Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2020-06-18, 22:53
  #1
Medlem
Hejsan

Barnets dagis kom med den underbara iden att ororsanmäla oss idag. Fick ett mail from dom. Dom står inte högt i kurs nu kan jag säga. Men det jag kan läsa mig till är att sos inom 24 timmar måste kolla om barnen måste tvångstas eller inte, annars har de 2 veckor att fundera på om de ska utreda eller inte. Alltihop är rena ideotin det finns inga problem hemma, bara ett par på dagis av alla ställen. Nu har man ju hört massor av historier om sos som beter sig som svin och jag är orolig nu att om jag säger något så kommer det att användas mot en själv. Jag antar att de kommer att ringa oss/besöka inom 24 timmar men vad svarar man då? vad ska jag göra? nu? Vem kan man prata med på midsommar!
Citera
2020-06-18, 23:00
  #2
Medlem
Neroxxs avatar
De måste väl ha en anledning varför barnen ska omhändertas, vad är ens anledningen till att en anmälan kom till från första början?
Citera
2020-06-18, 23:06
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-password
Hejsan

Barnets dagis kom med den underbara iden att ororsanmäla oss idag. Fick ett mail from dom. Dom står inte högt i kurs nu kan jag säga. Men det jag kan läsa mig till är att sos inom 24 timmar måste kolla om barnen måste tvångstas eller inte, annars har de 2 veckor att fundera på om de ska utreda eller inte. Alltihop är rena ideotin det finns inga problem hemma, bara ett par på dagis av alla ställen. Nu har man ju hört massor av historier om sos som beter sig som svin och jag är orolig nu att om jag säger något så kommer det att användas mot en själv. Jag antar att de kommer att ringa oss/besöka inom 24 timmar men vad svarar man då? vad ska jag göra? nu? Vem kan man prata med på midsommar!
Berätta om vad och varför de har anmält, annars kan vi inte ge vettiga råd.
Och nej, du behöver inte låtsas som att du inte vet.
Citera
2020-06-18, 23:09
  #4
Medlem
Rxds avatar
Självklart har man hört historier om när anställda inom soc ägnat sig åt maktmissbruk och tagit barn från familjer utan anledning. Dock tenderar det ju att vara åt andra hållet, alltså att dom inte agerar när dom egentligen borde ha gjort det. Att du påstår att dom ska ta barnet inom 24 timmar låter även det märkligt.

Kan du ge några detaljer om vad ni, enligt dom, gjort fel?
Citera
2020-06-18, 23:22
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Berätta om vad och varför de har anmält, annars kan vi inte ge vettiga råd.
Och nej, du behöver inte låtsas som att du inte vet.

Vid hämtning på dagis har jag fått veta att barnet har misskött sig och då har jag sagt ifrån att så gör man inte på skarpen och att HEN ska sluta med det då det inte är acceptabelt. Sedan har det inte vart något mer med det när vi har åkt hem. Fröknarna har typ sagt -"men han är ju bara xxx år och det var ju bara en olycka.." Denna typ av olycka händer alltså varje dag 2-4 gånger. Klart man blir ledsen på HEN då.

Varför de har anmält vet jag inte. Har inte sett någon anmälan förutom att de mailade och sa att de hade gjort en. skylle jag läsa mellan raderna så kanske de menar att jag kränker HEN genom att tillrättavisa barnet medans fröken såg det!!?!. Gjort är gjort men vad händer nu? Skulle inte tro att dom tar barnet men vågar jag svara på okända telefonsamtal, blir vi filmade när vi lämnar eller inspelade om vi ringer?

KOmmer det oväntat besök så jag måste köpa Gevalia???
__________________
Senast redigerad av qwerty-password 2020-06-18 kl. 23:25.
Citera
2020-06-18, 23:35
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rxd
Att du påstår att dom ska ta barnet inom 24 timmar låter även det märkligt.

Kan du ge några detaljer om vad ni, enligt dom, gjort fel?

Jag påstår inte det. Läs det jag skrev igen. De måste fundera på om barnet är i omedelbar fara, typ inte får mat eller skydd. Detta är inte fallet men de kan ju inte veta detta innan de har kontaktat någon och utrett detta.
Citera
2020-06-19, 00:31
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-password
Jag påstår inte det. Läs det jag skrev igen. De måste fundera på om barnet är i omedelbar fara, typ inte får mat eller skydd. Detta är inte fallet men de kan ju inte veta detta innan de har kontaktat någon och utrett detta.
Ja. Har du inte ens kaffe hemma så tro fan att de är oroliga för ditt barn. Men bara för att gardera dig en aning så passa på att ta redan på vilket kön ungen har.

Och NEJ. De kommer inte och gör besök på midsommar.
Citera
2020-07-03, 14:41
  #8
Medlem
Förmodligen anser dagisfröken att du inte kan bemöta barnet utifrån dennes ålder och mognad. Du beskriver att du tillrättavisat barnet pga av något. Fröken har då klivit in och påtalat att barnet bara är X år (min gissning mellan 1-3 år) och att det är en olycka.
Du säger själv då att det inte kan vara en olycka då det händer flera gånger per dag.

Min slutsats:
Du kan inte bemöta barnet utifrån dennes ålder och mognad. Du förstår inte hur små barn fungerar och du tillrättavisar ett alldeles för litet barn på ett icke åldersadekvat sätt. Detta gör fröknarna (och mig) orolig. De gör därför en orosanmälan. Bara det faktum att du nu talar om att dagis inte står bra till hos dig visar på din bristande självinsikt. Soc finns inte där för att förstöra utan för att hjälpa.
Förmodligen kommer soc besluta att det inte finns skäl för omedelbart omhändertagande (om du inte nu slog ungen) och de kommer istället inleda utredning. Utredningen kommer förmodligen visa på brister i din föräldraförmåga och du kommer bli erbjuden föräldrastöd t ex föräldrautbildning kring hur man bemöter barn. Du har all rätt att tacka nej till detta och det kommer inte innebära att man omhändertar barnet, men det ser inte bra ut för dig.

Om du bryr dig om din unge så tackar du ja till insatsen och får hjälp med att bemöta ditt barn på ett adekvat sätt och skapar därmed en bättre vardag för både dig själv och din unge.
Citera
2020-07-03, 14:54
  #9
Medlem
Undercoverss avatar
Jag förstår inte riktigt!

Barnet har först misskött sig men sen var det en olycka?
... en olycka som dessutom sker ~3ggr dagligen. #En gång är ingen gång MEN.....
-Vad är/var det för misskötsel som även kunde klassas som olycka?

F.ö så tycker jag du gjorde rätt som sade ifrån (om det nu är så att ditt barn beter sig opassande)!

edit;
Citat:
Ursprungligen postat av evildancer
Min slutsats:
Du kan inte bemöta barnet utifrån dennes ålder och mognad. Du förstår inte hur små barn fungerar och du tillrättavisar ett alldeles för litet barn på ett icke åldersadekvat sätt. Detta gör fröknarna (och mig) orolig. De gör därför en orosanmälan. Bara det faktum att du nu talar om att dagis inte står bra till hos dig visar på din bristande självinsikt. Soc finns inte där för att förstöra utan för att hjälpa.
Så man får inte tillrättavisa barn verbalt längre/nuförtiden?
Du drar stora slutsatser på ytterst lite information så jag hoppas verkligen du inte är en av dessa "soc-kärringar" som är beslutsfattare i fall som detta.
__________________
Senast redigerad av Undercovers 2020-07-03 kl. 15:02.
Citera
2020-07-03, 21:51
  #10
Medlem
Katzyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-password
Vid hämtning på dagis har jag fått veta att barnet har misskött sig och då har jag sagt ifrån att så gör man inte på skarpen och att HEN ska sluta med det då det inte är acceptabelt. Sedan har det inte vart något mer med det när vi har åkt hem. Fröknarna har typ sagt -"men han är ju bara xxx år och det var ju bara en olycka.." Denna typ av olycka händer alltså varje dag 2-4 gånger. Klart man blir ledsen på HEN då.

Varför de har anmält vet jag inte. Har inte sett någon anmälan förutom att de mailade och sa att de hade gjort en. skylle jag läsa mellan raderna så kanske de menar att jag kränker HEN genom att tillrättavisa barnet medans fröken såg det!!?!. Gjort är gjort men vad händer nu? Skulle inte tro att dom tar barnet men vågar jag svara på okända telefonsamtal, blir vi filmade när vi lämnar eller inspelade om vi ringer?

KOmmer det oväntat besök så jag måste köpa Gevalia???

Du kanske inte skulle skaffat barn om du blir ledsen av "hen" och måste börja gapa varje dag?

Tycker du själv att din strategi för hantering verkar framgångsrik med tanke på att det hela upprepas hela tiden?

Med tanke på att du formulerar dig att det är en "olycka" som händer ditt barn ett antal gånger om dagen, och som du anser vara att barnet "missköter sig"... det är aldrig så att barnet kissar på sig och du vägrar blöja utan föredrar att skälla ut barnet istället?
Citera
2020-07-03, 22:46
  #11
Medlem
Blot-Svens avatar
Det rör sig gissningsvis om någon sorts överreaktion inför andra vuxna, vilket sker upprepade gånger. De är väl rädda att barnet får stryk för minsta lilla i hemmet, eller något.

Tror att de även tar fasta på sådant som barnets reaktion när förälder kommer. Finns ingen glädje och/eller förväntan från barnet, utan ett avstånd i kombination med skarpa tillrättavisningar i tid och otid — då ligger man inte bra till...
Citera
2020-07-03, 23:40
  #12
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-password
Hejsan

Barnets dagis kom med den underbara iden att ororsanmäla oss idag. Fick ett mail from dom. Dom står inte högt i kurs nu kan jag säga. Men det jag kan läsa mig till är att sos inom 24 timmar måste kolla om barnen måste tvångstas eller inte, annars har de 2 veckor att fundera på om de ska utreda eller inte. Alltihop är rena ideotin det finns inga problem hemma, bara ett par på dagis av alla ställen. Nu har man ju hört massor av historier om sos som beter sig som svin och jag är orolig nu att om jag säger något så kommer det att användas mot en själv. Jag antar att de kommer att ringa oss/besöka inom 24 timmar men vad svarar man då? vad ska jag göra? nu? Vem kan man prata med på midsommar!
En skola måste anmäla om man misstänker missförhållanden av olika slag, dvs missbruk, misshandel, incest eller annat som gör att barnet far illa
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback