skördas inom kort och hängas på tork. Potatis ska upp. Morötter, vitkål etc.
Sen ska man förbereda inför nästa år vilket tar mer tid än man tror. Det sista som blir är att sätta ny vitlök vilket jag får göra någon helg slutet oktober eller början november. Ska ju tillbaka och jaga en del helger.

Jakt ja, rådjurspremiären har ju vart och en liten bock har det blivit. Den har nu hängt sina grader så det är dax ta reda på den. Lite trist bara att jag är väl inte den största fantasten av rådjurskött smakmässigt, men det blir ändå gott bryta av då det blivit massa grönt på tallriken senaste tiden av förklarliga skäl.

Sen har jag börjat med en prioriteringslista, handlar mest om vad jag anser ha behov av köpa in framöver. Är allt från fler glasburkar till redskap. En sån lista växer snabbt så man får omvärdera om vissa saker verkligen behövs, ta En traktor ja då vill man ha en harv och en plog, en kärra är också bra, potatisupptagare och sen en såmaskin och aggregat för kunna slå, snöplog och sen en vinsch och...ja ni fattar, listan byggs på men sen får man skala av varsom man verkligen behöver i första hand.
Ex om det verkligen blir en skarp situation kanske en snöplog inte är något man egentligen behöver, varför ploga vägen om man inte ska lämna stället på hela vintern?
Citera
2020-08-21, 09:02
  #64
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av caca
Hej
Tänkte dela lite erfarenheter av min inte planerade test, men som ändå kommer bli av under 2020.

Bakgrund: jobbar på annan ort och bor mest på den gård jag köpte för x år sen då den ligger inom pendlingsavstånd, kommer arbeta mycket hemma också. Har sen tidigare lagt upp lite lager ifall att samt förberett på annat sätt. Normalt brukar jag semestra i norra Italien men av förklarliga anledningar blir jag kvar i Sverige under året och kommer därav tillbringa mesta tiden här och fick tanken för en månad sen att testa gården för lära mig själv, upptäcka brister mm.

Förutsättningar: Det som finns på gården. Skulle jag behöva något ex brädor köper jag bara dessa, vid en total katastrof kanske man bara hade åkt till närmsta övergiven gård och brutit den brädor man behövt.
Har även tänkt att har jag ex provat baka i vedspisen så kan jag använda vanliga ugnen då jag redan vet att ok den fungerar. Orsak till detta tänk är tid, vid en total katastrof ja då arbetar man inte och kan ägna sig 100% åt fixa och trixa, nu ska jag arbeta vid sidan om så genvägar kommer tas.

Annat exempel, vid en kris kanske man skjuter en älg eller annat vilt oavsett jakttid. Så kan givetvis inte jag göra nu utan får köpa kött ifall det tar slut i frysen.

Syftet: Prova utrustning och upptäcka brister och i slutet utveckla gården.
Plats eller några bilder kommer inte att läggas upp.
Har du ingen generator blir frysen värdelös vid en kollaps.
Citera
2020-08-21, 09:18
  #65
Medlem
Har du någon plan ifall stugan blir anfallen?
Citera
2020-08-21, 18:10
  #66
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av industribrist
Har du ingen generator blir frysen värdelös vid en kollaps.
Har funderat på generator men då dessa kräver bränsle samt väsnas osv har jag tänkt om lite. Alternativ finns som jag även beskrev i tråden som isskåp. Nu byggde jag en till källare istället då jag tror jag har mer användning av denna.
Sen finns det alternativ som frysar som går både på 230v, 12 v eller gasol. Just 12 volt intresserar mig lite då man kan med solpaneler lagra ström i batteri och använda när solen inte lyser. Får se om jag beslutat mig för installera paneler längre fram.

Sen har man alltid andra alternativ. Frysen stannar pga ingen el så har man par dagar på sig äta upp allt, går inte det så är det bara dra igång och kallröka så mycket man bara hinner, kallrökt kött håller sig i månader eller så slänger man upp konserveringsapparaten på vedspisen och börjar konservera kött, så det finns en rad olika alternativ till lagra mat än använda frys.
Citera
2020-08-21, 18:45
  #67
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av industribrist
Har du någon plan ifall stugan blir anfallen?
Är inget jag direkt förberett mig på just nu, men i bakhuvudet så finns tankar på gräva av vägen så utfart försvinner och det ser naturligt ut som ett dike längs vägen bara. Som komplement fälla en del träd mm så man inte längre ser att det går in en väg mm. Gården syns inte från ”huvudvägen” och väg upp till gården i princip gräsbevuxen då den enskild och bara vi åker på den. Från gården går det köra lite terräng och över lite åkrar så kan man ta sig ut från gården om det skulle knipa, så vägen kan tas bort i ett skarpt läge.

Har två tränade större hundar som markerar när någon närmar sig, händer titt som tätt då de markerar när de hör något dvs de tar även när djur passerar förbi på natten och väcker mig. Dessa kommer anfalla personer om jag ger dem det uppdraget, de ger sig inte...

Har jaktvapen, mörkersikte mm så klarar även själv skydda mig och även när det är mörkt ute så ser jag inkräktare som på dagen. Sveriges försvar har en gång i tiden utbildat mig så en del kunskap finns hur jag ska bete mig.

Kan minera området med olika metoder, ex rör med hagelpatron riktat mot där utlösningsanordning placerats, blir inte kul råka utlösa en sådan, material för detta finnes, sen har jag både kunskap och möjlighet skapa en hel del andra överraskningar.

Finns el så är bevakning och larmsystem ingen konst ordna, utan el är det buchkraft och mekaniskt som gäller om man inte kör med batteri....

Givetvis har jag även olika backup planer klara men dessa väljer jag inte skriva något om....

Gårdens placering gör att den troligen inte kommer synas eller någon lägger märke till att den ens finns. Är i obygd och man får färdas långt på dålig grusväg innan man kommer till avfarten. Skulle den vara borta och man ser inte att det finns någon väg in så är chansen ännu mindre. Sen just att det ligger avsides, varför skulle folk leta efter ställen att anfalla där det knappt finns några ställen att anfalla? De flesta kommer inse att fan här är det bara bortkastad energi gå omkring och leta.
(Ja gå blir det för dem för längs vägen har någon idiot fällt massor med träd över vägen så den okörbar, dessutom avgrävd på fler ställen. )
Citera
2020-09-04, 10:39
  #68
Medlem
cacas avatar
Märks att hösten är på ingång. Blast gulnar på grödor och mycket av det odlade börjar se riktigt trötta ut just nu.
Har plockat bort plasten från ett växthus och tvättat av och hängt på tork nu på morgonen. Vissna växter samlats ihop och körts till komposten. Sen ska jord förbättras med koskit och kompostjord så den redo inför nästa säsong.
I det andra växthuset finns fortfarande gurka, chili, tomater vid liv så det får stå ett tag till innan det packas ner.

På utomhusodlingar är princip bara potatis som ska upp nu. Slog blast i början på veckan så de får ligga till nästa vecka för mogna till sig det sista. Det som händer när man slår blasten är att de börjar bilda tjockare skal och därmed kommer klara vinterlagring bättre.

Annars försvinner dagarna snabbt, man sköter arbete på distans och mellan det går och fixar med diverse. Börjar känna mig riktigt nöjd med det som jag gjort under året och lite tacksam för Corona som gjort det möjligt med jobba hemifrån vilket faktiskt gjort att man haft möjligheten lägga den tid man gjort på detta.

Sen har man även börjat fundera på framtiden, det är mer saker jag skulle behöva göra för gården ska bli perfekt anpassad men man känner man har mer kontroll på vad exakt vad som behöver göras och vad som man ska köpa in för utrustning, men inget jag känner att jag behöver stressa fram. Det mesta finns för klara sig.

En annan sak jag funderar på är hur jag ska göra med mitt boende utomlands. Har lite tomt som jag skulle vilja förbereda som på gården. Plantera fler träd om ger frukt, buskar mm så även den är förberedd kunna bidra med mat ifall det är dit man beger sig beroende på hur shtf eventuellt ser ut. Fördel där är att man behöver inga växthus för odla. Nackdel är arealen som är begränsad. Får bli en fråga att verkligen fundera på, men så länge Corona härjar lär jag inte åka dit på ett tag.
Citera
2020-09-07, 21:14
  #69
Medlem
cacas avatar
Riktigt gott om nypon i skogen just nu, passade på fylla en hink till och börja med men det finns massor just nu. Delat på dessa och nu ska de torka och sen bli malda till mjöl som går använda till allt från the, soppa till brödbak. 1,5 dl nypon innehåller lika mycket c vitamin som 35 apelsiner så det är en superfrukt på det viset. Perfekt att ha några liter nyponmjöl liggandes i sitt lager.
Citera
2020-09-11, 11:49
  #70
Medlem
Tack för en mkt intressant tråd!

Jag har kollat på en dansk serie som heter "Bonderöven" som har en hel del likheter med dig, kolla in den kanske.
Citera
2020-09-13, 21:39
  #71
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joponen
Tack för en mkt intressant tråd!

Jag har kollat på en dansk serie som heter "Bonderöven" som har en hel del likheter med dig, kolla in den kanske.
Jo den har gått på i Sverige också under namnet 100% bonde. Har kanske inte reflekterat över det men han gör i princip samma sak då han försöker bygga en gård från noll till självförsörjande och antar även kunna tjäna någon kr ibland på den.

I mitt fall så förbereder jag en gård för kunna snabbt ställa om till bli självförsörjande och vad jag behöver proppa för utrustning för få det fungera. Efter den här året så kommer gården gå i träda igen är planen, det enda som kommer odlas är för ha utsäde tillgängligt konstant och att det finns mat så man klarar sig fram till att det man sått ger skörd igen. Vilket vid en katastrof faktiskt kan röra sig om ha mat för över ett år lagrat.
Kunskap över hur man tar tillvara och lagrar mat även om el saknas och med det kyl/frys osv.

Sen ska man aldrig säga aldrig, kanske en dag väljer bara sluta på arbetet, säljer hus mm och bosätter mig på gården och går all in som bonderöven eller mandelmans. Man skulle leva jävligt billigt och med allt annat sålt så skulle man ha bra kapital i buffert. Så vem vet i framtiden?
Citera
2020-09-13, 21:48
  #72
Medlem
cacas avatar
Denna vecka har jag bland annat ordnat med få upp en bom över väg. Inget som håller ovälkomna borta men ger lite mer arbete om någon obehörig upptäckt att här finns visst en gård som jag kan sno saker ifrån. En enklare form av enkel spikmatta som man lätt kan ta bort och lägga tillbaka ska ordnas. Skulle någon obehörig forcera bommen för kunna köra upp ett fordon till gården så kanske jag kan bjuda på en fyrhjulspunktering

Annars mest pyssel i veckan...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback