Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-03-08, 15:10
  #1
Medlem
Hej!

Vilken förort är värst i huvudstaden? Motivera varför!

Mvh
Citera
2021-03-08, 15:14
  #2
Medlem
Mitt tycke brandbergen ocentralt å stökigt.Rinkeby är ju lätt i alla fall å komma därifrån.
Citera
2021-03-08, 15:21
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av triglycerider
Mitt tycke brandbergen ocentralt å stökigt.Rinkeby är ju lätt i alla fall å komma därifrån.

Vad händer i Brandbergen?
Citera
2021-03-08, 15:36
  #4
Moderator
Ancistruss avatar
Det finns nog många goda kandidater. I norra Sthlm finns flera stycken i södra Järfällafältet t.ex. Rinkeby. Och i sydvästra Sthlm har ju Botkyrka också några kandidater, t.ex. Fittja.
Citera
2021-03-08, 15:47
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Det finns nog många goda kandidater. I norra Sthlm finns flera stycken i södra Järfällafältet t.ex. Rinkeby. Och i sydvästra Sthlm har ju Botkyrka också några kandidater, t.ex. Fittja.

Vad händer i de här förorterna som gör att de sticker ut?
Citera
2021-03-08, 15:50
  #6
Medlem
Som tidigare nämnt så finns det nog många kandidater.

Lägger till Hallonbergen. Som liten minns jag att jag en gång stannade till där och gick in på spelbutiken. Kändes som jag kommit till utlandet, alla stirrade och jag upplevde det som läskig stämning. Detta var kanske 20 år sen. Lär vara värre idag.
Inträffar väl en del skjutningar där då och då.
Citera
2021-03-08, 15:55
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EmmamedE
Som tidigare nämnt så finns det nog många kandidater.

Lägger till Hallonbergen. Som liten minns jag att jag en gång stannade till där och gick in på spelbutiken. Kändes som jag kommit till utlandet, alla stirrade och jag upplevde det som läskig stämning. Detta var kanske 20 år sen. Lär vara värre idag.
Inträffar väl en del skjutningar där då och då.

Hallonbergen, låter som att det skulle vara ett paradis på jorden. Tråkigt att så inte är fallet.
Citera
2021-03-08, 16:01
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av framtidaledare
Hallonbergen, låter som att det skulle vara ett paradis på jorden. Tråkigt att så inte är fallet.

Ja, skenet bedrar ibland.
Rätt stor skillnad mellan Hallonbergen och grannen Duvbo som ligger ett stenkast bort. Riktig idyll med hus, grönområden osv (lite partiskt kanske jag är).
Citera
2021-03-08, 16:05
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EmmamedE
Ja, skenet bedrar ibland.
Rätt stor skillnad mellan Hallonbergen och grannen Duvbo som ligger ett stenkast bort. Riktig idyll med hus, grönområden osv (lite partiskt kanske jag är).

Visst är det konstigt att det kan skilja så mycket när det rent geografiskt skiljer så lite?
Citera
2021-03-08, 16:11
  #10
Medlem
Shuriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Det finns nog många goda kandidater. I norra Sthlm finns flera stycken i södra Järfällafältet t.ex. Rinkeby. Och i sydvästra Sthlm har ju Botkyrka också några kandidater, t.ex. Fittja.

90-talsminnen

Rinkeby är ju rikskänt som stället som för alla tankar till tredje världen. Har varit där en gång på 90-talet och redan då var det 100% kulturberikat.

Hallonbergen på den tiden var också kulturberikat, men där fanns även en del svenska pensionärer och a-lagare. Rissne var 75% barnfamiljs-Svenssonställe även om invandrarna började hitta dit.

Fittja var slitet och ruggigt, som svensk fick man fick en obehaglig känsla av "vad gör du här" stirrande.

Då kändes Alby lugnare, lite mer låginkomstsvenskar och även en del ziggar bland befolkningen.

Skärholmen var inte så himla berikat, mycket knegar-svenssons, a-lagare, fattigpensionärer och kufar som gärna hängde på loppmarknaden vid p-huset.
Citera
2021-03-08, 16:12
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av framtidaledare
Visst är det konstigt att det kan skilja så mycket när det rent geografiskt skiljer så lite?

Verkligen. Nånstans har det felat.
Citera
2021-03-08, 16:14
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shurik
90-talsminnen

Rinkeby är ju rikskänt som stället som för alla tankar till tredje världen. Har varit där en gång på 90-talet och redan då var det 100% kulturberikat.

Hallonbergen på den tiden var också kulturberikat, men där fanns även en del svenska pensionärer och a-lagare. Rissne var 75% barnfamiljs-Svenssonställe även om invandrarna började hitta dit.

Fittja var slitet och ruggigt, som svensk fick man fick en obehaglig känsla av "vad gör du här" stirrande.

Då kändes Alby lugnare, lite mer låginkomstsvenskar och även en del ziggar bland befolkningen.

Skärholmen var inte så himla berikat, mycket knegar-svenssons, a-lagare, fattigpensionärer och kufar som gärna hängde på loppmarknaden vid p-huset.

Intressant med en resa bakåt i tiden. Hur ser du på förorterna i huvudstaden idag?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback