Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-06-20, 07:49
  #1
Medlem
31G350125s avatar
Vilka bruksorter finns det i Sverige som saknar framtid?

Grums - Har jag hört en massa myter om..
Hallstahammar
Citera
2020-06-20, 08:14
  #2
Medlem
15minFames avatar
Finns det verkligen inga it-jobb man kan sköta hemifrån?
Citera
2020-06-20, 08:16
  #3
Medlem
snivlems avatar
Lilla edet.... Med edet pappersbruk. Fy för fan vilken schiessehåla
Citera
2020-06-20, 08:46
  #4
Medlem
Lunkan99s avatar
Munkfors? Men jag är inte därifrån. Annars tycker man sig märka spår av forna tiders industrialism och äldre arkitektur lite överallt.
Citera
2020-06-20, 08:55
  #5
Medlem
Fettsugnings avatar
Dals Långed
Långshyttan
Citera
2020-06-20, 09:26
  #6
Medlem
Bruzaholm
Citera
2020-06-20, 09:46
  #7
Medlem
De flesta orterna som kommer att nämnas här finns antagligen nämnda i den här tråden redan.
(FB) Sveriges Värsta Skithåla? (Motivera varför)

Dock uppskattar jag namnet på denna tråd mer, då den sannolikt är mer deskriptiv och utesluter omnämnanden av Sveriges tio största städer som var vanliga oneliners i den ovan nämnda tråden.

Hur som helst tror jag att tråden ovan lyckades nå konsensus om att Lesjöfors antagligen är en välförtjänt vinnare.
__________________
Senast redigerad av heavenorlasvegas 2020-06-20 kl. 09:48.
Citera
2020-06-20, 09:52
  #8
Medlem
Nu har det nämts några orter som jag faktiskt tror kommer ha en framtid men som sovstäder, både Lilla edet och Halstahammar ligger så nära större städer med en god arbetsmarknad Göteborg och Västerås att de nog kommer att leva kvar och även utvecklas.
Är nog värre för de som ligger mer avsides, typ Mellerud och Skinskatteberg som några exempel. Om vi skall hålla oss sånär i samma delar av sverige.
Citera
2020-06-20, 10:07
  #9
Moderator
Tystnads avatar
Strömsnäsbruk !

Jättestort pappersbruk på 1970 talet
Nästan alla affärer är igenbommade nu.

Hela orten känns som flyktingförläggning sedan 2015
Citera
2020-06-20, 10:10
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Nu har det nämts några orter som jag faktiskt tror kommer ha en framtid men som sovstäder, både Lilla edet och Halstahammar ligger så nära större städer med en god arbetsmarknad Göteborg och Västerås att de nog kommer att leva kvar och även utvecklas.
Är nog värre för de som ligger mer avsides, typ Mellerud och Skinskatteberg som några exempel. Om vi skall hålla oss sånär i samma delar av sverige.

Det hade faktiskt varit ett intressantare topic!
Utdömda bruksorter som har lyft sig, alternativt har potential att göra så.
Det har väl nästan uteslutande med geografi att göra, tänker jag.
Extremexempel är väl Gustavsberg som ju är centralort i Värmdö kommun utanför Stockholm. Folk jag känner som har vuxit upp där för inte sååå fasligt länge sedan beskriver det som att orten då hade drag av riktigt klassisk bruksortstristess.

Ett annat exempel är ju Höganäs, som är en av Sveriges riktigt klassiska bruksorter.
Nu har väl dessa båda kommuner haft stor draghjälp av att ligga nära Stockholm respektive Helsingborg, samt av att stora delar av kommunerna sedan gammalt är mycket attraktivt som rekreationsområde(Stockholms skärgård respektive Kullabygden).
Men själva centralorterna, främst Höganäs, har ändå gjort en remarkabel förvandling de senaste decennierna.

Nu tror jag kanske inte att någon bruksort kommer lyckas göra samma resa som dessa(Lomma räknar jag inte då hela deras framgång förefaller ligga i att de har "städat undan" sin historia snarare än att som Gustavsberg och Höganäs lyfta fram den för besökarna).
Men Hallstahammar, som du säger, är intressant.
Frågan är hur man lyckas få bort den mentala känslan av avveckling som ju automatiskt påbörjas när man exempelvis lägger ner ett gymnasium?

Vad kan vi mer ha för kandidater? Hallstavik ligger ju i Roslagen, men där är det väl rättmätigt så att centralorten Norrtälje haft och givits större möjlighet att ta del av utvecklingspotentialen.
Skärblacka i Norrköpings kommun besökte jag vid något tillfälle. Den har ju halvtaskigt rykte men kändes mest som en småputtrande ort "där folk bor" när jag var där.
__________________
Senast redigerad av heavenorlasvegas 2020-06-20 kl. 10:13.
Citera
2020-06-20, 10:21
  #11
Medlem
Snart flyttas allt barnvagns ståhej från Emmaljunga
Då kan ni räkna den orten också....

Räddningen blir antingen Migrationsindustri eller UE-objekt...

Teckomatorp är ju också en håla....
Citera
2020-06-20, 10:36
  #12
Medlem
mingtians avatar
Kramfors aka pulver city
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback