• 3
  • 4
2020-09-28, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Jag har redan tydligt deklarerat att jag hellre valt en mer utvecklingsbaserad utbildning. Jag har ju t.om. motiverat varfr. Varfr fortstter du att frga?

Om du vill studera FE, s gr det. Jag har get min synpunkt p det. Om du inte vill lyssna p mig s skit i mig och gr som du vill. Vem hindrar dig?

Att gra ngonting r alltid bttre n att gra ingenting.

Haha du har inte gett en tydlig motivering. Bara att du hellre gtt en annan utbildning. Mste vara jobbigt att vara bitter p livet!
Citera
2020-09-28, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NaZdravi
Det snackas mycket om att AI kommer erstta hela web dev-grejen, kanske redan nsta vecka!
S stng av datorn och bli bagare eller ngot istllet.
PHP sgs d ut varje r ocks, det kom typ 1995 och driver fortfarande 75% av webben (inte minst Flashback )
Ser ocks annonser relativt ofta dr man sker PHP-utvecklare.
Men det r snart dtt.

Haha ja han dr andra snubben verkar sjukt bitter.. 😆😄👍
Blir vl att prova sen fr vi se. S kan jag ju smlla det i ansiktet p han efter
Citera
2020-09-28, 23:03
Medlem
Citat:
Det snackas mycket om att AI kommer erstta hela web dev-grejen,
Nej, inte "web dev"-grejen. JavaScript/HTML r absolut inte "web dev"-grejen. Det r efterblivna verktyg, helt vrdelsa till dagens syften (icke-statisk media), som vi blivit sittande med fr att historien ser ut s. Men det r nd bara vektyg, och garanterat temporra sdana. De definierar inte "web dev".

Sjlvfallet kommer AI och/eller andra typer av abstraktionslager erstta dessa efterblivna verktyg - i den mn de finns kvar.

Jag anvnder frvrigt C#/Python/Kotlin(=JVM ala 2020)/JavaScript/HTML, osv, osv, osv. Det r bara verktyg. Pongen med en flera rs utbildning r inte att lra sig syntax i ett sdant verktyg.
Senast redigerad av LarryLarry 2020-09-28 kl. 23:07.
Citera
2020-09-28, 23:19
Medlem
NaZdravis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LarryLarry
Nej, inte "web dev"-grejen. JavaScript/HTML r absolut inte "web dev"-grejen. Det r efterblivna verktyg, helt vrdelsa till dagens syften (icke-statisk media), som vi blivit sittande med fr att historien ser ut s. Men det r nd bara vektyg, och garanterat temporra sdana. De definierar inte "web dev".

Sjlvfallet kommer AI och/eller andra typer av abstraktionslager erstta dessa efterblivna verktyg - i den mn de finns kvar.

Jag anvnder frvrigt C#/Python/Kotlin(=JVM ala 2020)/JavaScript/HTML, osv, osv, osv. Det r bara verktyg. Pongen med en flera rs utbildning r inte att lra sig syntax i ett sdant verktyg.
JavaScript r inte illa fr att vara s efterblivet...
https://www.infoworld.com/article/35...-it-skill.html
Citera
2020-09-29, 03:55
Medlem
Citat:
JavaScript r inte illa fr att vara s efterblivet...
Att du inte fattar vad jag skriver r ditt eget problem, men det r ett problem jag rekommenderar att du funderar p.
Citera
2020-09-29, 08:53
Medlem
Du kommer d i frtid om du vljer Java. Det r betydligt extremt simpelt jmfrt mer avancerad JavaScript utveckling, som mer eller mindre krvs s fort du bygger strre webbapplikationer. De som tror att Frontend r enkelt frstr inte att:

1. Du kan inte kontrollera miljn (prestanda, ntverksanslutning, skrmstorlek).

2. Externa hndelser (nu klickar anvndaren "hr" och nu ska detta ske).

3. Du vet aldrig nr anvndaren kommer beska sidan igen, s om du lser ngon lokal data (t.ex localStorage), s mste du garantera att den r OK. Detta r krngligt, d mnga utvecklare glmmer bort att det inte behver vara den senaste versionen av webb-applikationen som sparade informationen. Och anvnder du service workers, tja, d mste du garantera att det r exakt samma script som du ser i kllkoden. Och givetvis garantera att den r korrekt cache(ad). Lycka till att fixa detta, utan bestmda stt. Samma problem uppstr ocks, om anvndaren har flera olika fnster ppna, men med olika versioner av webb-applikationen.

3. State explosion. S fort ngot sker asynkront, s mste du i princip spara en mngd extra data, ssom "loading", "done", "error", och "result" o.s.v.

Fr att ta ett riktigt exempel som uppstod. Vi hade auto-save p ett formulr en gng, s att nr anvndaren skrev ngot i ett flt, s skickade vi det omedelbart till servern. S skriv man "abc", s skickades frst ett meddelande "a", sedan "ab", och sist "abc". Men attans, vi glmde bort att servern behver minsann inte hantera dessa i turordning, s ven om vi skickar dessa efter varandra, s kan "a" sparas sist, ven om det skickades frst. Lsningen var givetvis ett k-system, men hur mnga novis-utvecklare tnker p detta fr ett litet text-flt tror nu?

Skulle jag ha varit dig, skulle jag ha tagit det som du tycker verkar vara mest roligt. Annars kommer du som sagt d av tristess.
Senast redigerad av trellen 2020-09-29 kl. 08:56.
Citera
2020-09-29, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trellen
Du kommer d i frtid om du vljer Java. Det r betydligt extremt simpelt jmfrt mer avancerad JavaScript utveckling, som mer eller mindre krvs s fort du bygger strre webbapplikationer. De som tror att Frontend r enkelt frstr inte att:

1. Du kan inte kontrollera miljn (prestanda, ntverksanslutning, skrmstorlek).

2. Externa hndelser (nu klickar anvndaren "hr" och nu ska detta ske).

3. Du vet aldrig nr anvndaren kommer beska sidan igen, s om du lser ngon lokal data (t.ex localStorage), s mste du garantera att den r OK. Detta r krngligt, d mnga utvecklare glmmer bort att det inte behver vara den senaste versionen av webb-applikationen som sparade informationen. Och anvnder du service workers, tja, d mste du garantera att det r exakt samma script som nr anvndaren installerade. Och givetvis garantera att den r korrekt cache(ad). Lycka till att fixa detta, utan bestmda stt. Samma problem uppstr ocks, om anvndaren har flera olika fnster ppna, men med olika versioner av webb-applikationen.

3. State explosion. S fort ngot sker asynkront, s mste du i princip spara en mngd extra data, ssom "loading", "done", "error", och "result" o.s.v.

Fr att ta ett riktigt exempel som uppstod. Vi hade auto-save p ett formulr en gng, s att nr anvndaren skrev ngot i ett flt, s skickade vi det omedelbart till servern. S skriv man "abc", s skickades frst ett meddelande "a", sedan "ab", och sist "abc". Men attans, vi glmde bort att anta att vi att servern behver minsann inte hantera dessa i turordning, s ven om vi skickar dessa efter varandra, s kan "a" sparas sist, ven om det skickades frst. Lsningen var givetvis ett k-system, men hur mnga novis-utvecklare tnker p detta fr ett litet text-flt tror nu?

Skulle jag ha varit dig, skulle jag ha tagit det som du tycker verkar vara mest roligt. Annars kommer du som sagt d av tristess.

Grymt svar, rakt och rlig. Uppskattas! Jag hade troligtvis inte arbetat med Java oavsett om jag ftt kunskapen i det. Helt klart att jag hade haft lttare fr att lra mig C# eller ngot annat sprk t.ex.

Men jag vill hellre lra mig Javascript, s r svaret ganska sjlvklart. Stort tack fr bra svar trellen!

Vad arbetar ni med idag om jag fr frga? Det lutar t att jag satsar p FE utbildning och ser var det tar mig. Det r sjukt roligt att sitta med Javascript. Och man kan alltid lra sig att kra det backend om det behvs.

Jag antar att man mste landa sin frsta junior plats. Sedan blir nog det mesta enklare!
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in