Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2020-09-28, 16:18
  #1
Medlem
Hej gott folk

Jag skulle vilja höra era tankar, åsikter och tips. Idag studerar jag Javautvecklare på Yrkeshögskola. Men när jag sitter hemma så dras jag mer till "frontend" hållet. Dvs jag tycker det är intressant med Javascript, HTML, CSS m.m.

Är det värt att byta inriktning till Frontend redan nu för att få en stabilare grund? Jag har snart gått lite mer än en månad på min utbildning (Javautvecklare).

Eller är det mer värt att stanna kvar inom Java för större chans till arbete, bättre betalt osv? Jag själv tror att jag borde byta till Frontend. För att få arbeta mer med Javascript, webben som intresserar mig. Har jag redan svaret på min egen fråga? Borde jag strunta i vad som sägs, skrivs och bara satsa och hoppas på att få en junior plats efter avklarad utbildning inom Frontend?

Tips, tankar?
Citera
2020-09-28, 16:30
  #2
Medlem
mannheimer83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sajmon1
Hej gott folk

Jag skulle vilja höra era tankar, åsikter och tips. Idag studerar jag Javautvecklare på Yrkeshögskola. Men när jag sitter hemma så dras jag mer till "frontend" hållet. Dvs jag tycker det är intressant med Javascript, HTML, CSS m.m.

Är det värt att byta inriktning till Frontend redan nu för att få en stabilare grund? Jag har snart gått lite mer än en månad på min utbildning (Javautvecklare).

Eller är det mer värt att stanna kvar inom Java för större chans till arbete, bättre betalt osv? Jag själv tror att jag borde byta till Frontend. För att få arbeta mer med Javascript, webben som intresserar mig. Har jag redan svaret på min egen fråga? Borde jag strunta i vad som sägs, skrivs och bara satsa och hoppas på att få en junior plats efter avklarad utbildning inom Frontend?

Tips, tankar?
Jag anser att du bör satsa på att behärska Java 8/10, därefter kan du börja fördjupa dig mer inom Frontend.

Du vill inte sluta upp med 3/10 inom samtliga tekniker, tvärtom vill du var trygg i minst en teknik innan du vidareutvecklar dig inom andra områden. Då har du erfarenhet nog för att klara av att lära dig vad som helst inom programmeringsvärlden.

Lycka till!
Citera
2020-09-28, 16:34
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mannheimer83
Jag anser att du bör satsa på att behärska Java 8/10, därefter kan du börja fördjupa dig mer inom Frontend.

Du vill inte sluta upp med 3/10 inom samtliga tekniker, tvärtom vill du var trygg i minst en teknik innan du vidareutvecklar dig inom andra områden. Då har du erfarenhet nog för att klara av att lära dig vad som helst inom programmeringsvärlden.

Lycka till!

Ja jo helt klart, men min fråga var ifall jag kanske ska byta. För mitt intresse ligger annanstans. Men det gör inget, tack ändå!
Citera
2020-09-28, 17:00
  #4
Medlem
Paddington75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sajmon1
Hej gott folk

Jag skulle vilja höra era tankar, åsikter och tips. Idag studerar jag Javautvecklare på Yrkeshögskola. Men när jag sitter hemma så dras jag mer till "frontend" hållet. Dvs jag tycker det är intressant med Javascript, HTML, CSS m.m.

Är det värt att byta inriktning till Frontend redan nu för att få en stabilare grund? Jag har snart gått lite mer än en månad på min utbildning (Javautvecklare).

Eller är det mer värt att stanna kvar inom Java för större chans till arbete, bättre betalt osv? Jag själv tror att jag borde byta till Frontend. För att få arbeta mer med Javascript, webben som intresserar mig. Har jag redan svaret på min egen fråga? Borde jag strunta i vad som sägs, skrivs och bara satsa och hoppas på att få en junior plats efter avklarad utbildning inom Frontend?

Tips, tankar?

Ja, java kommer ge dig mer säkerhet och pengar men det är det såklart inte värt om du hatar det. Är du duktig kommer det finnas jobb oavsett vad du väljer.
Citera
2020-09-28, 17:12
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paddington75
Ja, java kommer ge dig mer säkerhet och pengar men det är det såklart inte värt om du hatar det. Är du duktig kommer det finnas jobb oavsett vad du väljer.

Där är skillnad men borde inte vara så stor skillnad? Pengar är inte allt men ja, klart ett par tusen spelar roll. Dock många jag känner har gått Java men jobbar idag ändå mot webben?

Jag föredrar troligtvis mer frontend, är inget fan av algoritmer i större helhet. Det är mer intressant att se det visuella och resultaten kommer fort. Men ja det är väl som du säger, jobb bör finnas oavsett!

Och vad menar du när du skriver "säkerhet?"
Citera
2020-09-28, 17:19
  #6
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sajmon1
Hej gott folk

Jag skulle vilja höra era tankar, åsikter och tips. Idag studerar jag Javautvecklare på Yrkeshögskola. Men när jag sitter hemma så dras jag mer till "frontend" hållet. Dvs jag tycker det är intressant med Javascript, HTML, CSS m.m.

Är det värt att byta inriktning till Frontend redan nu för att få en stabilare grund? Jag har snart gått lite mer än en månad på min utbildning (Javautvecklare).

Eller är det mer värt att stanna kvar inom Java för större chans till arbete, bättre betalt osv? Jag själv tror att jag borde byta till Frontend. För att få arbeta mer med Javascript, webben som intresserar mig. Har jag redan svaret på min egen fråga? Borde jag strunta i vad som sägs, skrivs och bara satsa och hoppas på att få en junior plats efter avklarad utbildning inom Frontend?

Tips, tankar?

Om du klarar av det rent kunskapsmässigt och motivationsmässigt så är det mer värt att hänga kvar som javautvecklare. Jag studerar andra året FE på en YH och det är i viss mån för enkelt. Jag funderar på att byta till ett curriculum med mer utveckling.

Om du lägger en timme per dag under dina två år som JU så kommer du att kunna tillräckligt mycket FE för att kunna jobba som Fullstack, vilket ger dig båda delarna.
Citera
2020-09-28, 17:20
  #7
Medlem
Högst troligt menade han säkerhet som i en fast jobb som är stabil (inte lär försvinna över natten).

En stabil jobb er enligt meg mer viktigt än lönen. Själv tar jag heller ett lägre betald arbete så länge det är en stabil arbetsplats.
Citera
2020-09-28, 17:23
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Om du klarar av det rent kunskapsmässigt och motivationsmässigt så är det mer värt att hänga kvar som javautvecklare. Jag studerar andra året FE på en YH och det är i viss mån för enkelt. Jag funderar på att byta till ett curriculum med mer utveckling.

Om du lägger en timme per dag under dina två år som JU så kommer du att kunna tillräckligt mycket FE för att kunna jobba som Fullstack, vilket ger dig båda delarna.


Motivationen är låg och kunskapen är si så där. Jaså? Vilket företag? Hur känns det? Haft din första Lia? Javascript på avancerad nivå är inte allt för lätt? Jag känner nog att jag inte kommer vilja jobba så mycket backend. Kanske med Javascript men inte annars haha..

Det finns säkerligen mycket jobb för en FE med? Och borde inte skilja sig allt för mycket i lönen efter några år
Citera
2020-09-28, 17:25
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dinero
Högst troligt menade han säkerhet som i en fast jobb som är stabil (inte lär försvinna över natten).

En stabil jobb er enligt meg mer viktigt än lönen. Själv tar jag heller ett lägre betald arbete så länge det är en stabil arbetsplats.


Aha ja det har du nog rätt i. Helt klart men inom Frontend så borde det finnas jobb. och har man väl fått in en fot i branschen så borde man med säkert ha jobb framöver? Oavsett vad man har för utbildning i bagaget?

https://insights.stackoverflow.com/s...r-technologies
__________________
Senast redigerad av Sajmon1 2020-09-28 kl. 17:29.
Citera
2020-09-28, 17:36
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sajmon1
Aha ja det har du nog rätt i. Helt klart men inom Frontend så borde det finnas jobb. och har man väl fått in en fot i branschen så borde man med säkert ha jobb framöver? Oavsett vad man har för utbildning i bagaget?

https://insights.stackoverflow.com/s...r-technologies

Jag vet inte vars jobben finns och jag arbetar inte innanför något som har med programmering att göra. Dock driver jag och knackar kod i Python som hobby.
Citera
2020-09-28, 17:36
  #11
Medlem
NaZdravis avatar
Finns väl utbildningar som heter typ "Fullstack JavaScript" har jag sett.
Jag vill också utbilda mig inom webb, hade sökt en utbildning som blev inställd/framskjuten pga corona.
Den hade tyngdpunkt på frontend.
Jag gillar dock även backend, så en helt OK fullstack hade man ju gärna gått och blivit
Tycker det är kul att jobba med data och logik, men även frontend har definitivt sin charm.
Är en sån där som kan gå in i autist-mode och nörda ner mig rejält i något som intresserar mig.
Som någon här ovan nämnde så bör man välja en eller två grejer att bli riktigt vass på till att börja med.
Jag har hittills skrapat på ytan på ganska många olika grejer inom webb.
Men bestämt mig för att försöka satsa ordentligt på JavaScript.
Citera
2020-09-28, 17:39
  #12
Medlem
Paddington75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sajmon1
Där är skillnad men borde inte vara så stor skillnad? Pengar är inte allt men ja, klart ett par tusen spelar roll.

Mjao.. sannolikt som frontend är att du kommer in som junior någonstans för ~30-40k. Duktiga javaprogrammerare slåss vi om, och ja - det är så desperat att nyexade tittas på, runt ~45-50k. Yrkeshögskola utan annan erfarenhet.. någonstans däremellan.

Sen har duktiga frontend absolut möjlighet att komma dit också, men det är s.a.s. ingen ovanlig profil och lön är alltid tillgång/efterfrågan.

Citat:
Ursprungligen postat av Sajmon1
Dock många jag känner har gått Java men jobbar idag ändå mot webben?

Så är det ju. Ytterst lite kunskap som du samlar på dig kommer vara bortkastad. Tänk lager på en lök.

Citat:
Ursprungligen postat av Sajmon1
Och vad menar du när du skriver "säkerhet?"

Större sannolikhet att landa jobb. Du är inte direkt ensam med att vilja sitta i jscript/html och css hela dagarna, men är du duktig så är det klart att det behövs också - särskilt om du breddar dig och fördjupar dig i ett par ramverk. Jscript/html/css i sig är en ganska tunn profil och något som även backend-programmerare har rätt bra koll på - men världen växer och du kommer hitta kneg oavsett. Gör det du tycker är kul!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback