Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-11-02, 22:51
  #157
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
Ja, det brukade stå fullt med folk i Sandhamn och andra ställen när vi lade till, det är nog inte så vanligt. Vad menar du med hjälp? Var vi två vuxna slängde den ena iväg en tamp till någon i gänget av åskådare och hoppade sedan i land.

Jo, men då hade ni ju hjälp från land.
Citera
2020-11-02, 23:22
  #158
Medlem
Secs avatar
Bästa tråden på länge. Skönt att det gick bra!
Citera
2020-11-02, 23:24
  #159
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jo, men då hade ni ju hjälp från land.

Inte i naturhamnar som vi föredrog. Jag tjatade tills vi köpte en utombordare, blev en begagnad, opålitlig. Kaptenen hade seglat utan en antal år innan jag kom in i båtens liv. Men om jag skulle bli ensam vuxen i båten av någon anledning, vi hade små barn ombord.
Citera
2020-11-02, 23:30
  #160
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
Inte i naturhamnar som vi föredrog. Jag tjatade tills vi köpte en utombordare, blev en begagnad, opålitlig. Kaptenen hade seglat utan en antal år innan jag kom in i båtens liv. Men om jag skulle bli ensam vuxen i båten av någon anledning, vi hade små barn ombord.

Bra beslut!

Jag brukar åka till Hanse-Sail Rostock när så är möjligt (i år blev det såklart inställt). Där fanns det 2019 faktiskt ett segelfartyg från Norge (tror det var en skonare), som hade seglat dit utan motor ombord! Det tilläts dock inte att ta betalande gäster ombord för dagsturer, eller att lägga ut för att delta i den allmänna segelfartygsparaden. Men jag är ändå imponerad!
Citera
2020-11-03, 00:05
  #161
Medlem
sverjevenns avatar
Jaadu Hegamon... detta var bland det tokigaste man sett. Man oroades ganska mycket där ett tag, men kan ändå inte låta bli att imponeras av din driftighet, självförtroende och jävlar anamma!
Hoppas du delar med dig av fler äventyr, dock inte med livet som insats och dåliga odds.
Lycka till och kör hårt!
Citera
2020-11-03, 09:13
  #162
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Jag plockade ner för när jag kom hem såg jag folk röjde i förra ägaren, hans pappa, moster, syster, katt och v70.



Jag gjorde som någon sade i tråden, släng ankare och väntade. När det blev ljust kunde jag starta motorn. Kustbevakningen frågade på morgonkvisten om det var problem iom årstiden och tidpunkt. Nej jag fixar det sade jag. Iom motorn stannade när den var varm, startade när den blev kall. Tror det är tändspole, kondensatorn eller kanske förgasaren.

Det har varit väldigt mycket båtar ute på morgonen. Jag var inte själv. Marinen var där med fyra fartyg, kustbevakningen var där, en räddningsbåt var där. Andra militära fartyg passerade i området. Det såg ut som en marin övning med mycket fartyg inblandade, ovanligt många fartyg inblandade. Det var jag och alla andra.



Ja, det blir del två snart i dagsljus. Jag måste ha en fungerande motor och lära mig hissa seglet. I veckan ska det blåsa ännu mera enligt KLART.SE. Så nästa vecka, tror jag.



Ja, vilket ståhej det blev. Har inte sovit i natt orkade inte med tråden, förrän nu. Jag har haft skämskudden framme också för jag trodde inte det skulle bli sådant ståhej. Visar på att folk bryr sig och har förmåga då det blir strul.
Jag är såklart tacksam för alla som ville hjälpa till i tråden.
Måste bara fråga, är du invandrare och ifrån ett land som inte har jättemycket vatten/kust?

För du betedde dig väldigt konstigt. Gör man sådär ett par gånger, så är man förr eller senare rökt. Det var liksom noll i riskanalys.
Citera
2020-11-03, 09:17
  #163
Medlem
Tackas avatar
Om detta är sant så får vi bara säga grattis till en ny lärdom, som kunde blivit väldigt dyrköpt. Skönt att det gick bra.

Man ska ha respekt för havet, kvinnor och hungriga gatuhundar.
Citera
2020-11-03, 15:41
  #164
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jo, men då hade ni ju hjälp från land.
Träning, sen blir det rutin.
Jag har gjort det med en kompis en gång, men aldrig vågat prova själv.
Mer vana behövs.
Citera
2020-11-03, 15:51
  #165
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Träning, sen blir det rutin.
Jag har gjort det med en kompis en gång, men aldrig vågat prova själv.
Mer vana behövs.

Ja kaptenen jag seglade med hade satts i seglarläger i tioårsåldern tror jag. Och övat med egen båt så fort han byggt en. Han tyckte det var kul att imponera. I Möja råkade vi ändå närma oss bryggan i för hög fart, han bad mig springa fram och ta emot med foten mot bryggan. Åskådarna ropade att det är lättare att laga en båt än en fot...
Citera
2020-11-04, 20:07
  #166
Medlem
Först och främst, grattis till att du är vid liv och att du hittade en sånär fungerande segelbåt för 1000 spänn.

Tror eller hoppas åtminstone att budskapet har gått fram om hur otroligt ogenomtänkt och farlig denna förflyttning var med dina förutsättningar. I november och nattens förbannade mörker till råga på allt.

Det märkligaste måste vara att du är förvånad över att det blev liv i luckan här i tråden. Tänk om sjöräddning kopplats in och eventuellt bundits upp till att lokalisera dig? Det skulle kunna betyda skillnaden mellan liv och död för någon i skarp sjönöd där varje sekund räknas.

Att det var mycket fartyg i rörelse runt dig är inte nödvändigtvis till din fördel i den sitsen. Antar att du tex. inte hade någon ankarlantärna tänd utan endast förlitade dig på att samtliga navigatörer runt dig har 100%ig närvaro i radarn.

Tänk smartare tankar och ta bättre beslut.

Lycka till med båten i vår!

/7EH
Citera
2020-11-05, 21:46
  #167
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Bra beslut!

Jag brukar åka till Hanse-Sail Rostock när så är möjligt (i år blev det såklart inställt). Där fanns det 2019 faktiskt ett segelfartyg från Norge (tror det var en skonare), som hade seglat dit utan motor ombord! Det tilläts dock inte att ta betalande gäster ombord för dagsturer, eller att lägga ut för att delta i den allmänna segelfartygsparaden. Men jag är ändå imponerad!

Det är ganska många hamnar som har farleder med segelförbud så det funkar inte så bra att ha en större segelbåt utan motor. Man måste planera tilläggsplatserna på ett helt annat sätt då. Sen krävs det också rätt vind vilket gör att man kan få vänta länge innan man kan lägga till.
Citera
2020-11-06, 01:23
  #168
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det är ganska många hamnar som har farleder med segelförbud så det funkar inte så bra att ha en större segelbåt utan motor. Man måste planera tilläggsplatserna på ett helt annat sätt då. Sen krävs det också rätt vind vilket gör att man kan få vänta länge innan man kan lägga till.

Såklart, men så har det ju alltid varit. Vi är bortskämda nu, med att allt ska gå så fort och lätt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback