Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2020-10-17, 12:04
  #1
Medlem
Det är så att HT21 - VT22 så har jag två praktikperioder där man skall (helst) på egen hand ansöka till diverse företag om praktikplats.

Jag tänkte redan nu börja doppa tårna och kolla läget med de företag som jag skulle vilja praktisera hos, är detta smart eller bör jag vänta tills jag faktiskt har några större Github projekt färdiga som kan visas? Just nu har vi endast gjort mindre projekt (2 månader in i utbildningen än så länge). Jag tänker att jag är ganska tidigt ute just nu, och ansökningar inför HT21 bör egentligen ske under VT21, antar jag?

Samt så undrar jag lite hur jag bör formulera ansökningen, skall jag skicka in mitt CV med övriga jobb man haft innan samt personligt brev där jag förklarar varför jag vill jobba där? För när jag kikar på reddit så verkar varje CV va väldigt kalt med endast "viktig" information som tidigare anställningar inom IT samt projekt man gjort.

Tack på förhand!
Citera
2020-10-17, 14:35
  #2
Medlem
Personlig annekdot men jag sökte säkert över 100 LIA-platser under förra året, trots att jag har en väldigt aktiv github med avancerade grejer (i relation till hur länge jag pluggat) så fick jag extremt dålig respons. Corona hjälpte ju såklart inte.

Senare frågade jag 3 olika bekanta inom branschen och allihop kunde fixa en plats åt mig utan problem.

Jag vet inte om företagen är rädda för praktikanter eller vad det är men det kan jag tänka mig när jag ser hur många i min klass är, vi har alla programmerat i MINST 1,5 år i skolan nu och vissa klarar inte av att skriva en klass och om de gör det så sätter de static på allt för de begriper inte hur instanser funkar.

En blir fortfarande förvirrad av att man måste deklarera variabler INNAN man använder dem....

Så för att summera, om du känner nån så gå den vägen om du kan.
__________________
Senast redigerad av Rosaskurmoppen 2020-10-17 kl. 14:38.
Citera
2020-10-17, 15:28
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosaskurmoppen
Personlig annekdot men jag sökte säkert över 100 LIA-platser under förra året, trots att jag har en väldigt aktiv github med avancerade grejer (i relation till hur länge jag pluggat) så fick jag extremt dålig respons. Corona hjälpte ju såklart inte.

Senare frågade jag 3 olika bekanta inom branschen och allihop kunde fixa en plats åt mig utan problem.

Jag vet inte om företagen är rädda för praktikanter eller vad det är men det kan jag tänka mig när jag ser hur många i min klass är, vi har alla programmerat i MINST 1,5 år i skolan nu och vissa klarar inte av att skriva en klass och om de gör det så sätter de static på allt för de begriper inte hur instanser funkar.

En blir fortfarande förvirrad av att man måste deklarera variabler INNAN man använder dem....

Så för att summera, om du känner nån så gå den vägen om du kan.

Jo jag märker att många är ganska inkapabla på att lära sig, har vissa som inte klarade av vår första tenta (bör kallas dugga får man tycka) och det var ändå frågor man kunde googla sig fram om man ville.

Jo, lär nog försöka titta runt lite bland bekantskapen längre fram när det blir mer aktuellt. Tänkte mer om det är värt att försöka visa framfötter till de företag jag är intresserad av redan nu, kanske fråga ifall man kan få komma förbi någon dag(tänker främst mindre/mellanstora företag, tex webbyråer) och kika på verksamheten och bygga en relation den vägen.
Citera
2020-10-25, 14:54
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosaskurmoppen
Personlig annekdot men jag sökte säkert över 100 LIA-platser under förra året, trots att jag har en väldigt aktiv github med avancerade grejer (i relation till hur länge jag pluggat) så fick jag extremt dålig respons. Corona hjälpte ju såklart inte.

Senare frågade jag 3 olika bekanta inom branschen och allihop kunde fixa en plats åt mig utan problem.

Jag vet inte om företagen är rädda för praktikanter eller vad det är men det kan jag tänka mig när jag ser hur många i min klass är, vi har alla programmerat i MINST 1,5 år i skolan nu och vissa klarar inte av att skriva en klass och om de gör det så sätter de static på allt för de begriper inte hur instanser funkar.

En blir fortfarande förvirrad av att man måste deklarera variabler INNAN man använder dem....

Så för att summera, om du känner nån så gå den vägen om du kan.

Hahahhaha, det här är bannemig humor. Det här är saker vi lärde oss andra veckan i första kursen i programmering och så sitter rekryterarna och pratar om att YH är så mycket bättre än universitet.
Citera
2021-06-12, 14:16
  #5
Medlem
Jag tänkte bara uppdatera tråden efter ca 1 år nu.

Fick praktikplats väldigt tidigt, började söka redan i januari och tog ca 2 veckor för att få intervju och plats på ett bolag, han gillade min github samt att jag kunde "sälja mig själv" bra över telefon. Praktiken kommer att starta i September.

Jag har även lyckats fixa ett sommarjobb på ett bolag där jag kommer syssla heltid med programmering under hela sommaren vilket känns sjukt kul, efter 1 år av studier!

Min framgång är nog delvis att jag varit tidigt ute samt att jag suttit en hel del på fritiden och lyckats skapa egna projekt.

Vem hade trott att för 1 år sedan att jag skulle sitta här idag med både ett sommarjobb som betalar mer än alla tidigare jobb jag haft samt praktik fixat efter sommaren, helt ny karriär i rullning!
Citera
2021-06-13, 21:46
  #6
Medlem
Kostcirkelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av affect
Jag tänkte bara uppdatera tråden efter ca 1 år nu.

Fick praktikplats väldigt tidigt, började söka redan i januari och tog ca 2 veckor för att få intervju och plats på ett bolag, han gillade min github samt att jag kunde "sälja mig själv" bra över telefon. Praktiken kommer att starta i September.

Jag har även lyckats fixa ett sommarjobb på ett bolag där jag kommer syssla heltid med programmering under hela sommaren vilket känns sjukt kul, efter 1 år av studier!

Min framgång är nog delvis att jag varit tidigt ute samt att jag suttit en hel del på fritiden och lyckats skapa egna projekt.

Vem hade trott att för 1 år sedan att jag skulle sitta här idag med både ett sommarjobb som betalar mer än alla tidigare jobb jag haft samt praktik fixat efter sommaren, helt ny karriär i rullning!

Stort grattis! Med praktik, sommarjobb och bevisligen eget intresse så har du en fin framtid framför dig. Ett tips inför framtiden nu när du fått in en fot, om du hittar något område som du känner att du skulle vilja prova att jobba i så kan du börja med egna projekt inom det. Antingen upptäcker du att det inte var som du trodde eller så kan du använda det till din fördel när du sen vill söka jobb inom det.

Lycka till i fortsättningen!
Citera
2021-06-16, 11:49
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kostcirkeln
Stort grattis! Med praktik, sommarjobb och bevisligen eget intresse så har du en fin framtid framför dig. Ett tips inför framtiden nu när du fått in en fot, om du hittar något område som du känner att du skulle vilja prova att jobba i så kan du börja med egna projekt inom det. Antingen upptäcker du att det inte var som du trodde eller så kan du använda det till din fördel när du sen vill söka jobb inom det.

Lycka till i fortsättningen!

Taaack!

Jo men faktiskt, hoppas bara man pallar att koda mer efter man jobbat klart för dagen, haha! Men just nu är ju allt stört kul så blir ju lätt hänt att man kodare på eget även efter jobbet/studierna.
Citera
2021-06-16, 18:24
  #8
Medlem
SKetchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick2
Hahahhaha, det här är bannemig humor. Det här är saker vi lärde oss andra veckan i första kursen i programmering och så sitter rekryterarna och pratar om att YH är så mycket bättre än universitet.

Komplett irrelevant. De som har svårt och dessutom inte pluggar faller av. Processen från en total nybörjare tills det klickar ligger på upp till sex månader.
Handlar om personlig motivation snarare än hur heltäckande utbildningen är, det kommer fram grymma programmerare ur YH. Speciellt då det är medel-långa utbildningar skapade för dem som tidigare valt andra andra vägar i livet, men alltid har varit intresserade och tar chansen för möjligheten att väldigt lätt hitta jobb med bra betalt.
Citera
2021-08-27, 20:20
  #9
Medlem
Tänkte jag kunde fortsätta hålla denna tråd uppdaterad, då det blivit som en liten "dagbok" av min resa.

JAG HAR FÅTT HELTIDSJOBB!

Helt otroligt sjukt, är inte det? Jag har gått 1 år på YH och ska påbörja mitt 2:a år nu och har lyckats få en heltidsposition som junior utvecklare på ett större bolag med över snitten i medellön. Är otroligt peppad och redo att äntligen påbörja denna karriär som utvecklare och lära mig allt jag kan från de seniora i bolaget.

För 1 år sedan satt jag där och hade precis sökt mig in på YH utbildningen, idag 1 år senare fick jag bekräftelse att jobbet var mitt. Det är helt fucking unbelievable.
Citera
2021-08-28, 13:42
  #10
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av affect
Tänkte jag kunde fortsätta hålla denna tråd uppdaterad, då det blivit som en liten "dagbok" av min resa.

JAG HAR FÅTT HELTIDSJOBB!

Helt otroligt sjukt, är inte det? Jag har gått 1 år på YH och ska påbörja mitt 2:a år nu och har lyckats få en heltidsposition som junior utvecklare på ett större bolag med över snitten i medellön. Är otroligt peppad och redo att äntligen påbörja denna karriär som utvecklare och lära mig allt jag kan från de seniora i bolaget.

För 1 år sedan satt jag där och hade precis sökt mig in på YH utbildningen, idag 1 år senare fick jag bekräftelse att jobbet var mitt. Det är helt fucking unbelievable.

Grattis
Citera
2021-08-28, 14:59
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Grattis
Tack så mycket! Känns sjukt bra att påbörja karriären så pass fort ändå, slipper således hela "praktik/lia" perioden som varar hela detta år och kan istället påbörja min löneutveckling tidigare.
Citera
2021-08-28, 16:44
  #12
Medlem
Skywallkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av affect
Tack så mycket! Känns sjukt bra att påbörja karriären så pass fort ändå, slipper således hela "praktik/lia" perioden som varar hela detta år och kan istället påbörja min löneutveckling tidigare.

Stort grattis!

Inte för att ta något ifrån dig men om man är en socialt fungerande person som kan jobba bra med andra är det ganska lätt att få jobb (inom IT). I min erfarenhet kollar man ofta mer på hur personen är i ett team än hur han faktiskt är som utvecklare (om man inte söker en väldigt senior roll då).
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback