Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-04-29, 19:02
  #1
Medlem
Känner att nu äldre jag blir ju sämre jag är på att hantera ekonomin

Mycket har väl att man har I vissa månader jobbat heltid och andra går man på a kassa och sedan csn. I januari fick jag 38 000 netto och var mycket belåten. Idag har jag kommit till en grad där jag måste leva förbannat snålt under det närmsta två månaderna. Jag antar det har med att ena månaden får man 18 000 en annan 13 000 och kanske ibland 9000

Det jag har lärt mig idag är att man skall aldrig börja få för sig att köpa något som tv, dator och PlayStation vara för att man gick en stor lön.

För 10 år sedan köpte jag sällan nytt och knappast en hörlurar för 900 sek. Jag var sparsam och detta var 2010 då få hade smartphone.

Jag tror mycket sitter inatt jag måste ha rutin. Att man äter ute max två gånger i månaden och inte tre gånger i veckan. Att man måste tänka hela tiden "behöver jag ett nytt spel nu?"

Det var som att det fanns en rutin förut som jag släppte då jag jobbade heltid. Det skall nämnas att jag var sjukskriven då jag var yngre så troligtvis kunde jag ha en rutin.

Hur löser man detta enklast? Endast maten jag måste prioritera då alla saker från klarna kan man lösa med delbetalning.


Varför får man för sig att e handla då fort man har fått mycket lön?

Jag kommer att överleva på något sätt, jag har lärt mig nu att så länge man inte har fast jobb eller jobbat heltid i över 6 månader måste man leva snålt.
Citera
2020-04-29, 19:14
  #2
Medlem
glajarns avatar
Man brukar i regel bli klokare med åldern med tanke på ekonomin? Men för dig verkar det vara tvärtom. Jag tycker man blir mer ekonomisk med åldern och tänker sig mer för innan man köper något. Så har det blivit för mig i alla fall och har det idag oförskämt bra ekonomiskt. Då sitter jag ändå med 2 bilar en mc samt att huset är betalt och inga skulder överhuvudtaget.
Livet är underbart och i dessa corona tider får man skatta sig lycklig att man valde att vara ekonomisk😁😊
Citera
2020-04-29, 19:20
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Man brukar i regel bli klokare med åldern med tanke på ekonomin? Men för dig verkar det vara tvärtom. Jag tycker man blir mer ekonomisk med åldern och tänker sig mer för innan man köper något. Så har det blivit för mig i alla fall och har det idag oförskämt bra ekonomiskt. Då sitter jag ändå med 2 bilar en mc samt att huset är betalt och inga skulder överhuvudtaget.
Livet är underbart och i dessa corona tider får man skatta sig lycklig att man valde att vara ekonomisk😁😊

Jag tror det har med att man har kanske levt på 8000 i månaden i flera flera år och sedan då man fick 15000-18000 blev det väl så att man fick en möjlighet att få kunna göra mer i livet
Citera
2020-04-29, 19:26
  #4
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
Jag tror det har med att man har kanske levt på 8000 i månaden i flera flera år och sedan då man fick 15000-18000 blev det väl så att man fick en möjlighet att få kunna göra mer i livet

Jag förstår. Men du har ju i alla fall kommit underfund med att man inte ska köpa sig en massa saker när man får mer i lön så det är alltid en bra början. Det bästa du kan göra är att göra upp en budget på dina fasta avgifter du har per månad. Sen vet jag inte hur du bor och om du har bil etc.etc Jag tror du kommer ordna upp detta med ekonomin finns bara viljan där så kommer det att ordna sig.
Citera
2020-04-29, 21:18
  #5
Medlem
YP4XQs avatar
Tumregel: Tänk likadant den dagen som du får pengar som när du inte hade det.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback