Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-01-25, 16:25
  #1
Medlem
Flickpojkens avatar
Jag har en platt bild som vill gölra svärisk dvs de ska se ut som om den formar sej kring ett klot. Naturligvis ser man bara halva klotet .

Tänker er de som att man hade målat den platta bilden på ett halvt klot de är så jag vill att de ska se ut.

Vilket program till Ubuntu och vilken funktion i programet kan göra de?
Citera
2021-01-25, 16:27
  #2
Medlem
SittFints avatar
Gimp
Citera
2021-01-25, 21:09
  #3
Medlem
sommarlovs avatar
Fördelen med fri kod är all hjälp folk gör!

https://en.wikibooks.org/wiki/GIMP/Create_a_Balloon
Citera
2021-01-25, 22:25
  #4
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flickpojken
Jag har en platt bild som vill gölra svärisk dvs de ska se ut som om den formar sej kring ett klot. Naturligvis ser man bara halva klotet .

Tänker er de som att man hade målat den platta bilden på ett halvt klot de är så jag vill att de ska se ut.

Vilket program till Ubuntu och vilken funktion i programet kan göra de?

Kanske att ta i, då inlärningströskeln är högre än för Gimp, men Blender kan användas för att skapa klot med skuggor, och blänk, och grejs. Och dom kan rotera och studsa, mm.

Edit:
Inte helt säker, men jag tror även ImageMagick skulle kunna användas. Det är inte heller det enklaste verktyget. Men det vara värt att kolla på om det hela är något du vill automatisera.
__________________
Senast redigerad av henriko 2021-01-25 kl. 22:32.
Citera
2021-01-25, 23:07
  #5
Medlem
Flickpojkens avatar
Tack för svar. Jag körde på GNU.

Hur får man in en till bild ovan på den första?

Prövade med layer men de verkade inte fungera
Citera
2021-01-28, 13:28
  #6
Medlem
Passar också på att rekommendera GIMP, inte lika bra som photoshop IMO men duger mer än väl.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback