Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2020-10-29, 17:25
  #1
Medlem
I våras sålde många produkter slut i affärerna bland annat toalettpapper. Vad tror ni - kommer människor börja bunkra igen?
Citera
2020-10-29, 17:30
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskelpoo
I våras sålde många produkter slut i affärerna bland annat toalettpapper. Vad tror ni - kommer människor börja bunkra igen?

Det är nog många som fortfarande har kvar toapapper sen förra bunkringen.
Citera
2020-10-29, 17:35
  #3
Avstängd
MaxVSydows avatar
Nej för folk trodde det var dödsdom att få viruset, det var så det presenterades , minns alla skräckartiklar som aftonblaskan gjorde.

Nu vet de att de som normalt är friska inte har något att oroa sig för.
Citera
2020-10-29, 17:36
  #4
Medlem
Har kvar ca 250 toarullar och ca 80 kg ris sedan förra omgången. Förstår inte hur jag hade tänkt egentligen. Skulle jag bara äta ris och torka mig i röven hela dagarna? Borde ju köpt lite andra saker också kan man tycka...
Citera
2020-10-29, 17:48
  #5
Medlem
Millediablos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskelpoo
I våras sålde många produkter slut i affärerna bland annat toalettpapper. Vad tror ni - kommer människor börja bunkra igen?
Varken Ica, City gross eller Hemköp har haft slut på toapapper under 2020 där jag handlar. Inte heller basvaror som pasta, ris eller mjöl.
Det måste vara oerhörd skillnad där man bor, jag har inte ens hört att det har varit brist.
Citera
2020-10-29, 17:56
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantes
Det är nog många som fortfarande har kvar toapapper sen förra bunkringen.



Ok, jag erkänner jag tillhör idioterna som bunkrade. Det gör jag inte om, vi bor i ett land som helautomatiserat kan producera toapapper för hela Europa med vår skog och massaindustri.

Vad man skäms när man tänker tillbaka på hur man åkte runt och handlade Bullens korv, pasta o toapapper. Det är inte kärnvapenkrig, jösses.
Citera
2020-10-29, 18:33
  #7
Medlem
fittas avatar
Att saker tog slut på hyllorna i vintras handlade aldrig om att folk bunkrade. Det är en myt.

Att saker tog slut berodde på och kommer bero även denna vinter på, att folk med lite vett i skallen tog ansvar och minskade sina inköpstillfällen.

Familjer och äldre gick från att handla flera gånger i veckan till att göra ett inköp i månaden, vilket var det enda rätta att göra, även om man inte var riskgrupp, för att minska samhällsspridningen.

Att inte ändra sitt inköpsmönster under en pandemi som kräver det är både själviskt och riktigt korkat.

Leveranserna till butikerna var inte anpassade för det nya inköpsmönstret som pandemin tvingat fram, och därför gapade det tomt på hyllorna ett tag innan man hann anpassa leveranskedjorna.

Förnekare och även media misstolkade det medvetet som att det var någon slags domedagsbunkring som pågick, kanske för att det lät roligare än sanningen.
Citera
2020-10-29, 18:41
  #8
Moderator
Jultrollets avatar
Coronaviruset och covid-19 --> Prepping och survivalism
/Moderator
Citera
2020-10-29, 18:43
  #9
Medlem
fittas avatar
Att toalettpapper tog slut beror inte på den väldigt konstiga psykologiska förklaringen att folk tror att dom får med sig något stort och värdefullt för att toapapper är rätt billigt sett till den skrymmande storleken.

Däremot berodde det på att toalettpapper faktiskt är rätt skrymmande så varuhusen hade inga stora lager anpassade för en pandemi. Det hade liksom behövts ett extra varuhus utanför varuhuset fyllt med toapapper för att kunna säkra upp tillgången utan att fixa leveranserna.

Det enda som behövdes för att saker som toapapper skulle ta slut på hyllorna, var att folk började handla mer men mindre ofta. Helt naturligt. Skrymmande snabbsäljande saker som varuhusen inte lagerhöll tog slut fort.
Citera
2020-10-29, 19:03
  #10
Medlem
Som redan sas i våras. Sverige har både råvaran träd och därtill pappersbruk. Vi får aldrig brist på toapapper. Man ökade tillverkningen när folk hamstrade och fyllde snabbt upp tomma hyllor igen. Dessa fick man sen rea ut och det var då jag handlade!
Citera
2020-10-29, 19:11
  #11
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BewilderedHulder
Jadå. Såg en liten fetlagd herre skutta ut ur affären idag med sex paket serla i famnen senast idag.


Samma här. Och den jag såg, som ett skimmer i skyltfönstret, var ... Mig själv.

Citat:
Ursprungligen postat av Millediablo
Varken Ica, City gross eller Hemköp har haft slut på toapapper under 2020 där jag handlar. Inte heller basvaror som pasta, ris eller mjöl.
Det måste vara oerhörd skillnad där man bor, jag har inte ens hört att det har varit brist.

Citat:
Ursprungligen postat av Snuttis73


Ok, jag erkänner jag tillhör idioterna som bunkrade. Det gör jag inte om, vi bor i ett land som helautomatiserat kan producera toapapper för hela Europa med vår skog och massaindustri.

Vad man skäms när man tänker tillbaka på hur man åkte runt och handlade Bullens korv, pasta o toapapper. Det är inte kärnvapenkrig, jösses.

Åkte i våras runt till samtliga större butiker i kommunen, och flera hyllor gapade tomma under lång tid. Varorna det gällde var: 1) Handsprit och toalettpapper, som sen kom i överflöd. 2) Pasta och ris, en kort tid. Utom Paolos. 3) Plasthandskar och desinficerande dukar. Ibland kunde det ta 4-6 veckor innan vissa märken kom tillbaka, och fortfarande är tillgången på handskar av högre kvalitet sporadisk. 4) Munskydd var länge lika sällsynt och dyrt som typ saffran, men nu finns de överallt.

Flera varor har också ökat i pris en hel del, när de återvänt in i hyllorna. En förpackning ganska dåliga plasthandskar, t.ex., har gått från 59 till 99 kr, på ett halvår. En bal toalettpapper, av märket Serla, har gått upp hela 35 kr på ett par år. Finns flera andra varor, runt tjugan, som subtilt ökat 5 kr/st.

Tror inte att måttlig bunkring är fel. Själv har jag skaffat konserver för en månad, och lite annat.

Covid-19 är en sak. Men det kan ju inträffa något mer samtidigt, medan många ligger sjuka.

Vad, är det ingen som vet. Men om det händer något riktigt tungt skickas vi sannolikt till anarki.

Vem vet, det kan bli en trestegsraket av elände. Hur många är vana att leva utan el och vatten?
Citera
2020-10-29, 19:15
  #12
Moderator
yz44s avatar
Föstod mig aldrig på orsaken till att folk bunkrade toapapper.
Detta i ett land som måste vara bland de länder som har störst produktion av toapapper per capita.

Men visst märktes det i vissa affärer att det i en del hyllor var glest mellan produkterna.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback