Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2020-03-23, 12:09
  #1
Medlem
Hej,

Anställd på ett stort svenskt företag som tillämpat korttidspermittering.

För mig innebär det att jag under en 10 veckors period kommer få en lön om 92.5% i samband med en nedsatt arbetstid.

Det jag funderar är hur det här fungerar.

Finns det försäkringar/a-kassa man kan tillämpa för att uppnå 100% lön under korttidpermitteringen?
Citera
2020-03-24, 08:55
  #2
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fotbad
Hej,

Anställd på ett stort svenskt företag som tillämpat korttidspermittering.

För mig innebär det att jag under en 10 veckors period kommer få en lön om 92.5% i samband med en nedsatt arbetstid.

Det jag funderar är hur det här fungerar.

Finns det försäkringar/a-kassa man kan tillämpa för att uppnå 100% lön under korttidpermitteringen?

Nej.
Den kostnaden står du för.
Citera
2020-03-25, 21:27
  #3
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fotbad
Hej,

Anställd på ett stort svenskt företag som tillämpat korttidspermittering.

För mig innebär det att jag under en 10 veckors period kommer få en lön om 92.5% i samband med en nedsatt arbetstid.

Det jag funderar är hur det här fungerar.

Finns det försäkringar/a-kassa man kan tillämpa för att uppnå 100% lön under korttidpermitteringen?

Varför ska du uppnå 100%? Det är väl skönt att vara ledig och bara få avdrag på 7.5%. Om du har långt till jobbet så slipper du den kostnaden. Jobbar själv på ett stort företag och får avdrag på 7. 5% och tycker det är värt varenda krona. Som det är sagt nu så ska vi vara lediga till 13 april men kan bli längre eller om vi får komma tillbaks tidigare. Jag hoppas det blir så länge som möjligt😁😊
Citera
2020-03-26, 22:40
  #4
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Varför ska du uppnå 100%? Det är väl skönt att vara ledig och bara få avdrag på 7.5%. Om du har långt till jobbet så slipper du den kostnaden. Jobbar själv på ett stort företag och får avdrag på 7. 5% och tycker det är värt varenda krona. Som det är sagt nu så ska vi vara lediga till 13 april men kan bli längre eller om vi får komma tillbaks tidigare. Jag hoppas det blir så länge som möjligt😁😊
.
Citera
2020-03-28, 10:42
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Varför ska du uppnå 100%? Det är väl skönt att vara ledig och bara få avdrag på 7.5%. Om du har långt till jobbet så slipper du den kostnaden. Jobbar själv på ett stort företag och får avdrag på 7. 5% och tycker det är värt varenda krona. Som det är sagt nu så ska vi vara lediga till 13 april men kan bli längre eller om vi får komma tillbaks tidigare. Jag hoppas det blir så länge som möjligt😁😊
Jag är i ungefär samma sits och det känns nästan för bra för att vara sant. Hoppas det håller i sig året ut.
Nu hinner man reflektera, träna och dra igång diverse projekt hemma.
Har jobbat hårt och rest mycket i tjänst de senaste åren så det här är bortom min fantasi. Som att bli pensionär men med god hälsa:-)
Citera
2020-03-28, 13:56
  #6
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herceg
Jag är i ungefär samma sits och det känns nästan för bra för att vara sant. Hoppas det håller i sig året ut.
Nu hinner man reflektera, träna och dra igång diverse projekt hemma.
Har jobbat hårt och rest mycket i tjänst de senaste åren så det här är bortom min fantasi. Som att bli pensionär men med god hälsa:-)

Passa på och njut medans tiden finns. Dessutom är det perfekt årstid att vara ledig också. Som du säger så hinner man reflektera över mycket nu. Kanske inte värt att jobba och slita så mycket som man gör? 🤔
Ledigheten är värt mycket. Man blir inte yngre för varje dag som går heller🥴
Skönt att även slippa pendla 20 mil varje dag till och från jobbet. Så inget ont som har något gott med sig så här i corona tiden😊😁
Citera
2020-03-28, 21:51
  #7
Medlem
Sikkans avatar
Samma sits här.. klagar inte! Får bara hoppas att det håller i sig också
Citera
2020-03-29, 00:15
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sikkan
Samma sits här.. klagar inte! Får bara hoppas att det håller i sig också
Grattis!
Hur länge är du permitterad?
Citera
2020-03-29, 00:29
  #9
Medlem
hoppas ni får kicken era slashasar
Citera
2020-03-29, 16:04
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BadGinger
hoppas ni får kicken era slashasar
Tror inte att du skulle klaga i samma sits:-)
Citera
2020-03-29, 16:08
  #11
Avstängd
Tammers avatar
De flesta Fb:are verkar ju spara 10-15000kr/mån av lönen, så det finns ju marginaler. 90% av lönen och helt ledigt låter som en önskedröm.
Citera
2020-03-30, 14:11
  #12
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BadGinger
hoppas ni får kicken era slashasar

Här är det tydligen en som inte får gå hemma med betalning😁😆😂😂😂
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback