Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2020-04-24, 23:26
  #1
Medlem
Hej. Jag kommer inom ett år försöka köpa ett litet hus eller fritidshus. Jag har aldrig tidigare lånat en stor summa från banken så jag undrar vilka krav banken hade på er när ni tog bostadslån? Vilken summa lånade du? Hur stor inkomst har du? Hade du andra lån/krediter?
Citera
2020-04-24, 23:39
  #2
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trymexx4
Hej. Jag kommer inom ett år försöka köpa ett litet hus eller fritidshus. Jag har aldrig tidigare lånat en stor summa från banken så jag undrar vilka krav banken hade på er när ni tog bostadslån? Vilken summa lånade du? Hur stor inkomst har du? Hade du andra lån/krediter?

Gå in på valfri bank på internet och skriv in din information så kommer den ploppa fram om du har chans att få eller inte få lån.

Ex. https://www.nordea.se/privat/produkt...anekalkyl.html

Vill du vara helt säker så ringer du upp banken och pratar personligen med en rådgivare.
Det bästa är att ha ett objekt som de verkligen kan räkna på men kan vara svårt om du inte räknar med att köpa förrän om ett år.

Jag och min sambo har tillsammans ca
90 000 brutto i månaden och har lån på 3,9 milj.
Inga andra lån och inga barn.
Citera
2020-04-25, 00:32
  #3
Medlem
Knobelsdorffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Gå in på valfri bank på internet och skriv in din information så kommer den ploppa fram om du har chans att få eller inte få lån.

Ex. https://www.nordea.se/privat/produkt...anekalkyl.html

Vill du vara helt säker så ringer du upp banken och pratar personligen med en rådgivare.
Det bästa är att ha ett objekt som de verkligen kan räkna på men kan vara svårt om du inte räknar med att köpa förrän om ett år.

Jag och min sambo har tillsammans ca
90 000 brutto i månaden och har lån på 3,9 milj.
Inga andra lån och inga barn.

Vad händer när ni får barn? Tar banken huset ifrån er eftersom ni spränger kalkylerna?
Citera
2020-04-25, 01:08
  #4
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knobelsdorff
Vad händer när ni får barn? Tar banken huset ifrån er eftersom ni spränger kalkylerna?

Vi spränger inte kalkylen om vi nu skulle få barn. Chansen att det händer är dessutom noll kan vi väl säga.
Vi har ca 65% belåning och finns kapital för att minska mer om det behövs.

Vilka löner tror du familjer med barn har då många har mer lån än oss? Vi ligger absolut inte i närheten av att knäckas även om räntorna går upp mot 5-8% som inte ens kommer hända.
Citera
2020-04-25, 01:26
  #5
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trymexx4
Hej. Jag kommer inom ett år försöka köpa ett litet hus eller fritidshus. Jag har aldrig tidigare lånat en stor summa från banken så jag undrar vilka krav banken hade på er när ni tog bostadslån? Vilken summa lånade du? Hur stor inkomst har du? Hade du andra lån/krediter?
Som du beter dig, som aldrig någonsin hört talas om amorteringskrav, och typ åttio, eller har jag fel?

Hur som, där så kan du glömma vanliga lån med din bostad som säkerhet.

Du kan dock titta på blankolån för fyrdubbla räntan.
Citera
2020-04-25, 16:26
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Som du beter dig, som aldrig någonsin hört talas om amorteringskrav, och typ åttio, eller har jag fel?

Hur som, där så kan du glömma vanliga lån med din bostad som säkerhet.

Du kan dock titta på blankolån för fyrdubbla räntan.
Som jag beter mig vad menas du ens?
Citera
2020-04-25, 16:29
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Gå in på valfri bank på internet och skriv in din information så kommer den ploppa fram om du har chans att få eller inte få lån.

Ex. https://www.nordea.se/privat/produkt...anekalkyl.html

Vill du vara helt säker så ringer du upp banken och pratar personligen med en rådgivare.
Det bästa är att ha ett objekt som de verkligen kan räkna på men kan vara svårt om du inte räknar med att köpa förrän om ett år.

Jag och min sambo har tillsammans ca
90 000 brutto i månaden och har lån på 3,9 milj.
Inga andra lån och inga barn.
Tack men du och jag har helt olika förutsättningar. Jag tjänar inte så mycket men har sparade pengar och väldigt låga utgifter. Jag är intresserad av ett litet hus och nära Vättern, i närheten där jag bor. Är mest intresserad av att odla så tomten ska vara skapligt stor. Ett mindre hus/torp kan Kosta runt 400.000 I dessa områden.
Citera
2020-04-25, 19:01
  #8
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trymexx4
Som jag beter mig vad menas du ens?
Jo du, det var förvirrat värre. Vet inte vad jag svarade på. Ber om ursäkt.
Citera
2020-04-25, 21:24
  #9
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trymexx4
Tack men du och jag har helt olika förutsättningar. Jag tjänar inte så mycket men har sparade pengar och väldigt låga utgifter. Jag är intresserad av ett litet hus och nära Vättern, i närheten där jag bor. Är mest intresserad av att odla så tomten ska vara skapligt stor. Ett mindre hus/torp kan Kosta runt 400.000 I dessa områden.

Gå in via den länken jag hade i mitt inlägg och skriv in uppgifterna så ser du dina möjligheter att få låna.
Har bott i de trakterna och vet att priserna är helt annorlunda mot de jag har idag.
Citera
2020-04-25, 21:39
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trymexx4
Hej. Jag kommer inom ett år försöka köpa ett litet hus eller fritidshus. Jag har aldrig tidigare lånat en stor summa från banken så jag undrar vilka krav banken hade på er när ni tog bostadslån? Vilken summa lånade du? Hur stor inkomst har du? Hade du andra lån/krediter?
Normalt så krävs 15% kontant och en max 4-5 ggr. I lån av din årslön.
Själv var kravet när jag skaffade mig min första fastighet 25% kontant samt att man skulle kunna betala av lånet på 30år.
Men i ditt fall skall du låna 500 000 så krävs en normal lön och ca 75-100 tusen kontant.
Själv idag har en belåningsgrad på 50% och det motsvarar i princip 1 årslön.
Vi har en kåk för 2.5 mille har 1.2 i lån och tjänar stax över millen om året tillsamans.
Citera
2020-04-26, 08:26
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Normalt så krävs 15% kontant och en max 4-5 ggr. I lån av din årslön.
Själv var kravet när jag skaffade mig min första fastighet 25% kontant samt att man skulle kunna betala av lånet på 30år.
Men i ditt fall skall du låna 500 000 så krävs en normal lön och ca 75-100 tusen kontant.
Själv idag har en belåningsgrad på 50% och det motsvarar i princip 1 årslön.
Vi har en kåk för 2.5 mille har 1.2 i lån och tjänar stax över millen om året tillsamans.
Vad jobbar ni med?
Citera
2020-04-26, 08:56
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trymexx4
Vad jobbar ni med?
Förstår inte riktigt vad det har med saken att göra, både jag och frugan har eftergymnasial utbildning.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback