Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-12-26, 00:36
  #1
Medlem
Hej!
Jag är nyfiken, ni som gör film. Hur Hittar ni musiken till scenerna? Jag själv gör lite musik. Jag skulle gärna vilja veta hur jag på bästa sätt kan approacha folk i filmbranschen utan att vara för på eller irriterande. Jag vet inte hur själva skapandet i filmbranschen går till och i vilket stadie ni väljer musik, när bör man pitcha musiken? Educate me!
Citera
2020-12-26, 00:54
  #2
Avstängd
Yeos avatar
Ett sätt är att du gör egna filmer så kan du ha med din egen musik, som John Carpenter.
Citera
2020-12-26, 01:02
  #3
Medlem
Det beror helt å hållet på vad för slags film du pratar om?
Hur som helst, för att hitta musik så är det massor av Youtube användande.

Är man flera på ett projekt så brukar vi alla sitta och leta musik. Sen slänger man ihop en lista som delas med alla(inom projektet). Istället för att bara en person ska sitta och leta.

Är det musik med copyright så söker man upp den som har rätten till musiken. (Om det blir en film som genererar pengar)

Film som hamnar på youtube betalar man sällan för, utan man använder delar av en låt möjligtvis, lite remix på den kan förekomma. Vipps så kan inte Youtubes egna motor stoppa musiken från filmen.
__________________
Senast redigerad av Noccofocus 2020-12-26 kl. 01:08.
Citera
2020-12-26, 02:40
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Det beror helt å hållet på vad för slags film du pratar om?
Hur som helst, för att hitta musik så är det massor av Youtube användande.

Är man flera på ett projekt så brukar vi alla sitta och leta musik. Sen slänger man ihop en lista som delas med alla(inom projektet). Istället för att bara en person ska sitta och leta.

Är det musik med copyright så söker man upp den som har rätten till musiken. (Om det blir en film som genererar pengar)

Film som hamnar på youtube betalar man sällan för, utan man använder delar av en låt möjligtvis, lite remix på den kan förekomma. Vipps så kan inte Youtubes egna motor stoppa musiken från filmen.

Ja, egentligen allt egentligen. Långfilmer, kortfilmer, serier m.m. Jag vet inte hur musiker lyckas få med sina låtar där!
Citera
2020-12-26, 03:16
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ientrea
Ja, egentligen allt egentligen. Långfilmer, kortfilmer, serier m.m. Jag vet inte hur musiker lyckas få med sina låtar där!

Sällan en musiker som lyckas få med sin musik i en film, snarare är det produktions teamet som frågar den som äger rätten till musiken/låten om dom får använda sig av musiken & till vilket kostnad.
Citera
2020-12-28, 14:44
  #6
Medlem
Efter att jag klippt klart så sätter jag mig och lyssnar i timmar på Youtube, Soundcloud etc. efter vad som kan passa in. Sen har man ju en uppfattning om artister till olika typer av filmer.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback