Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2020-04-22, 13:47
  #13
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
Genom att tänka på att han bara delvis var judisk. Till skillnad från i stort sett hela det gäng som utförde statskuppen i Ryssland 1917.
Ja bolsjevikerna var väl till stor del judar. Kanske förklarar det lite modernare uttrycket champagne-bolsjevik. Judar är ju ofta välbesuttna.
Citera
2020-04-22, 15:04
  #14
Medlem
Det är inget att fira - i likhet med hitler och andra despoter från förr.
Citera
2020-04-22, 17:24
  #15
Medlem
Jens4s avatar
Genom att titta på filmen "Chekist"?
Citera
2020-04-26, 09:22
  #16
Medlem
Fittheligeandes avatar
Stämmer det att han blev galen på slutet? Att han satt på sin balkong och ylade som en varg mot månen?
Citera
2020-04-26, 09:23
  #17
Medlem
Trevligt.kontos avatar
Firar med att trejda lite aktier.
Kanske ser om Good bye Lenin ikväll. Alt. Himmel över Berlin.
Citera
2020-04-26, 09:27
  #18
Medlem
Hackenbush55s avatar
Hälla en flaska rysk vodka i toaletten.
Citera
2020-04-28, 22:15
  #19
Medlem
Ubbe Cykelkedjas avatar
Vad fan är det här för jävla avskräde till tråd? Jag undrar bara. Jävla mupp. Undrar du varför jag säger så, fråga varför.
Citera
2020-05-01, 00:28
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fittheligeande
Stämmer det att han blev galen på slutet? Att han satt på sin balkong och ylade som en varg mot månen?

Det stämmer att han de sista åren i sitt liv drabbades av några slaganfall och den sistatiden hade han förlorat talförmågan, så det kan mycket väl varit så att han inte var klar i huvudet den sista tiden.

Om Lenin i övrigt

Med åren har jag annars utifrån ett kommunistiskt perspektiv kommit att bli mer kritisk mot Lenin. Jag tycker att det var ett allvarligt misstag att förbjuda fraktioner i partiet efter kronstadtupproret och mer eller mindre upprätta enpartidiktatur. Jag tycker mig även ibland finna en elitism hos Lenin som inte bara kan förkalras med den svåra situationen som rådde i Ryssland och som inte passar för ett proletärt klass styre. Lenin skriver i Radikalismen, kommunismens barnsjukdom :
Citat:
"Om bolsjevismen kunnat utarbeta och under de oerhört svåra förhållandena 1917-20 framgångsrikt genomföra den strängaste centralisation och den mest järnhårda disciplin, så ligger orsaken därtill helt enkelt i en rad av Rysslands historiska säregenheter."
Källa: https://www.marxists.org/svenska/lenin/1920/05.htm

Skulle det vara ett självändamål att genomföra den strängaste centralisation ? Möjligen kan jag eventuellt köpa att det var en eftergift till den svåra situationen i Ryssland. Men här skryter Lenin med att det genomforts trots svåra förhållanden. Givet det faktum att Sovjet urartade till en extramt centraliserad och totalitär enpartistat kan jag inte ställa mig bakom detta. Mot slutet av sitt liv tycks dock Lenin själv ha bärjat ompröva detta. En sak där jag däremot ger Lenin fullkomligt rätt var när han i samband med försts världskrigets utbrott vägrade att stödja det enga landet utan manade till internationell arbetarkamp mot kriget. På samma sätt som arbetarna i t.ex. Turkeit och Syrien när de krigade för några månader sedan inte borde ha slutit upp med sina egna regeringar utan t.ex. utlyst politisk strejk i båda länder mot kriget.

Om vi ska ta frågan om Lenin var massmördare eller ej så frammställs han ju som det till och från. Men är de frammställningarna trovärdigare än frammställningarna av Irak som en farlig innehavare av massförstörelsevapen inför det andra irakkriget 2003 ? eller trovärdigare än den fabricerade historien om att irakiska soldater i samband med gulfkriget slitit kuwaitisak spädbarn ur sina kuvöser och lämnat dem att dö. källa: http://medietern.blogspot.com/2009/1...ulfkriget.html Vad anser ni ? (Nej, jag försvarar inte Saddam Hussein, han var en imperialisitsk mördare och inte ett dugg bättre än USA).
__________________
Senast redigerad av baverr 2020-05-01 kl. 00:37.
Citera
2020-05-07, 01:26
  #21
Medlem
FriaLandetTibets avatar
Genom att förbereda för Kommunistparti-diktaturens kollaps i Kina. Det sista stora kommunistimperiet, som kommer att falla om några år.
Citera
2020-05-08, 00:05
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FriaLandetTibet
Genom att förbereda för Kommunistparti-diktaturens kollaps i Kina. Det sista stora kommunistimperiet, som kommer att falla om några år.

Hur många år är som max "några" i det här fallet ?
Citera
2024-01-21, 19:16
  #23
Medlem
UT64s avatar
Idag för precis 100 år sedan dog kommunisternas idol Lenin. Denne psykopat och massmördare fick i slutet av sitt liv ett bättre slaganfall och försvann ur historien. Tyvärr lever kulten kring Lenin kvar hos förvirrade unga personer, även i Sverige.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback