Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-12-21, 00:36
  #1
Medlem
druiddance1337s avatar
Tjena tjena FB!

Jag tänkte spela in en länge film framåt våren/sommaren och har lite frågor.

Vi kommer kanske att vara mellan 5 och 10 aktiva roller (både huvud och biroller) och använder oss av kläder vi redan har för att inte äventyra budgeten för mycket. Det kommer att vara en actionfilm och målet är minst 45 minuter film. Är alltså en så seriös produktion som möjligt för ett gäng amatörer.

Det jag undrar nu är följande:
- Kan man spela in med en smartphone? (Samsung galaxy 10)
- Ska man spela in alla scener under dagen (även nattscener som man sedan gör mörka i edit) eller delar man upp dom i dag och natt?
- Vet ni någon hemsida där man kan köpa billiga props (typ fejkpistoler, smink etc)
- Då detta är min första riktiga filmproduktion, har ni några allmänna tips för att få det att funka?

Hemskt tacksam för tips och svar!
Citera
2020-12-21, 00:47
  #2
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av druiddance1337
- Kan man spela in med en smartphone? (Samsung galaxy 10)
Det beror väl på vilken kvalitet du vill ha på själva filmen, men visst går det.

Ett steg upp i kvalitet får du dock med en systemkamera med större sensor än vad du har på mobilen, även objektivet är bättre på en sådan, även om du använder ett enkelt. Ni kan hitta en begagnad för några tusenlappar.

Med en systemkamera finns det även andra fördelar, som minneskort som gör att ni kan filma mer utan att behöva tanka över filmen till enheten där den ska klippas, och möjligheten att få suddigare bakgrund och fokusera mer på själva motivet. Dessutom är enheten stadigare och medger möjligheten att använda ett stativ.
Citera
2020-12-21, 00:48
  #3
Medlem
Så länge manuset är bra spelar inte verktygen någon större roll. Kolla bara på gamla filmer som borat.
Citera
2020-12-21, 00:50
  #4
Medlem
NoelBabas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av druiddance1337
Tjena tjena FB!

Jag tänkte spela in en länge film framåt våren/sommaren och har lite frågor.

Vi kommer kanske att vara mellan 5 och 10 aktiva roller (både huvud och biroller) och använder oss av kläder vi redan har för att inte äventyra budgeten för mycket. Det kommer att vara en actionfilm och målet är minst 45 minuter film. Är alltså en så seriös produktion som möjligt för ett gäng amatörer.

Det jag undrar nu är följande:
- Kan man spela in med en smartphone? (Samsung galaxy 10)
- Ska man spela in alla scener under dagen (även nattscener som man sedan gör mörka i edit) eller delar man upp dom i dag och natt?
- Vet ni någon hemsida där man kan köpa billiga props (typ fejkpistoler, smink etc)
- Då detta är min första riktiga filmproduktion, har ni några allmänna tips för att få det att funka?

Hemskt tacksam för tips och svar!
- Det går att spela in med en smartphone om man gör rätt kamerarbete. Försök er inte på proffsbilder, utan låt det kännas handhållet hela vägen.
- Spela in nattscener på natten, annars kommer det se riktigt lökigt ut.
- Billiga attrapper hittar ni på Rinkeby torg.
- Sikta inte för högt.
Citera
2020-12-21, 06:15
  #5
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Var väl någon filmare som gjorde just det för några år sen, spelade in film med telefon alltså. Kom inte ihåg namn på filmen men borde gå att googla.

Soft air guns är väl inte så dyra att köpa och ser ok verkliga ut. Peter Jackson (Sagan om ringen) gjorde sina första filmer där de byggde helt egna vapen av rör och träbitar. Ser ok ut ändå. Se Bad Taste. Deras budget är lite oklar då det står allt mellan 10 000-250 000kr men då blev det en biofilm. Det finns också en dokumentär om hur filmen gjordes som kan vara värd att se. Good taste about bad taste.

Lycka till med projektet.
Citera
2020-12-22, 16:19
  #6
Medlem
kaoriblasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steroidpundare
Så länge manuset är bra spelar inte verktygen någon större roll. Kolla bara på gamla filmer som borat.

Även om jag håller med dig i själva andemeningen av ditt inlägg så är ju ditt exempel ganska underligt. Botat är en lågbudgetfilm med Hollywood-mått, men hade ändå en budget på 18 miljoner dollar och dessutom var Cohen knappast grön varken på att skriva manus, regissera eller skådespela.
Citera
2020-12-22, 23:27
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaoriblast
Även om jag håller med dig i själva andemeningen av ditt inlägg så är ju ditt exempel ganska underligt. Botat är en lågbudgetfilm med Hollywood-mått, men hade ändå en budget på 18 miljoner dollar och dessutom var Cohen knappast grön varken på att skriva manus, regissera eller skådespela.

Vet det vat ett dåligt exempel. Syftade mycket på att en mobilkamera fortfarande är bättre än dem "proffsiga" kamerorna som användes förr
Citera
2021-02-22, 13:36
  #8
Medlem
Kan lätt spela in med mobilkamera, men tänk på ljudet. Där fallerar det oftast. Ordentlig utrustning för ljud, det är inte heller så himla dyrt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback