Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-02-20, 21:02
  #1
Medlem
Hej! Jag äger en Fujifilm X-T3 och behöver nu köpa en kamerarem som passar till min kamera men har absolut ingen aning om vilka som är bra eller vad man ska hålla utkik efter. Så då lutar jag mig till er i hoppet om att få tips och råd.
Citera
2021-02-20, 21:12
  #2
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Jag gillar Peak Designs produkter. Inte de billigaste, men snygga och funktionella.

https://www.cyberphoto.se/varumarken/peak-design
Citera
2021-02-20, 21:13
  #3
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaglaserbaradetta
Hej! Jag äger en Fujifilm X-T3 och behöver nu köpa en kamerarem som passar till min kamera men har absolut ingen aning om vilka som är bra eller vad man ska hålla utkik efter. Så då lutar jag mig till er i hoppet om att få tips och råd.


Funktionen är ju samma för alla kameraremmar.

Smal eller bred ? Är väl den mest viktiga punkten. Märkesrem ? (Fujis egna är dyra som stryk)

En rem som går att justera i längd skulle jag absolut välja. Ibland vill man ha kameran långt upp på kroppen när man promenera runt för att inte den ska pendla för mycket.
Citera
2021-02-20, 21:15
  #4
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverfiskarna
Jag gillar Peak Designs produkter. Inte de billigaste, men snygga och funktionella.

https://www.cyberphoto.se/varumarken/peak-design

Man skakar på huvudet. Sicka priser för en nylonrem 700 bagis
Citera
2021-02-20, 21:28
  #5
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Man skakar på huvudet. Sicka priser för en nylonrem 700 bagis

Som sagt är de inte billiga men så behöver man inte heller köpa den dyraste. Den här kostar 449kr på
Cyberphoto: https://www.cyberphoto.se/foto-video...stankare-ingar

Man får även jämföra med vad en "vanlig" kamerarem kostar. Gällande Peak Design måste man nämna att de har en hel del smarta/bra funktioner som åtminstone jag uppskattar massor.
Citera
2021-02-25, 17:15
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silverfiskarna
Jag gillar Peak Designs produkter. Inte de billigaste, men snygga och funktionella.

https://www.cyberphoto.se/varumarken/peak-design

Tack! Jag kan inte bestämma mig för om jag ska välja PeakDesign Slide eller Slide Lite.
Citera
2021-02-25, 19:18
  #7
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaglaserbaradetta
Tack! Jag kan inte bestämma mig för om jag ska välja PeakDesign Slide eller Slide Lite.

Skillnade mellan Slide och Slide lite är vad jag förstår bredden på remmen. Vad du väljer beror självklart på dig men jag törs lova att du blir nöjd med PD:s produkter även i det billigare segmentet. Orginalremmar är ingenting i jämförelse och kostar i regel lika mycket, billigare remmar tenderar vara skit enligt min erfarenhet.

Har ingen erfarenhet av Fujikameror men gissar att de avseende fästen inte skiljer sig från Nikon vilket gör att du kommer kunna variera användandet av remmar efter behov. Att det ingår 4st fästankare är även det suveränt om du emellanåt använder dig av superzommar eller andra tyngre objektiv.

Ledsen om jag låter som en reklamfilm men jag är verkligen nöjd... Det är helt enkelt skitbra, snygga, högkvalitativa produkter.
Citera
2021-02-25, 19:25
  #8
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Funktionen är ju samma för alla kameraremmar.

Nej, funktionerna skiljer sig massor om man bortser från grundfunktionen att bara bära kameran. Att kunna fästa kameran på olika punkter i kameran samt i tyngre objektiv är inget du enkelt gör med en standardrem, tyvärr...

Sen tycker jag att man inte gör fel i att uppskatta utseende, trots allt kan man tillverka sin egna kamerarem av ett hampasnöre. Antar att du endast använt dig av remmar som följt med kameran vid köp. Grattis säger jag isåfall då du har en hel värld att upptäcka...
Citera
2021-02-26, 19:26
  #9
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Man skakar på huvudet. Sicka priser för en nylonrem 700 bagis

Gör en egen! Åk till en bilskrot utrustad med en enkel mattkniv. Skär loss ett bilbälte och sedan köper du ett par karbinhakar eller nylonspännen på Clas Olson eller liknande. Man behöver inte vara hantverkare för att fixa det.
Citera
2021-02-26, 19:33
  #10
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlleViero
Gör en egen! Åk till en bilskrot utrustad med en enkel mattkniv. Skär loss ett bilbälte och sedan köper du ett par karbinhakar eller nylonspännen på Clas Olson eller liknande. Man behöver inte vara hantverkare för att fixa det.


Du anar inte hur mycket jag uppskattar sådant.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback