Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2020-09-28, 22:43
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Jag har redan tydligt deklarerat att jag hellre valt en mer utvecklingsbaserad utbildning. Jag har ju t.om. motiverat varför. Varför fortsätter du att fråga?

Om du vill studera FE, så gör det. Jag har get min synpunkt på det. Om du inte vill lyssna på mig så skit i mig och gör som du vill. Vem hindrar dig?

Att göra någonting är alltid bättre än att göra ingenting.

Haha du har inte gett en tydlig motivering. Bara att du hellre gått en annan utbildning. Måste vara jobbigt att vara bitter på livet!
Citera
2020-09-28, 22:45
  #38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NaZdravi
Det snackas mycket om att AI kommer ersätta hela web dev-grejen, kanske redan nästa vecka!
Så stäng av datorn och bli bagare eller något istället.
PHP sägs dö ut varje år också, det kom typ 1995 och driver fortfarande 75% av webben (inte minst Flashback )
Ser också annonser relativt ofta där man söker PHP-utvecklare.
Men det är snart dött.

Haha ja han där andra snubben verkar sjukt bitter.. 😆😄👍
Blir väl att prova sen får vi se. Så kan jag ju smälla det i ansiktet på han efter
Citera
2020-09-28, 23:03
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NaZdravi
Det snackas mycket om att AI kommer ersätta hela web dev-grejen,
Nej, inte "web dev"-grejen. JavaScript/HTML är absolut inte "web dev"-grejen. Det är efterblivna verktyg, helt värdelösa till dagens syften (icke-statisk media), som vi blivit sittande med för att historien ser ut så. Men det är ändå bara vektyg, och garanterat temporära sådana. De definierar inte "web dev".

Självfallet kommer AI och/eller andra typer av abstraktionslager ersätta dessa efterblivna verktyg - i den mån de finns kvar.

Jag använder förövrigt C#/Python/Kotlin(=JVM ala 2020)/JavaScript/HTML, osv, osv, osv. Det är bara verktyg. Poängen med en flera års utbildning är inte att lära sig syntax i ett sådant verktyg.
__________________
Senast redigerad av LarryLarry 2020-09-28 kl. 23:07.
Citera
2020-09-28, 23:19
  #40
Medlem
NaZdravis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LarryLarry
Nej, inte "web dev"-grejen. JavaScript/HTML är absolut inte "web dev"-grejen. Det är efterblivna verktyg, helt värdelösa till dagens syften (icke-statisk media), som vi blivit sittande med för att historien ser ut så. Men det är ändå bara vektyg, och garanterat temporära sådana. De definierar inte "web dev".

Självfallet kommer AI och/eller andra typer av abstraktionslager ersätta dessa efterblivna verktyg - i den mån de finns kvar.

Jag använder förövrigt C#/Python/Kotlin(=JVM ala 2020)/JavaScript/HTML, osv, osv, osv. Det är bara verktyg. Poängen med en flera års utbildning är inte att lära sig syntax i ett sådant verktyg.
JavaScript är inte illa för att vara så efterblivet...
https://www.infoworld.com/article/35...-it-skill.html
Citera
2020-09-29, 03:55
  #41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NaZdravi
JavaScript är inte illa för att vara så efterblivet...
Att du inte fattar vad jag skriver är ditt eget problem, men det är ett problem jag rekommenderar att du funderar på.
Citera
2020-09-29, 08:53
  #42
Medlem
Du kommer dö i förtid om du väljer Java. Det är betydligt extremt simpelt jämfört mer avancerad JavaScript utveckling, som mer eller mindre krävs så fort du bygger större webbapplikationer. De som tror att Frontend är enkelt förstår inte att:

1. Du kan inte kontrollera miljön (prestanda, nätverksanslutning, skärmstorlek).

2. Externa händelser (nu klickar användaren "här" och nu ska detta ske).

3. Du vet aldrig när användaren kommer besöka sidan igen, så om du läser någon lokal data (t.ex localStorage), så måste du garantera att den är OK. Detta är krångligt, då många utvecklare glömmer bort att det inte behöver vara den senaste versionen av webb-applikationen som sparade informationen. Och använder du service workers, tja, då måste du garantera att det är exakt samma script som du ser i källkoden. Och givetvis garantera att den är korrekt cache(ad). Lycka till att fixa detta, utan bestämda sätt. Samma problem uppstår också, om användaren har flera olika fönster öppna, men med olika versioner av webb-applikationen.

3. State explosion. Så fort något sker asynkront, så måste du i princip spara en mängd extra data, såsom "loading", "done", "error", och "result" o.s.v.

För att ta ett riktigt exempel som uppstod. Vi hade auto-save på ett formulär en gång, så att när användaren skrev något i ett fält, så skickade vi det omedelbart till servern. Så skriv man "abc", så skickades först ett meddelande "a", sedan "ab", och sist "abc". Men attans, vi glömde bort att servern behöver minsann inte hantera dessa i turordning, så även om vi skickar dessa efter varandra, så kan "a" sparas sist, även om det skickades först. Lösningen var givetvis ett kö-system, men hur många novis-utvecklare tänker på detta för ett litet text-fält tror nu?

Skulle jag ha varit dig, skulle jag ha tagit det som du tycker verkar vara mest roligt. Annars kommer du som sagt dö av tristess.
__________________
Senast redigerad av trellen 2020-09-29 kl. 08:56.
Citera
2020-09-29, 08:59
  #43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trellen
Du kommer dö i förtid om du väljer Java. Det är betydligt extremt simpelt jämfört mer avancerad JavaScript utveckling, som mer eller mindre krävs så fort du bygger större webbapplikationer. De som tror att Frontend är enkelt förstår inte att:

1. Du kan inte kontrollera miljön (prestanda, nätverksanslutning, skärmstorlek).

2. Externa händelser (nu klickar användaren "här" och nu ska detta ske).

3. Du vet aldrig när användaren kommer besöka sidan igen, så om du läser någon lokal data (t.ex localStorage), så måste du garantera att den är OK. Detta är krångligt, då många utvecklare glömmer bort att det inte behöver vara den senaste versionen av webb-applikationen som sparade informationen. Och använder du service workers, tja, då måste du garantera att det är exakt samma script som när användaren installerade. Och givetvis garantera att den är korrekt cache(ad). Lycka till att fixa detta, utan bestämda sätt. Samma problem uppstår också, om användaren har flera olika fönster öppna, men med olika versioner av webb-applikationen.

3. State explosion. Så fort något sker asynkront, så måste du i princip spara en mängd extra data, såsom "loading", "done", "error", och "result" o.s.v.

För att ta ett riktigt exempel som uppstod. Vi hade auto-save på ett formulär en gång, så att när användaren skrev något i ett fält, så skickade vi det omedelbart till servern. Så skriv man "abc", så skickades först ett meddelande "a", sedan "ab", och sist "abc". Men attans, vi glömde bort att anta att vi att servern behöver minsann inte hantera dessa i turordning, så även om vi skickar dessa efter varandra, så kan "a" sparas sist, även om det skickades först. Lösningen var givetvis ett kö-system, men hur många novis-utvecklare tänker på detta för ett litet text-fält tror nu?

Skulle jag ha varit dig, skulle jag ha tagit det som du tycker verkar vara mest roligt. Annars kommer du som sagt dö av tristess.

Grymt svar, rakt och ärlig. Uppskattas! Jag hade troligtvis inte arbetat med Java oavsett om jag fått kunskapen i det. Helt klart att jag hade haft lättare för att lära mig C# eller något annat språk t.ex.

Men jag vill hellre lära mig Javascript, så är svaret ganska självklart. Stort tack för bra svar trellen!

Vad arbetar ni med idag om jag får fråga? Det lutar åt att jag satsar på FE utbildning och ser var det tar mig. Det är sjukt roligt att sitta med Javascript. Och man kan alltid lära sig att köra det backend om det behövs.

Jag antar att man måste landa sin första junior plats. Sedan blir nog det mesta enklare!
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback