Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-04-26, 21:34
  #1
Avstängd
egbert-vs avatar
Snart har det gått hundra dagar sedan Joe Biden blev president i USA och så här långt har han ett starkt stöd enligt ett flertal opinionsundersökningar.

Det har visserligen bara gått en kort tid sedan han blev invald som president och han kan i bästa fall bara delvis ta åt sig äran för att den amerikanska ekonomin. Men just nu går för full fart, med en stigande aktiemarknad, ökade företagsinvesteringar, sjunkande arbetslöshet och stark tillväxt. Det menar både ekonomiska experter och den amerikanska allmänheten.

Biden åtnjuter alltjämt ett 59% jobb approval rating (54% om man tar med samtliga opinionsundersökningar) och allmänheten fortsätter att uttrycka positiva åsikter om det coronavirushjälppaket som Biden drev igenom kongressen förra månaden.
Dessutom säger nästan tre fjärdedelar av amerikanerna (72%) att Biden-administrationen har gjort ett utmärkt eller bra jobb med att dirigera tillverkningen och distributionen av COVID-19-vaccin till allmänheten.

För närvarande godkänner 59% hur Biden hanterar sitt jobb som president, medan 39% ogillar. (Pew research)
57% (Gallup)
58% (Yougov)
54% (Ipsos)
58% (Morning Consult)
50% (Rasmussen reports)
61% (HarrisX)
Även Trumpkampanjens officiella samarbetspartner listar Biden som väldigt populär, med hela 58%
(McLaughlin & Associates)

Jag vill gärna se att vi diskuterar Bidens popularitet i denna tråd och vad det beror på.
Alternativt hur denna trend ser ut i framtiden.
Citera
2021-04-26, 21:37
  #2
Medlem
Japhys avatar
Tråd fånns.

(FB) Bidens impopuläritet i procent i olika undersökningar

Men det visste du redan.
Citera
2021-04-26, 21:41
  #3
Avstängd
egbert-vs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Tråd fånns.

(FB) Bidens impopuläritet i procent i olika undersökningar

Men det visste du redan.

Jag förmodar att den tråd du hänvisar till avser att diskutera President Bidens impopularitet och då jag inte delar den åsikten så valde jag att starta en ny tråd där vi istället diskuterar Bidens popularitet.
Ifall du anser att dessa trådar handlar om samma sak så får jag be dig att rapportera detta till Mods för granskning.
__________________
Senast redigerad av egbert-v 2021-04-26 kl. 21:49.
Citera
2021-04-26, 21:46
  #4
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
I senaste Rasmussen så:

Approval:

Biden 51%
Trump 46%

Strongly disapprove:

Biden 39%


https://www.rasmussenreports.com/pub..._track_april26
Citera
2021-04-26, 21:49
  #5
Avstängd
egbert-vs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
I senaste Rasmussen så:

Approval:

Biden 51%
Trump 46%

Strongly disapprove:

Biden 39%


https://www.rasmussenreports.com/pub..._track_april26

Skulle du säga att dessa siffror korrelerar bäst med verkligheten?
Citera
2021-04-26, 21:59
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av egbert-v
Snart har det gått hundra dagar sedan Joe Biden blev president i USA och så här långt har han ett starkt stöd enligt ett flertal opinionsundersökningar.


För närvarande godkänner 59% hur Biden hanterar sitt jobb som president, medan 39% ogillar. (Pew research)
57% (Gallup)
58% (Yougov)
54% (Ipsos)
58% (Morning Consult)
50% (Rasmussen reports)
61% (HarrisX)
Även Trumpkampanjens officiella samarbetspartner listar Biden som väldigt populär, med hela 58%
(McLaughlin & Associates)

Jag vill gärna se att vi diskuterar Bidens popularitet i denna tråd och vad det beror på.
Alternativt hur denna trend ser ut i framtiden.

Jag är rätt övertygad om att Bidens förmåga att visa sig empatiskt samtidigt som han faktiskt ser till att distrubitionen av vaccin fungerar på bästa sätt, är det som gör honom populär. Ekonomin frodas nu under de här mer stabila tiderna än när Trump satte igång sjuka handelskrig utan minsta lilla planering.

Läste någon om att han är den president som haft bäst ekonomi under sina första hundra dager. Bidens siffror är riktigt bra.
Citera
2021-04-26, 22:14
  #7
Avstängd
egbert-vs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sirup
Jag är rätt övertygad om att Bidens förmåga att visa sig empatiskt samtidigt som han faktiskt ser till att distrubitionen av vaccin fungerar på bästa sätt, är det som gör honom populär. Ekonomin frodas nu under de här mer stabila tiderna än när Trump satte igång sjuka handelskrig utan minsta lilla planering.

Läste någon om att han är den president som haft bäst ekonomi under sina första hundra dager. Bidens siffror är riktigt bra.

Ändå finns det några statistiska outliers. Som visar att Bidens popularitet är 8% lägre än trendlinjen. Jag tänker då på Trafalgar , Rasmussen reports,och Civiqs

Dessa översamplar ur en snäv samplingspopulation i min mening. De justerar heller inte (viktar) resultaten i efterhand.
Citera
2021-04-26, 22:24
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av egbert-v
Ändå finns det några statistiska outliers. Som visar att Bidens popularitet är 8% lägre än trendlinjen. Jag tänker då på Trafalgar , Rasmussen reports,och Civiqs

Dessa översamplar ur en snäv samplingspopulation i min mening. De justerar heller inte (viktar) resultaten i efterhand.

Det talas ju ofta om pollar under valet 2016 där man menar att det som sades var att det inte fanns en chans i helvetet att Trump skulle kunna vinna mot henne. Jag uppfattade aldrig det så. Men det fanns klart en glädjekalkyl i en del där. Uppfattar som att de pollar som gjordes i mellanårsvalet och förra året var mer pålitiligt. Att en del menade att Trump skulle vinna för att de var ute och hejade på honom och sket i att de smittades och att många av dem drog i Covid visar mer att de inte hade förståelse för vad som pågick. Ett hårt uppvaknande. Trots fler månader tar en del inte in.
Citera
2021-04-28, 11:25
  #9
Medlem
humanlifes avatar
Biden får klart godkänt i USA.

More than half of Americans approve of Biden's handling of the economy and COVID but are most concerned about the border crisis, new poll shows

• More than half of Americans approve of President Joe Biden after nearly 100 days on the job, according to Reuters/Ipsos polling
• Biden received the highest marks for his handling of the coronavirus pandemic, with 65% supporting his response
• Fifty-two per cent said they liked Biden's handling of the economy
• Biden's toughest numbers were on immigration and border situation
• 42% approved of the president's border policy, while 49% disapproved

Reuters/Ipsos poll gives Biden 55% approval rating, though US-Mexico border still area of concern | Daily Mail Online
Citera
2021-04-28, 11:59
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Biden får klart godkänt i USA.

More than half of Americans approve of Biden's handling of the economy and COVID but are most concerned about the border crisis, new poll shows

• More than half of Americans approve of President Joe Biden after nearly 100 days on the job, according to Reuters/Ipsos polling
• Biden received the highest marks for his handling of the coronavirus pandemic, with 65% supporting his response
• Fifty-two per cent said they liked Biden's handling of the economy
• Biden's toughest numbers were on immigration and border situation
• 42% approved of the president's border policy, while 49% disapproved

Reuters/Ipsos poll gives Biden 55% approval rating, though US-Mexico border still area of concern | Daily Mail Online

Ha ha det är ju bra jobbat av en dement man som inte ens vet om att han finns.

65% är en hög siffra. Orsaken att det går så här bra är för att det finns en genomtänkt politik där många människor drar åt samma håll. Biden har också den goda smaken att inte enbart stå och framhålla hur duktig han är. Resultatet i sig talar.
Citera
2021-04-28, 12:38
  #11
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sirup
Ha ha det är ju bra jobbat av en dement man som inte ens vet om att han finns.

65% är en hög siffra. Orsaken att det går så här bra är för att det finns en genomtänkt politik där många människor drar åt samma håll. Biden har också den goda smaken att inte enbart stå och framhålla hur duktig han är. Resultatet i sig talar.
Håller med! En genomtänkt politik som passar de flesta, som de flesta behöver. Kan de höja skatterna för de stora bolagen, kommer siffrorna bli än högre.
Citera
2021-04-28, 18:20
  #12
Avstängd
egbert-vs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Håller med! En genomtänkt politik som passar de flesta, som de flesta behöver. Kan de höja skatterna för de stora bolagen, kommer siffrorna bli än högre.

Inte särskilt mycket heller.
Trump sänkte bolagsskatten från 35% ner till 20%

Biden föreslår att den höjs till 28% men är villig att förhandla ner till 25% för att få ombord de konservativa i hans demokratiska flygel. Senatorerna Manchin,Synema,Tester,Hassan och några andra jag inte kan namnet på.

Det verkar ochså som om Republikanerna inte har ett motbud att ge så Biden kommer behöva få ihop sina röster hos sitt eget parti och sedan nyttja VP:ns utslagsröst. Går allt rätt till så har USA en skattehöjning i början av budgetåret 2022.

Telegrambyrån AP har genomfört en poll. De finner att Biden har 61% approval rating som president
källa här: https://apnorc.org/wp-content/upload...03/approve.png


Det kanske ter sig främmande för någon som är känslomässigt investerad i sociala mediers negativa bild.
Kan det ha med att hans föregångare var enormt impopulär och att han sänkte förväntningarna på Biden genom att falskt invagga att Biden är senildement och sexförbrytare?

De flesta amerikaner runtom verkar nöjda och ger honom högt betyg för hans hantering av ekonomin och COVID19 samt sjukvårdsreformer (expansion av obama care) som ger fler amerikaner tillgång till billig sjukvård
__________________
Senast redigerad av egbert-v 2021-04-28 kl. 18:23.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback