Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2022-04-09, 18:41
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av laddarewifi
OK härligt! Hoppas du bara är savant som är extremt duktig, annars är vi andra underbetalda.

Vet inte vad som hände, menade att skriva max 40k i månadslön

Ah okej, från mina vänner/bekanta ligger lönerna runt 34-40k för nyexxade, sen maxar polare med ett par års erfarenhet runt 50-60k. Detta är Stockholm/Göteborg löner. Men håller med att min lön blev rätt sjuk, men hade en bra intervju process samt var i en bekväm situation redan så kunde trycka upp kraven.

Skulle nog luta mer åt ni är underbetalda. Antigen får ni byta jobb och få upp lönen alternativt argumentera bättre för löneutvecklingen på ert nuvarande, från vad jag hört/sett personligen så är de byta jobb som leder till dessa 15-30% löneökningar. För att ge några exempel av vänner som går ut i arbetslivet nu så är lönerna från 32k - 38k, alla dessa är nyexxade i Yrkeshögskola.

Att stanna kvar på ett bolag leder generellt till kanske 3-6% ökning ifall du inte byter internt till ny tjänst, där har jag ingen vidare koll. Sen såklart är lönerna annorlunda beroende på ifall du jobbar på en webbyrå/inhouse på nåt random bolag mot att vara på ett techbolag eller konsultbolag.
__________________
Senast redigerad av affect 2022-04-09 kl. 18:47.
Citera
2022-05-14, 19:23
  #26
Medlem
Talamuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av affect
Jobbar som systemutvecklare i .NET i backenden samt frontend inom JS ramverken.

max 10k i vadå?

Går du på chas academy? Har sökt och ska välja mellan fullstack javascript eller just .net i backend och js i frontend. Tips?
Citera
2022-05-15, 11:22
  #27
Medlem
WebDevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talamus
Går du på chas academy? Har sökt och ska välja mellan fullstack javascript eller just .net i backend och js i frontend. Tips?
Nu ställde du ju inte frågan till mig men iaf:
Välj .NET-utbildningen.
Ångrar själv att jag valde frontend (även om utbildningen varit mer åt fullstack-hållet, med node då).
I företagsvärlden verkar det vara mycket vanligare med .NET och Java på backend än node.
Och kan du C#/.NET så är inte Java helt främmande sen.
Frontend/JS plockar många upp någorlunda på vägen ändå.
För mig blir det nu tvärtom att jag försöker plocka upp .NET men inser hur stort det är och att det såklart hade varit lättare om man gick en nischad utbildning för det.
Lär väl inte skada att ha hyfsade kunskaper i det iaf, sen är det kul dessutom.

I slutändan är det ju en intressefråga, gillar man frontend mer så ska man väl satsa på frontend.
Citera
2022-05-15, 14:38
  #28
Medlem
Talamuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WebDev
Nu ställde du ju inte frågan till mig men iaf:
Välj .NET-utbildningen.
Ångrar själv att jag valde frontend (även om utbildningen varit mer åt fullstack-hållet, med node då).
I företagsvärlden verkar det vara mycket vanligare med .NET och Java på backend än node.
Och kan du C#/.NET så är inte Java helt främmande sen.
Frontend/JS plockar många upp någorlunda på vägen ändå.
För mig blir det nu tvärtom att jag försöker plocka upp .NET men inser hur stort det är och att det såklart hade varit lättare om man gick en nischad utbildning för det.
Lär väl inte skada att ha hyfsade kunskaper i det iaf, sen är det kul dessutom.

I slutändan är det ju en intressefråga, gillar man frontend mer så ska man väl satsa på frontend.

Alla svar är välkomna! Finns det fler skäl till varför du ångrar dig?

Utbildningen i .net är liksom fullstack, så man lär sig asp.net och js m.m, sen kan man välja o nischa sig mer mot .ner bara om man vill
Citera
2022-05-15, 15:17
  #29
Medlem
45k innan skatt? hur mycket blir det efter
Citera
2022-05-15, 22:46
  #30
Medlem
FutureProofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utomlandsfraga
45k innan skatt? hur mycket blir det efter
Beror ju på lite vilken kommun du bor i, men säg att du får ut runt 30.
Citera
2022-05-15, 23:44
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Talamus
Går du på chas academy? Har sökt och ska välja mellan fullstack javascript eller just .net i backend och js i frontend. Tips?

Gick .NET, rekommenderar det före frontend som ovan nämnde. Mycket av frontend tas ändå upp generellt, HTML/CSS/JS + React eller Angular även i .NET utbildning. De som du går miste om är ändå så pass nischat att du lär lära dig just det på jobbet om du blir frontendare. Svårare att få ett jobb som fullstack eller backend ifall du aldrig suttit med databaser eller dylikt.

samt ger de mycket fler jobbmöjligheter, lättare söka frontend jobb med .NET i bakgrunden än att söka .NET jobb med frontend utb.

Citat:
Ursprungligen postat av utomlandsfraga
45k innan skatt? hur mycket blir det efter

innan skatt, runt 33k typ, har ju friskvård osv med som dyker upp på lönen så inte helt hundra exakta siffror efter skatten.
Citera
2023-10-10, 18:39
  #32
Medlem
Nu har det gått 3 år sedan jag började plugga programmering och vilken resa!

Lite highlights:
* Nafsar in mig mot 50k i lön, (känns sjukt!, ca 20k mer i lön än vad jag hade som mest innan jag började plugga utveckling)
* Har fortfarande inposter syndrome, men börjar överlag känna mig bekväm med vad jag producerar och blir sällan rädd att jag inte klarar av något, utan att det bara är att hugga tag i problemet och börja jobba mot en lösning.
* Bygger egna projekt och hoppas att något av mina projekt kanske leder till något seriösare en vacker dag.


I mitt tycke är verkligen systemutveckling en väg att gå för att hamna i en otrolig finansiell position med ett jobb man sällan tycker är dötråkigt.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback