Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2021-04-21, 21:49
  #1
Medlem
Vart är det bäst att bo i Halland anno 2021? Finns ju inga storstäder utan det handlar om 5 mindre orter med väldigt olika förutsättningar; Kungsbacka, Varberg, Falkenberg, Halmstad och Laholm.

Om man vill bo på landet och ha god livskvalitet, med bra pendlingsmöjligheter, vart bor man då?
Jag förstår självfallet att Kungsbacka och även Varberg är kommuner med bra pendlingsmöjligheter till Göteborg, men dessa är även väldigt dyra.

Halmstad har ju en del jobbmöjligheter i sig självt, med Laholm torde ha bra pendlingsmöjligheter både till Halmstad men även till norra Skåne. Falkenberg hamnar i mitten.

Var får man bäst livskvalitet? Hela Halland har ju bra stränder. Laholm och Falkenberg borde vara mindre dyrt medan Kungsbacka och Varberg borde ha mer att göra och mindre stök (invandrare och WT).

Vad anser flashback?
Citera
2021-04-21, 21:58
  #2
Medlem
Opaques avatar
Ja det måste ju vara en fin känsla att bara kunna kliva ut på sandstränderna i Falkenberg och Laholm för att strosa runt och uppleva lite horizont, vind och väder , och det borde gå på cykelavstånd räknat i minuter. Sommaren borde ju stan leva upp med turister som vill ta salta bad och bara slå dank.
Citera
2021-04-21, 22:04
  #3
Medlem
Halmstad. Kungsbacka är också godkänt. Leta annars efter småorter längs med havet, finns ett par riktigt najs och ett par riktigt röviga
Citera
2021-04-21, 22:07
  #4
Medlem
Halmstad.
Citera
2021-04-21, 22:10
  #5
Medlem
Om det inte var så att jag hade behövt jobbpendla till Göteborg hade jag valt Varberg. Nära till havet (gäller iofs nästan hela Halland) och nära till Ringhals. Närheten till kärnkraft har ingen praktisk nytta i detta hypotetiska scenario utan det handlar bara om att jag gillar kärnkraft och kärnkraftverk.

Hade jag behövt pendla in till Göteborg varje dag hade jag av bekvämlighet valt Kungsbacka.
Citera
2021-04-21, 22:30
  #6
Medlem
Halmstad är tillräckligt stort för att kunna stå på egna ben och många arbetspendlar dit från Falkenberg och Laholm. Undvik Andersberg samt delar av Linehed och Vallås så kommer du trivas Ska du bo utanför så finns det fina öppna landskap i de mer kustnära områdena medan det finns djupa skogar inåt landet, så det finns nog något som passar. Ingenstans är pendlingstiden in till Halmstad alltför lång. Det är min hemstad så är inte helt objektiv dock.

Falkenberg har ganska omfattande problem i förhållande till sin storlek med allt pack som bor i Falkagård och på Sloalyckan. Bor man närmre havet så är det väldigt lugnt och fint men överlag sämre än Halmstad, dock billigare.

Laholm är ganska trist. Tätorterna längs kusten, typ Mellbystrand, är bättre, men överlag så är det nog helt okej att bo där.

Har inget att säga om norra Halland mer än att de är väldigt präglade av Göteborg, både i dialekt och att många arbetspendlar dit.
Citera
2021-04-21, 22:37
  #7
Medlem
EmmaW85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bradpaisley94
Vart är det bäst att bo i Halland anno 2021? Finns ju inga storstäder utan det handlar om 5 mindre orter med väldigt olika förutsättningar; Kungsbacka, Varberg, Falkenberg, Halmstad och Laholm.

Om man vill bo på landet och ha god livskvalitet, med bra pendlingsmöjligheter, vart bor man då?
Jag förstår självfallet att Kungsbacka och även Varberg är kommuner med bra pendlingsmöjligheter till Göteborg, men dessa är även väldigt dyra.

Halmstad har ju en del jobbmöjligheter i sig självt, med Laholm torde ha bra pendlingsmöjligheter både till Halmstad men även till norra Skåne. Falkenberg hamnar i mitten.

Var får man bäst livskvalitet? Hela Halland har ju bra stränder. Laholm och Falkenberg borde vara mindre dyrt medan Kungsbacka och Varberg borde ha mer att göra och mindre stök (invandrare och WT).

Vad anser flashback?

Kungsbacka helt klart!
Citera
2021-04-21, 22:54
  #8
Medlem
DraconianTimess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bradpaisley94
Vart är det bäst att bo i Halland anno 2021? Finns ju inga storstäder utan det handlar om 5 mindre orter med väldigt olika förutsättningar; Kungsbacka, Varberg, Falkenberg, Halmstad och Laholm.

Om man vill bo på landet och ha god livskvalitet, med bra pendlingsmöjligheter, vart bor man då?
Jag förstår självfallet att Kungsbacka och även Varberg är kommuner med bra pendlingsmöjligheter till Göteborg, men dessa är även väldigt dyra.

Halmstad har ju en del jobbmöjligheter i sig självt, med Laholm torde ha bra pendlingsmöjligheter både till Halmstad men även till norra Skåne. Falkenberg hamnar i mitten.

Var får man bäst livskvalitet? Hela Halland har ju bra stränder. Laholm och Falkenberg borde vara mindre dyrt medan Kungsbacka och Varberg borde ha mer att göra och mindre stök (invandrare och WT).

Vad anser flashback?

Som jag har fattat det så vill du bo på landet. Nästa steg som du får fråga dig själv är hur mycket cash du tänker spendera på ett boende.
Har du tex. snuskigt mycket cash så skulle jag rekommendera Påarp med helt unik utsikt över havet och Hallandsåsen.
Är det snålt med cash så lär du kanske hamna på någon gård utanför Oskarström.
Du kommer ganska snabbt att förstå varför det ena stället är bra mycket dyrare än det andra.
Citera
2021-04-21, 23:29
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bradpaisley94
Vart är det bäst att bo i Halland anno 2021? Finns ju inga storstäder utan det handlar om 5 mindre orter med väldigt olika förutsättningar; Kungsbacka, Varberg, Falkenberg, Halmstad och Laholm.

Om man vill bo på landet och ha god livskvalitet, med bra pendlingsmöjligheter, vart bor man då?
Jag förstår självfallet att Kungsbacka och även Varberg är kommuner med bra pendlingsmöjligheter till Göteborg, men dessa är även väldigt dyra.

Halmstad har ju en del jobbmöjligheter i sig självt, med Laholm torde ha bra pendlingsmöjligheter både till Halmstad men även till norra Skåne. Falkenberg hamnar i mitten.

Var får man bäst livskvalitet? Hela Halland har ju bra stränder. Laholm och Falkenberg borde vara mindre dyrt medan Kungsbacka och Varberg borde ha mer att göra och mindre stök (invandrare och WT).

Vad anser flashback?

sökte mig en bostad för några år sen - och jag reste land och rike kring - men inte förrän jag själv var på ort och ställe, kunde jag få en klar uppfattning.
En granne sa: "åk till Hylte!" Han hade varit där på semester och trivts så. Jag visste inte ens var det låg. Men jag tog mig en sväng dit, när jag ändå var i närheten. Tillbringade en halv dag i Hylte, och det kändes så tomt - som om det var något som saknades. Jag träffade en man inne i simhallen, en man som verkade fångad eller snärjd att vara där. Så olika kan uppfattningarna vara. Jag ångrar inte jag åkte dit. På vägen dit stannade jag också i en annan liten ort Lidhult. Så isolerat det kändes. Man åkte på vägar som sträckte sig över stora mossar - och så kom man till en ort som kändes som en ö. Det är lite fascinerande att komma till dessa trakter - det inre av Halland och sydspetsen av Västergötland. Trodde inte det fanns så stora och öde områden i södra sverige.
Förresten så har det inre av Halland svenskt nederbördsrekord - och även flest åskdagar.
Dessa kustlandskap - vad är det med dem. De gränsar till havet. Vilket gör att man inte kommer längre än till stranden. Det är det som jag känner tror jag - när jag är vid havet så halveras mina rörelsemöjligheter.
Citera
2021-04-22, 03:01
  #10
Medlem
En sak vet jag, falkenbergare är dryga inavlade idioter,
Haft en tjej som kom därifrån, vart och hälsade på hennes föräldrar och vänner ett antal ggr och avsmaken sitter i ännu, tvi,

Varberg där blir folket gladare och trevligare litw göteborgs stämning,

Halmstad, njaoo,
Laholmare är ochså idioter,

Nej tacka vet jag malmö, där är folket trevliga,
Citera
2021-04-22, 05:24
  #11
Medlem
Gift44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skadad85
En sak vet jag, falkenbergare är dryga inavlade idioter,
Haft en tjej som kom därifrån, vart och hälsade på hennes föräldrar och vänner ett antal ggr och avsmaken sitter i ännu, tvi,

Varberg där blir folket gladare och trevligare litw göteborgs stämning,

Halmstad, njaoo,
Laholmare är ochså idioter,

Nej tacka vet jag malmö, där är folket trevliga,
Malmö ligger inte i Halland.
Citera
2021-04-22, 09:06
  #12
Medlem
Är hallänning och har bott från Bua (Ringhals) som nordligast och ner till de absolut sydligaste delarna (Kan kasta sten över till gränsen till Skåne i princip)

Där jag bor nu trivs jag helt klart bäst, en liten ort med ~300 pers, går ned till sveriges längsta sandstrand på 15 minuter. Inte för att jag har något som helst intresse av sandstränder dock men det är ju trevligt att promenera där.

I princip alla "större" städer i Halland längst kusten är sommarstäder och är alltså i princip helt döda större delen av året. Flyttade precis från Halmstad och bodde ca 15 minuter med cykel från kärnan, var inne i centrum några handfull gånger om man hade ett specifikt ärende eller skulle gå på bio/restaurang.

Pendlar till Halmstad (Högskolan) på just nu 15-20 minuter beroende på hastighet, när jag bodde i Halmstad och skulle till arbetet tog det mellan 10-15 minuter beroende på trafik.

PM'a om du vill ha mer info.

Edit: Skummeslöv, Mellbystrand, Skottorp, Påarp, Laxvik och liknande ställen är väl enl. flashbackterminologi också ganska "befriade" om man nu bryr sig om sånt, lite epatraktorer osv får man ju leva med men det var betydligt värre i Halmstad gällande dessa.
De har ju lite samlingsplatser på parkeringar där de står och spelar musik och skräpar ned, oftast räcker det bara att man ber dom att åka därifrån dock.
__________________
Senast redigerad av ath0 2021-04-22 kl. 09:10.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback