Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-03-30, 12:12
  #1
Medlem
Hej! Jag har kronofogden efter mig i Sverige samtidigt som jag bor utomlands och normalt inte har nåt att frukta från fogden.

Jag behöver under 2020 ta emot ca 100k på mitt svenska bankkonto, avsändaren går endast med på mitt svenska bankkonto, men jag kommer skicka pengarna vidare till utlandet så fort de kommer in.

Kan fogden hinna ta pengarna? Får de en automatisk notis från banken när pengar kommer in till någon med skulder?

Jag har normalt minimal aktivitet på mitt svenska konto och fogden vet inte om att jag bor utomlands.
2020-03-30, 13:01
  #2
Medlem
Bongomans avatar
Det ligger garanterat en bevakning på kontot men den fungerar inte så att om det dyker upp pengar så tar fogden dem i samma sekund. Banken måste först ta emot en förfrågan, sedan rapportera saldot och få tillbaks ett beslut om utmätning. Det tar mer än en dag.
2020-03-30, 14:41
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Det ligger garanterat en bevakning på kontot men den fungerar inte så att om det dyker upp pengar så tar fogden dem i samma sekund. Banken måste först ta emot en förfrågan, sedan rapportera saldot och få tillbaks ett beslut om utmätning. Det tar mer än en dag.

Vet du hur den bevakningen fungerar? Har haft 5-10k staend ståendes ibland utan att nåt hänt
2020-03-30, 18:23
  #4
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av b230
Vet du hur den bevakningen fungerar? Har haft 5-10k staend ståendes ibland utan att nåt hänt

KFM skickar med jämna mellanrum en fråga till banken. Kan vara en månad om det är vad de tycker är rimligt. Men jag misstänker att det är jobbigt att göra och i sig har en osäkerhet eftersom man kan överklaga en sådan utmätning. De har ju ingen koll på dina levnadskostnader eller något annat. Skulle de ta för mycket och din hyra inte blir betald blir det otrevligt.
2020-04-26, 12:05
  #5
Moderator
Diablo1118s avatar
Tråd finns....Låst
(FB) Tråden för frågor om Kronofogden
/Moderator

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback