Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-01-20, 19:31
  #1
Medlem
Hej!
Jag undrar varför man så ofta använder en skakig kamera i filmer och TV-serier?
Jag skulle precis börja se den nya svenska serien ”den tunna blå linjen” om polisers vardag, men jag klarade bara 15 min sen var mina ögon för trötta och jag var helt snurrig i skallen!
Är det fler som upplever detta som jobbigt eller är det bara jag som har detta problem? Så trist för jag ville verkligen se serien.
Citera
2021-01-20, 19:40
  #2
Medlem
BirosKorlaffs avatar
Det är en stil
Citera
2021-01-20, 19:41
  #3
Medlem
airbuds avatar
De behöver inte anstränga sig i actionscenerna då. Om kameran var stabiliserad skulle alla se att de billiga stuntmännen inte kan slåss. Jag tycker dock det kan fungerar bra i hyperactionfilmer som Jason Bourne där de klipper varannan sekund och skärmen skakar som om jorden gick under.
Citera
2021-01-20, 19:45
  #4
Moderator
yz44s avatar
Är väl för att ge intryck av dokumentär.
Citera
2021-01-20, 20:14
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Är väl för att ge intryck av dokumentär.
Det kom i början av 90-talet, första jag minns är tv-serien "Homicide - life on the street" ("Uppdrag mord" på svenska) (1993). Jag tyckte det var sjukt jobbigt och irriterande typ ett helt år. Sedan vande jag mig.
Citera
2021-01-20, 20:56
  #6
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BirosKorlaff
Det är en stil
Som är jobbig, och borde ersättas med stil och klass!
Citera
2021-01-20, 21:10
  #7
Medlem
kyrkstockens avatar
Jag gillar det inte alls. Blair witch project var väl stil-ledande?
Citera
2021-01-20, 21:57
  #8
Medlem
Narutoshippchops avatar
De filmar skakigt för att det är billigt och kräver lite fimkunskaper och utrustning. Sedan så ska känslan bli mer "verklighetstrogen och actionfylld" fast det egentligen inte händer ett jävla piss.

Personligen avskyr jag allt som är skakigt filmat. (Tillochmed ett litet barn skulle göra ett bättre jobb att hålla i en kamera).
Citera
2021-01-20, 22:15
  #9
Medlem
Tack så mycket för alla era svar! Då förstår jag varför detta skakiga används.
Skönt att höra att jag inte är ensam om att tycka att det är jobbigt!
Citera
2021-01-21, 16:11
  #10
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Det kom i början av 90-talet, första jag minns är tv-serien "Homicide - life on the street" ("Uppdrag mord" på svenska) (1993). Jag tyckte det var sjukt jobbigt och irriterande typ ett helt år. Sedan vande jag mig.

Jag skyller på Lars von Trier. Just "Homicide" har så gott som identisk berättarstil som "Riket" med skakig kamera, jump cuts och avsiktliga 180 graders fel. Von Trier hade experimenterat med stilen länge bara för att jävlas. För att bryta mot alla regler. Sen började alla kopiera honom...
Citera
2021-01-21, 17:12
  #11
Medlem
Hatar också skakigt filmade actionscener, det är sällan det funkar och ger bara intrycket av att man snålar på kostymer/koreografi/effekter eftersom man inte ser ett skit. Oftast går det inte att följa vem som slår vem. Det kan funka IBLAND men det är så filmer som lyckas. Värre är det dock med den här förbannade stilen av handhållen kamera hela filmen igenom som man ser titt som tätt. Undrar hur många som "lever sig in i filmen" jämfört med tittare som tänker konstant på effekten? Ungefär som 3D effekter på film, gör det inte mer inlevelserikt utan tvärtom tar mig ur filmen med en massa distraktioner.
Citera
2021-01-22, 14:09
  #12
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kevlange
Hatar också skakigt filmade actionscener, det är sällan det funkar och ger bara intrycket av att man snålar på kostymer/koreografi/effekter eftersom man inte ser ett skit. Oftast går det inte att följa vem som slår vem. Det kan funka IBLAND men det är så filmer som lyckas. Värre är det dock med den här förbannade stilen av handhållen kamera hela filmen igenom som man ser titt som tätt. Undrar hur många som "lever sig in i filmen" jämfört med tittare som tänker konstant på effekten? Ungefär som 3D effekter på film, gör det inte mer inlevelserikt utan tvärtom tar mig ur filmen med en massa distraktioner.

Den kan göras bra också. Kolla på "Hardcore Henry" Men visst. Man funderar nog på "hur" mer än lever sig in.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback