Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-11-01, 20:57
  #1
Medlem
Hegamons avatar
Jag har köpt en segelbåt för 1000 kr och behöver nu flytta den 7 km. Det blåser 10 sekundmeter och jag vet ej vad det blåser i byarna.

Jag har till hjälp en eldriven utombordare på 1 hk och så finns en 4.5 hk utombordare med tveksam funktion.

Jag räknar med att utombordaren funkar i 2 timmar med ca 2X75 Ah fritidsbatterier som finns med. Jag vet ej hur snabbt båten går med elmotorn. Funkar den bensindrivna utombordaren så är det lugnt men.... vet ej om den kommer stanna, tror det.

Segelbåten är 2.3 meter bred och 6 meter lång. Lugnt att segla i 10 sekundmeter? Jag har inte seglat förut. Det är 7 km som jag ska segla båten. Båten är osänkbar för dom som undrar. Jag har flytväst på mig.
__________________
Senast redigerad av Hegamon 2020-11-01 kl. 21:13.
Citera
2020-11-01, 20:59
  #2
Avstängd
twigdolls avatar
Vad kan gå fel liksom? Go for it!
Citera
2020-11-01, 21:01
  #3
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twigdoll
Vad kan gå fel liksom? Go for it!

Okej, det är mörkt, jag kanske ska vänta till i morgon? Men det kommer blåsa i morgon också... Jag tror båten inte kommer sjunka eller välta i 10 sekundmeter. Men jag är rejält osäker på elmotorns kapacitet, jag är osäker på om den kan driva båten framåt ute på havet egentligen, den kanske bara funkar i hamnen där det inte är så mycket vågor. Jag är väldigt skeptisk till bensinmotorn faktiskt, säljaren sade den nog inte funkar.
__________________
Senast redigerad av Hegamon 2020-11-01 kl. 21:04.
Citera
2020-11-01, 21:02
  #4
Medlem
Qusimotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Jag har köpt en segelbåt för 1000 kr och behöver nu flytta den 7 km. Det blåser 10 sekundmeter och jag vet ej vad det blåser i byarna.

Jag har till hjälp en eldriven utombordare på 1 hk och så finns en 4.5 hk utombordare med tveksam funktion.

Jag räknar med att utombordaren funkar i 2 timmar med ca 2X75 Ah fritidsbatterier som finns med. Jag vet ej hur snabbt båten går med elmotorn. Funkar den bensindrivna utombordaren så är det lugnt men.... vet ej om den kommer stanna, tror det.

Segelbåten är 2.3 meter bred och 6 meter lång. Lugnt att segla i 10 sekundmeter, jag har inte seglat förut. Det är 7 km som jag ska segla båten. Båten är osänkbar för dom som undrar. Jag har flytväst på mig.

Ska du ut på havet nu?ikväll? om den är osänkbar så är det väl bara ge dig ut

Skepp o hoj kamrat
Citera
2020-11-01, 21:05
  #5
Medlem
Vad för slags vatten skall båten flyttas över? Det är helt olika förutsättningar om du skall flytta båten inom väl skyddad skärgård jämfört med öppet hav. Och hur svårt är det att hitta från hamnen båten ligger i till hamnen båten skall till?

Hur som helst tycker jag att 10m/s är ganska mycket vind för en rå nybörjare: i värsta fall har du ingen tid på dig att tänka om något går fel och du måste agera för att reda ut situationen.

En lämplig åtgärd är att redan innan du sätter segel begränsar du mängden segel du har uppe. De flesta storsegel (det som sitter fast på masten och bommen) har strategiskt placerade hål som gör att du kan minska segelytan som du hissar och ändå ha ett fungerande storsegel.

Slutligen: har du ingen kompis/bekant med båtvana som kan hjälpa dig? Även en kompis som har seglat med andra 1-2 gånger kan vara bättre än ingen hjälp alls.
Citera
2020-11-01, 21:06
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Jag har köpt en segelbåt för 1000 kr och behöver nu flytta den 7 km. Det blåser 10 sekundmeter och jag vet ej vad det blåser i byarna.

Jag har till hjälp en eldriven utombordare på 1 hk och så finns en 4.5 hk utombordare med tveksam funktion.

Jag räknar med att utombordaren funkar i 2 timmar med ca 2X75 Ah fritidsbatterier som finns med. Jag vet ej hur snabbt båten går med elmotorn. Funkar den bensindrivna utombordaren så är det lugnt men.... vet ej om den kommer stanna, tror det.

Segelbåten är 2.3 meter bred och 6 meter lång. Lugnt att segla i 10 sekundmeter, jag har inte seglat förut. Det är 7 km som jag ska segla båten. Båten är osänkbar för dom som undrar. Jag har flytväst på mig.

Jag hade nog väntat..framförallt om du är osäker på om du kan gå för motor hela vägen.
Och har du ingen segelvana så är det ju dumt att hissa segel när det ändå blåset rätt hyffsat (iaf här).
Och sen ska det ju navigeras också vilket mörkret inte hjälper till med direkt.
Citera
2020-11-01, 21:06
  #7
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qusimoto
Ska du ut på havet nu?ikväll? om den är osänkbar så är det väl bara ge dig ut

Skepp o hoj kamrat

I morgon kommer det vara 18 sekundmeter i byarna enligt KLART.SE i kväll står det bara 11 sekundmeter i byarna. Det tar nog 2 timmar att åka 7 km. Jag tänker göra det nu. Osäker bara på vissa saker, jag har kört mycket roddbåt i sommar dock med min utombordare. Det är som det är. Skriver från mobilen.
__________________
Senast redigerad av Hegamon 2020-11-01 kl. 21:09.
Citera
2020-11-01, 21:10
  #8
Medlem
mg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
I morgon kommer det vara 18 sekundmeter i byarna enligt KLART.SE i kväll står det bara 11 sekundmeter i byarna. Det tar nog 2 timmar att åka 7 km. Jag tänker göra det nu. Osäker bara på vissa saker, jag har kört mycket roddbåt i sommar dock med min utombordare. Det är som det är. Skriver från mobilen.


Ingen minns en fegis hojta till när du är framme så vi kan berömma ditt ariska mod 🤟
Citera
2020-11-01, 21:15
  #9
Medlem
Qusimotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
I morgon kommer det vara 18 sekundmeter i byarna enligt KLART.SE i kväll står det bara 11 sekundmeter i byarna. Det tar nog 2 timmar att åka 7 km. Jag tänker göra det nu. Osäker bara på vissa saker, jag har kört mycket roddbåt i sommar dock med min utombordare. Det är som det är. Skriver från mobilen.
Segla på, som du sa så är din båt osänkbar
Citera
2020-11-01, 21:16
  #10
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Jag har köpt en segelbåt för 1000 kr och behöver nu flytta den 7 km. Det blåser 10 sekundmeter och jag vet ej vad det blåser i byarna.

Jag har till hjälp en eldriven utombordare på 1 hk och så finns en 4.5 hk utombordare med tveksam funktion.

Jag räknar med att utombordaren funkar i 2 timmar med ca 2X75 Ah fritidsbatterier som finns med. Jag vet ej hur snabbt båten går med elmotorn. Funkar den bensindrivna utombordaren så är det lugnt men.... vet ej om den kommer stanna, tror det.

Segelbåten är 2.3 meter bred och 6 meter lång. Lugnt att segla i 10 sekundmeter? Jag har inte seglat förut. Det är 7 km som jag ska segla båten. Båten är osänkbar för dom som undrar. Jag har flytväst på mig.

Ska jag segla 6 meters segelbåt i 10 sekundmeter, 7 km, 0 segelvana?

Ja.
Nästa sommar.
Efter att du har gått seglarskola och fått ditt förarintyg.
Citera
2020-11-01, 21:16
  #11
Avstängd
twigdolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Okej, det är mörkt, jag kanske ska vänta till i morgon? Men det kommer blåsa i morgon också... Jag tror båten inte kommer sjunka eller välta i 10 sekundmeter. Men jag är rejält osäker på elmotorns kapacitet, jag är osäker på om den kan driva båten framåt ute på havet egentligen, den kanske bara funkar i hamnen där det inte är så mycket vågor. Jag är väldigt skeptisk till bensinmotorn faktiskt, säljaren sade den nog inte funkar.

Det är en segelbåt på 6 meter för 1000kr , du har flytväst och ett självförtroende det tar dig långt.
Motorn lär knappast fungera så bra.
Citera
2020-11-01, 21:18
  #12
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mg57
Ingen minns en fegis hojta till när du är framme så vi kan berömma ditt ariska mod 🤟

Citat:
Ursprungligen postat av twigdoll
Vad kan gå fel liksom? Go for it!

Citat:
Ursprungligen postat av Qusimoto
Ska du ut på havet nu?ikväll? om den är osänkbar så är det väl bara ge dig ut

Skepp o hoj kamrat

Okej, jag skiter i det, jag kastar loss nu.

Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Vad för slags vatten skall båten flyttas över? Det är helt olika förutsättningar om du skall flytta båten inom väl skyddad skärgård jämfört med öppet hav. Och hur svårt är det att hitta från hamnen båten ligger i till hamnen båten skall till?

Jag veta att det kommer blåsa mycket mera när jag kommer ut en bit. Jag har kompass i mobilen. Mörkt ute.

Citat:
Ursprungligen postat av Stegbil
Jag hade nog väntat..framförallt om du är osäker på om du kan gå för motor hela vägen.
Och har du ingen segelvana så är det ju dumt att hissa segel när det ändå blåset rätt hyffsat (iaf här).
Och sen ska det ju navigeras också vilket mörkret inte hjälper till med direkt.

Kastar loss nu tack för hjälpen. Fryser redan om fingrarna. Svårt skriva.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback