Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2020-12-15, 15:51
  #1
Medlem
Jag har Luminar 3 just nu - och hade tänkt att uppgradera till Luminar AI nu när det släpps i dagarna. Många är dock besvikna och rekommenderar det inte. Detta har fått mig att fundera... och läsa recensioner över andra redigeringsprogram.

Jag fotar i RAW. Jag är ointresserad av "kreativ redigering" - alltså jag vill att mina bilder ska se äkta ut. Tokskärpa. Klara och fina. Inte konstgjorda solstrålar och knallrosa moln över ett lika knallblått hav. Jag fotar mest natur, berg, vandringar, äventyr typ.

Så. Ska jag byta till Luminar 4? Luminar AI? Capture one? Lightroom? Affinity photo?

Tack..
__________________
Senast redigerad av fujian 2020-12-15 kl. 15:54.
Citera
2020-12-15, 16:05
  #2
Medlem
xposures avatar
Lightroom till att börja med, sedan fördjupa dig i Photoshop.
Citera
2020-12-15, 16:33
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xposure
Lightroom till att börja med, sedan fördjupa dig i Photoshop.

Svaret jag inte ville ha. Stör mig enormt på att man måste betala varje månad. :-)

Kan du förklara lite mer varför Lightroom är bäst? Det är ganska basic saker jag vill redigera - men jag vill att dessa enkla saker ska se så bra ut som möjligt, om du förstår hur jag menar... Sen erkänner jag ju att jag inte är ett ess på att redigera utan tycker ibland att mina bilder ser sämre ut, kladdiga på något sätt, efter redigeringen än innan. Så ett program som är enkelt att använda är väl också att föredra.
Citera
2020-12-15, 16:53
  #4
Moderator
yz44s avatar
Photoshop är det självklara valet.
Och för den med rymligt samvete kostar det inget.
Citera
2020-12-15, 17:03
  #5
Medlem
xposures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fujian
Svaret jag inte ville ha. Stör mig enormt på att man måste betala varje månad. :-)

Kan du förklara lite mer varför Lightroom är bäst? Det är ganska basic saker jag vill redigera - men jag vill att dessa enkla saker ska se så bra ut som möjligt, om du förstår hur jag menar... Sen erkänner jag ju att jag inte är ett ess på att redigera utan tycker ibland att mina bilder ser sämre ut, kladdiga på något sätt, efter redigeringen än innan. Så ett program som är enkelt att använda är väl också att föredra.

Varför? För att det anses väl vara ganska bättre än de flesta gratisprogram.
Ska jag vara helt ärlig så kan jag inte uttala mig annat än att jag bara skaffat branschstandarden som proffsen oftast använder.
När jag ser folk använda ovannämnda program så ser jag oftast amatörer som inte har direkt koll på vad de sysslar med och överdrivna redigeringar till följd.
Citera
2020-12-15, 18:09
  #6
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fujian
Svaret jag inte ville ha. Stör mig enormt på att man måste betala varje månad. :-)

Kan du förklara lite mer varför Lightroom är bäst? Det är ganska basic saker jag vill redigera - men jag vill att dessa enkla saker ska se så bra ut som möjligt, om du förstår hur jag menar... Sen erkänner jag ju att jag inte är ett ess på att redigera utan tycker ibland att mina bilder ser sämre ut, kladdiga på något sätt, efter redigeringen än innan. Så ett program som är enkelt att använda är väl också att föredra.
Det går att köpa fullversionen.
Eller det gick aif när jag köpte Lightroom 6.
Frågar man går det säkert, antagligen pga företag som inte kan betala månadsavgifter...
Citera
2020-12-15, 21:08
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xposure
Varför? För att det anses väl vara ganska bättre än de flesta gratisprogram.
Ska jag vara helt ärlig så kan jag inte uttala mig annat än att jag bara skaffat branschstandarden som proffsen oftast använder.
När jag ser folk använda ovannämnda program så ser jag oftast amatörer som inte har direkt koll på vad de sysslar med och överdrivna redigeringar till följd.

Ja, men det kan ju stämma. Jag är amatör då jag inte tjänar pengar på mina bilder - men kanske ska börja med Lightroom då så att jag får hänga med proffsen och får koll på vad jag sysslar med.
Citera
2020-12-15, 21:16
  #8
Medlem
xposures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fujian
Ja, men det kan ju stämma. Jag är amatör då jag inte tjänar pengar på mina bilder - men kanske ska börja med Lightroom då så att jag får hänga med proffsen och får koll på vad jag sysslar med.

Tycker absolut att du ska börja med Lightroom om du direkt vill lära dig något som även proffs använder.
Något att växa in i helt enkelt, fullärd blir du aldrig vare sig i redigering som fotograf, vilket gör detta till en utmärkt hobby som man inte tröttnar på!
Citera
2020-12-15, 21:21
  #9
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Photoshop är fortfarande ohotad etta på listan. Men Affinity Photo är i princip lika bra, fungerar nästan likadant och är mycket billigare. Jag har båda.
Citera
2020-12-16, 00:01
  #10
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Kolla med Terje!
Citera
2020-12-16, 09:10
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Photoshop är fortfarande ohotad etta på listan. Men Affinity Photo är i princip lika bra, fungerar nästan likadant och är mycket billigare. Jag har båda.

Tack. Svårt för mig att jämföra två produkter som jag inte har använt. Du har aldrig testat Luminar?
Citera
2020-12-16, 15:45
  #12
Medlem
Svaret är givet: Lightroom och Photoshop. Dom går att prenumerera på i en kombo, landar på en dryg hundring i månaden och du har då alltid senaste versionen. Helt klart värt pengarna.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback