Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2020-04-22, 00:10
  #1
Medlem
Ördögs avatar
Ja, idag - den 22 april - är det exakt 150 jordsnurr sen Vladimir Iljitj Uljanov hov
upp sitt första skrik i det vårfagra Simbirsk. Inspirerad av den här tråden

(FB) Hitlers födelsedag, hur firas den utav NS i landet?

beslutade jag öppna en egen, för att ta reda på hur dagens kommunister ser på Lenin, och hur de uppmärksammar hans bemärkelsedag.
Citera
2020-04-22, 00:20
  #2
Medlem
fittslems avatar
Tack för att du påminde mig, nu har jag lagt in i min kalender hans dödsdag. Den dagen kommer jag ploppa en flaska Champange och njuta av tanken över att det aldrig blev nått av Kummunismens helvete tillslut. Så det blir ingent firande idag pga att jag inte anser att det är nått att fira.

När vi även är på det så kanske jag även lägger in en notis om Stalin, Maos och Pol Pot's dödsdagar, dom var ju trots allt ännu värre så då får det bli dyrare Champange.
__________________
Senast redigerad av fittslem 2020-04-22 kl. 00:24.
Citera
2020-04-22, 00:30
  #3
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Jag ska fira med att dricka ett glas kall öl, lyssna till klangen när jag knackar på glaset, och tänka på att just så lät det när obducenterna knackade på Lenins åderförkalkade hjärnlober.
Citera
2020-04-22, 00:36
  #4
Medlem
Dofternas avatar
Ska ringa min mor och säga att jag älskar henne. Lenin får mig att tänka på nära och kära, hur viktigt det är att vi tar hand om varandra.

Bra människor har den egenskapen, de tar fram det bästa i andra.
Citera
2020-04-22, 01:30
  #5
Medlem
JBernards avatar
Smörgåstårta och folköl, det känns proletariatsmässigt.
Citera
2020-04-22, 08:02
  #6
Medlem
Urinterapeuts avatar
Genom att nyttja den borttagna karensdagen som dennes arvtagare infört.
Citera
2020-04-22, 08:04
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Ja, idag - den 22 april - är det exakt 150 jordsnurr sen Vladimir Iljitj Uljanov hov
upp sitt första skrik i det vårfagra Simbirsk. Inspirerad av den här tråden

(FB) Hitlers födelsedag, hur firas den utav NS i landet?

beslutade jag öppna en egen, för att ta reda på hur dagens kommunister ser på Lenin, och hur de uppmärksammar hans bemärkelsedag.

jag ska tänka på honom och fransmän när jag skiter. det brukar innebära att jag skiter snabbare så det har någon slags positiv influens.
Citera
2020-04-22, 11:22
  #8
Medlem
UT64s avatar
Genom att tänka på att han bara delvis var judisk. Till skillnad från i stort sett hela det gäng som utförde statskuppen i Ryssland 1917.
Citera
2020-04-22, 11:27
  #9
Medlem
Skall propagera för att det införs 95-procentig skatt på löne och kapitalinkomster.
Citera
Allaballawallas avatar

Moderatormeddelande

Postat av Allaballawalla 2020-04-22, 12:40
Moderator
Listtrådar tillåter vi inte, så att enbart droppa onliners om hur man "tänkt" fira räcker inte.
Med tanke på att detta är ett politiskt forum krävs någon form av politisk vinkel, så att inläggen ska innehålla någon koppling till Lenin och den politik han stod för är så att säga underförstått.

/Mod
2020-04-22, 13:02
  #11
Medlem
Lenin är inget att fira, utan honom hade inte oktoberrevolutionen inträffat, som kanske var den enskilt viktigaste händelsen under 1900-talet med mycket digra och maligna konsekvenser.

Citat:
Ursprungligen postat av UT64
Genom att tänka på att han bara delvis var judisk. Till skillnad från i stort sett hela det gäng som utförde statskuppen i Ryssland 1917.

Enda ledaren för oktoberrevolutionen som var jude var Trotsky. Första sovjetiska regeringen hade också bara en jude: Trotsky. Det fanns en överrepresentation bland bolsjevikerna dock (med kända namn som Radek, Sverdlov mfl), men att en grupp är överrepresenterad inom en politisk rörelse betyder inte att den "domineras" av den gruppen eller "tjänar de gruppintressena", som diverse konspirationsteoretiker på flashback tror.
__________________
Senast redigerad av 10FtGanjaPlant 2020-04-22 kl. 13:08.
Citera
2020-04-22, 13:39
  #12
Medlem
UT64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 10FtGanjaPlant
Lenin är inget att fira, utan honom hade inte oktoberrevolutionen inträffat, som kanske var den enskilt viktigaste händelsen under 1900-talet med mycket digra och maligna konsekvenser.



Enda ledaren för oktoberrevolutionen som var jude var Trotsky. Första sovjetiska regeringen hade också bara en jude: Trotsky. Det fanns en överrepresentation bland bolsjevikerna dock (med kända namn som Radek, Sverdlov mfl), men att en grupp är överrepresenterad inom en politisk rörelse betyder inte att den "domineras" av den gruppen eller "tjänar de gruppintressena", som diverse konspirationsteoretiker på flashback tror.
Nu kanske vi kommer ifrån huvudämnet Lenin. vars organisationsförmåga bidrog till att föra fram judarna till makten i Ryssland. Men faktum är att de ryska revolutionärerna, hade det inte varit för judarna, än idag skulle suttit i källarlokaler i St. Petersburg och funderat på hur de skulle avsätta tsaren.

Så glöm tramset om konspirationsteorier.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback