Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2021-04-22, 11:48
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Ja det måste ju vara en fin känsla att bara kunna kliva ut på sandstränderna i Falkenberg och Laholm för att strosa runt och uppleva lite horizont, vind och väder , och det borde gå på cykelavstånd räknat i minuter. Sommaren borde ju stan leva upp med turister som vill ta salta bad och bara slå dank.

Nästan lite svårt att avgöra om du är ironisk eller inte? Jag tänker bara att städerna i Halland verkar vara lugnare, ha bättre natur och väder, mindre gängskjutningar och vara billigare att skaffa hus i än det är i Göteborg.

Citat:
Ursprungligen postat av bennyelblanco
Halmstad. Kungsbacka är också godkänt. Leta annars efter småorter längs med havet, finns ett par riktigt najs och ett par riktigt röviga

Kan du motivera mer varför du endast gillar dessa orter? Är det inte soligare (och billigare) längre söderut?

Citat:
Ursprungligen postat av maaraadona
Halmstad.

Motivering?

Citat:
Ursprungligen postat av coe2
Halmstad är tillräckligt stort för att kunna stå på egna ben och många arbetspendlar dit från Falkenberg och Laholm. Undvik Andersberg samt delar av Linehed och Vallås så kommer du trivas Ska du bo utanför så finns det fina öppna landskap i de mer kustnära områdena medan det finns djupa skogar inåt landet, så det finns nog något som passar. Ingenstans är pendlingstiden in till Halmstad alltför lång. Det är min hemstad så är inte helt objektiv dock.

Falkenberg har ganska omfattande problem i förhållande till sin storlek med allt pack som bor i Falkagård och på Sloalyckan. Bor man närmre havet så är det väldigt lugnt och fint men överlag sämre än Halmstad, dock billigare.

Laholm är ganska trist. Tätorterna längs kusten, typ Mellbystrand, är bättre, men överlag så är det nog helt okej att bo där.

Har inget att säga om norra Halland mer än att de är väldigt präglade av Göteborg, både i dialekt och att många arbetspendlar dit.

Vad är det för problem i Falkenberg? Laholm kanske är trist, men kanske "idyllisk" småstad nära till större städer som Halmstad och Ängelholm? Känns som att man får bo på södra halvan av landskapet för att kunna nå ner till Halmstad för jobb men också för att slippa priserna norrut mot Gbg.

Citat:
Ursprungligen postat av ath0
Är hallänning och har bott från Bua (Ringhals) som nordligast och ner till de absolut sydligaste delarna (Kan kasta sten över till gränsen till Skåne i princip)

Där jag bor nu trivs jag helt klart bäst, en liten ort med ~300 pers, går ned till sveriges längsta sandstrand på 15 minuter. Inte för att jag har något som helst intresse av sandstränder dock men det är ju trevligt att promenera där.

I princip alla "större" städer i Halland längst kusten är sommarstäder och är alltså i princip helt döda större delen av året. Flyttade precis från Halmstad och bodde ca 15 minuter med cykel från kärnan, var inne i centrum några handfull gånger om man hade ett specifikt ärende eller skulle gå på bio/restaurang.

Pendlar till Halmstad (Högskolan) på just nu 15-20 minuter beroende på hastighet, när jag bodde i Halmstad och skulle till arbetet tog det mellan 10-15 minuter beroende på trafik.

PM'a om du vill ha mer info.

Edit: Skummeslöv, Mellbystrand, Skottorp, Påarp, Laxvik och liknande ställen är väl enl. flashbackterminologi också ganska "befriade" om man nu bryr sig om sånt, lite epatraktorer osv får man ju leva med men det var betydligt värre i Halmstad gällande dessa.
De har ju lite samlingsplatser på parkeringar där de står och spelar musik och skräpar ned, oftast räcker det bara att man ber dom att åka därifrån dock.

Skickar PM så snart jag hinner
Citera
2021-04-22, 12:38
  #14
Medlem
Lättare att hjälpa om du vill outa din ungefärliga budget, så kan du få realistiska svar därefter. Är ju skillnad på Onsala och Fegen, s.a.s.
Citera
2021-04-22, 14:49
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon
Lättare att hjälpa om du vill outa din ungefärliga budget, så kan du få realistiska svar därefter. Är ju skillnad på Onsala och Fegen, s.a.s.

Kanske upp till 3,5 mil för ett hus?
Citera
2021-04-23, 11:08
  #16
Medlem
Adelaides avatar
Har aldrig gillat Halmstad. Staden är inte direkt vacker och det kryllar av missbrukare i staden. Det är alltid någon dekadent stämning över Halmstad.

Falkenberg, Varberg och Kungsbacka är trevligare orter. Kungsbacka ligger närmast Göteborg vilket öppnar upp för fler möjligheter i vardagen. Varberg och Falkenberg är ganska lika städer så där kvittar det egentligen vad du väljer.

Laholm hade jag strukit från listan direkt. Fruktansvärt deprimerande håla.
Citera
2021-04-29, 11:00
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Har aldrig gillat Halmstad. Staden är inte direkt vacker och det kryllar av missbrukare i staden. Det är alltid någon dekadent stämning över Halmstad.

Falkenberg, Varberg och Kungsbacka är trevligare orter. Kungsbacka ligger närmast Göteborg vilket öppnar upp för fler möjligheter i vardagen. Varberg och Falkenberg är ganska lika städer så där kvittar det egentligen vad du väljer.

Laholm hade jag strukit från listan direkt. Fruktansvärt deprimerande håla.

Varför hade du strukit Laholm? Billigt och lantligt, men nära såväl Ängelholm och Halmstad för jobb? Nära till både fält och hav. Varberg och Kungsbacka är väldigt dyrt, jämfört med Falkenberg. Har ju hört mycket dåligt om Falkenberg?
Citera
2021-04-29, 16:40
  #18
Medlem
Adelaides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bradpaisley94
Varför hade du strukit Laholm? Billigt och lantligt, men nära såväl Ängelholm och Halmstad för jobb? Nära till både fält och hav. Varberg och Kungsbacka är väldigt dyrt, jämfört med Falkenberg. Har ju hört mycket dåligt om Falkenberg?

För att det är en deprimerande skithåla, precis som jag skrev innan. Finns inget nöjesliv alls. Hade hellre bott i just Halmstad och Ängelholm, även om jag ogillar Halmstad men där finns ju iaf lite stadsliv, om än inte mycket.

Klart det kostar en del att bo i Varberg och Kungsbacka, dessa ligger ju nära Göteborg. Jag hade hellre betalat lite mer för att få en bättre tillvaro, än att leva i en deprimerande skithåla.

Vad är det med Falkenberg du hört? Tycker det är trevligt när man promenerar runt där.
Citera
2021-06-07, 21:00
  #19
Medlem
Det där med att folk är dryga hit och dit är väldigt individuellt och handlar om en klassfråga.

Är du en fin akademiker med hipsterglasögon, ha mycket skägg och pratar om hur vindkraft är bra är det förståeligt att de I Falkenberg ogillar en.

Min uppfattning av Falkenberg är att alla är lite som de I Ullared på både gott och ont.

Har bott i ett ghetto område i en stad i Norrland utan problem.
Citera
2021-06-07, 21:07
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
För att det är en deprimerande skithåla, precis som jag skrev innan. Finns inget nöjesliv alls. Hade hellre bott i just Halmstad och Ängelholm, även om jag ogillar Halmstad men där finns ju iaf lite stadsliv, om än inte mycket.

Klart det kostar en del att bo i Varberg och Kungsbacka, dessa ligger ju nära Göteborg. Jag hade hellre betalat lite mer för att få en bättre tillvaro, än att leva i en deprimerande skithåla.

Vad är det med Falkenberg du hört? Tycker det är trevligt när man promenerar runt där.

Det är vad man gör det till angående att det är deprimerande känner jag. Har bott i olika områden i en större stad och verkar inte vara någon skillnad.

Allt handlar on hur man gör det till. Hur du är som person
Citera
2022-05-18, 07:55
  #21
Medlem
Truman Capotes avatar
Steninge är trevligt med ett mysigt pensionat.
Citera
2022-05-18, 07:57
  #22
Medlem
Carl Serungs avatar
Ullared!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback