Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2020-11-19, 16:17
  #1
Medlem
Tror ni verkligen han hade begått ett nytt terrordåd om han någonsin blev en fri man i framtiden? Jag känner inte riktigt att det skulle hända. Han skulle säkerligen uppvigla andra till skit men personligen hade han nog inte varit så farlig. Skulle han verkligen orka med att sitta och ruttna i isoleringen igen? Han fick ju avreagera sig ordentligt där ute på ön. Är jag naiv som inte känner att man skulle behöva vara vara så rädd för att ha honom omkringgåendes? Det är inte som att han är en impulsiv psykopat i stil med Tishko eller dum i huvudet som Anders Eklund. Han har oavsett åsikten man har om honom stenkoll på vad han sysslar med. Man skulle säkert kunna ta en öl med honom utan problem. Jag tror det snarare är han som skulle behöva vara mer rädd för eventuella hämndaktioner i så fall.
2020-11-19, 16:20
  #2
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Om han någonsin släpps fri skulle han vara övervakad i någon mening. Han skulle inte ges utrymme att planera, förbereda och genomföra ett nytt terrordåd, nej!

OT: Styckeindela gärna dina poster fortsättningsvis, det blir så mycket lättare att läsa då. Allt gott!

Mvh
/Tupo
2020-11-19, 16:21
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TupolevTu-144
Om han någonsin släpps fri skulle han vara övervakad i någon mening. Han skulle inte ges utrymme att planera, förbereda och genomföra ett nytt terrordåd, nej!

Får man övervaka människor som avtjänat sitt straff?
2020-11-19, 16:28
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TupolevTu-144
OT: Styckeindela gärna dina poster fortsättningsvis, det blir så mycket lättare att läsa då. Allt gott!

Kändes inte som inlägget var långt nog för att behöva det, men för all del.
2020-11-19, 16:29
  #5
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yottameter
Får man övervaka människor som avtjänat sitt straff?

Nej, men det kommer ske icke-officiellt, de kommer ha koll på honom. Och det kommer folk i allmänhet ha också - det han gjorde är det värsta som har inträffat i Norge i terrorväg. Så allmänheten kommer ha ett vakande öga oberoende av myndigheter.

Breivik är också extra farlig i det att han är ideologiskt sinnad. "Rationellt" våld är alltid farligare än "dårar" som handlar i affekt.

En yngling som har mördat kan komma till insikt under strafftiden hur han ska hantera sina känslor. Men en ideologiskt sinnad man är ofta det på livstid.

Men resonemanget blir ju hypotetiskt än så länge. Det är inte säkert att han släpps ut alls.

OT: Hur lång är en yottameter förresten? Är inte det långt som satan? 10^18 va, prefixet alltså?

/Tupo
__________________
Senast redigerad av TupolevTu-144 2020-11-19 kl. 16:32.
2020-11-19, 16:31
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TupolevTu-144
Det är inte säkert att han släpps ut alls.

Knappast. Om han ens vill ut heller. Han vet ju att han kommer brännas på bål utanför murarna. Han är nog smart nog att inse att fängelset är hans borg.
2020-11-19, 16:33
  #7
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yottameter
Knappast. Om han ens vill ut heller. Han vet ju att han kommer brännas på bål utanför murarna. Han är nog smart nog att inse att fängelset är hans borg.

Exakt!
2020-11-19, 16:35
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TupolevTu-144
OT: Hur lång är en yottameter förresten? Är inte det långt som satan? 10^18 va, prefixet alltså?

100 miljoner ljusår har jag för mig
2020-11-19, 16:44
  #9
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yottameter
100 miljoner ljusår har jag för mig

Fy fan, ja kan nog stämma. Ljuset färdas väl med 3*10^8 m/s. Det ger vid handen en färdtid på 10^10 s/3. Dividerar man det med 3600*24*365 så får man siffran 105.7 ljusår. Hehe ingen kort sträcka.

Men det är räknat på att yotta är 10^18, men det är 10^24 såg jag nu. Det förklarar varför jag hamnar en faktor 10^6 fel. Så ja, du har rätt, 100 miljoner ljusår, eller 105.7 miljoner för att vara korrekt.

Breivik tror jag egentligen är en ganska vettig människa, dvs att han vill gott. Det är det som är så farligt med ideologi/religion, det kan få goda människor att göra väldigt onda saker.

Tror du han skulle våga sig på ett nytt terrordåd givet förutsättningarna i trådstarten och om han visste att ingen bevakning skedde?
__________________
Senast redigerad av TupolevTu-144 2020-11-19 kl. 17:08.
2020-11-19, 16:49
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TupolevTu-144
Fy fan, ja kan nog stämma. Ljuset färdas väl med 3*10^8 m/s. Det ger vid handen en färdtid på 10^10 s/3. Dividerat man det med 3600*24*365 får man 105 ljusår! Hehe ingen kort sträcka.


Yottameter är också det yttersta och sista prefixet på meterskalan. Sedan är det bara ljusårsskalan som gäller för att mäta avstånd bortom det.

Citat:
Ursprungligen postat av TupolevTu-144
Tror du han skulle våga sig på ett nytt terrordåd givet förutsättningarna i trådstarten och om han visste att ingen bevakning skedde?

Tänker att han skulle vara för gammal och trött för att orka åka in igen om han inte möjligen gjorde det för att han just ville tillbaka till tryggheten i fängelset. Men han skulle försöka skicka andra att göra det däremot helt säkert. Så terrordåd hade det blivit fler av. Kan inte tänka mig att han bara hade flyttat ut på landet och slappat.
2020-11-19, 16:57
  #11
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yottameter
Yottameter är också det yttersta och sista prefixet på meterskalan. Sedan är det bara ljusårsskalan som gäller för att mäta avstånd bortom det.

Japp, jag såg det, 10^24 är det, sista prefixet. Jag korrigerade i posten ovan, så du har helt rätt på sträckan, 100(105.7) miljoner ljusår. Coolt nick må jag säga. Vill man färdas en sådan sträcka behöver man nog ett Tupolev Tu-144 överljudsplan, fast man får vara beredd på att spendera LÅÅÅNG tid.

Ja, jag tror du prickar rätt med Breivik också, han skulle vara för gammal för att orka med en ny "grej". Och fängelset kan nog fungera som en bunker där han känner sig skyddad och föredrar att stanna.
__________________
Senast redigerad av TupolevTu-144 2020-11-19 kl. 17:07.
2020-11-19, 17:20
  #12
Medlem
Klart man också kan fortsätta mäta större avstånd i flera Yottameter, men det brukar inte ske av någon anledning. Personligen känner jag att det skulle vara lättare på något vis att försöka visualisera exempelvis 10 yottameter än en miljard ljusår. Men egentligen är naturligtvis båda lika omöjliga att tänka sig

Citat:
Ursprungligen postat av TupolevTu-144
Ja, jag tror du prickar rätt med Breivik också, han skulle vara för gammal för att orka med en ny "grej". Och fängelset kan nog fungera som en bunker där han känner sig skyddad och föredrar att stanna.

Ja. Han blir nog kvar där. Tror snarare han sitter och inväntar att allmänheten ska erkänna på grund av samhällsutvecklingen att han hade rätt. Ungefär som Hitler såg på sina motståndare.
__________________
Senast redigerad av Yottameter 2020-11-19 kl. 17:23.
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback