Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2020-04-24, 20:57
  #1
Medlem
Hej.

Köpt en laddningsbar elcykel som gick sönder efter några veckor. Kontaktade omedelbart butiken och de erbjöd sig att fixa den omgående.

Efter att de inte lyckats laga den på 2 veckor så krävde jag att få häva köpet eftersom att jag inte ansåg tiden var skälig längre. Då blev den plötsligt klar väldigt snabbt.

Efter att jag hämtat den och använt den en dag insåg jag att det inte fungerar att ladda den längre. Med andra ord är den fortfarande sönder och jag kommer behöva köra tillbaka med den ytterligare en gång. Min fråga är om detta är tillräckligt för att jag ska ha rätt att häva köpet? Det är ett transportmedel som jag bara kunnat använda hälften av tiden som jag har haft den, och nu måste jag lämna in den för reparation igen..

Uppskattar svar!

Tack!
Citera
2020-04-24, 21:00
  #2
Medlem
TonyFlygares avatar
Gå in med cykeln och berätta att du vill häva köpet. Se vad de säger.
Citera
2020-04-24, 21:02
  #3
Medlem
Två försök har de på sig att försöka laga den.

https://www.arn.se/vanligafall/havni...ration-av-fel/
Citera
2020-04-24, 21:06
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyFlygare
Gå in med cykeln och berätta att du vill häva köpet. Se vad de säger.

Så kan jag såklart göra undrar mest vilket ”lagligt stöd” jag har om de vägrar..
Citera
2020-04-24, 21:36
  #5
Medlem
Ta kontakt med kommunens konsumentrådgivare och om inte det hjälper kan du vända dig till ARN.
Citera
2020-04-24, 21:56
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thai-massagen
Två försök har de på sig att försöka laga den.

https://www.arn.se/vanligafall/havni...ration-av-fel/

Det framgår inte av det som ts skriver att det är samma fel, första felet kan alltså vara något helt annat än laddningsproblem. Två försök gäller på samma fel.
Citera
2020-04-24, 21:58
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyFlygare
Gå in med cykeln och berätta att du vill häva köpet. Se vad de säger.
Det är inte direkt svar på ts' fråga, denne vill vad jag kan förstå ha klart för sig om de har rätt att vägra.
Se mitt närmast föregående inlägg angående detta.
Citera
2020-04-24, 22:05
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Det framgår inte av det som ts skriver att det är samma fel, första felet kan alltså vara något helt annat än laddningsproblem. Två försök gäller på samma fel.


Det är två olika fel..
Citera
2020-04-24, 22:06
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jobbigtskit
Det är två olika fel..
Då föreligger ingen hävningsrätt, de skall bibringas möjlighet att åtgärda varje fel ett par gånger innan det kan komma ifråga.
Citera
2020-04-24, 22:10
  #10
Medlem
Nej, du har inte lagligt stöd att hävda köpet utan de har flera försök på sig att åtgärda tillverkningsfel. Däremot så kan man alltid komma överens med företaget. Om du erbjuder dig att ta ett presentkort istället för kontant återbetalning så ökar dina chanser till ett frivilligt hävande av köpet.
Citera
2020-04-24, 23:48
  #11
Medlem
Tre gånger samma fel, fyra försök om det är olika fel?
Citera
2020-04-25, 00:04
  #12
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thai-massagen
Två försök har de på sig att försöka laga den.

https://www.arn.se/vanligafall/havni...ration-av-fel/

Om säljaren följer ARN:s beslut ja. Jag misstänker att TS köpt en billig hoj från en leverantör som importerar skit från Kina och då är det inte säkert att denne gör det.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback