Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2021-05-16, 03:30
  #1
Medlem
Poor.Boy.Valentines avatar
P3 Dokumentär: Cannabisfabriken

Citat:
I en skogsdunge på Västgötaslätten spanar polisen mot en faluröd lada. De vet inte att de är nära att spränga Sveriges största cannabisodling. Jakten på personerna bakom knarkfabriken drar igång.

https://sverigesradio.se/avsnitt/1702954

Inte världens bästa dokumentär, men vissa detaljer utmärkte sig, som att man använde ett stort dieselverk för sin odling och att det gick åt runt 20 liter miljöovänlig diesel per dag för att driva allt. En annan uppgift som kom upp var att trädgårdsmästarna på plantagen fick 15.000 SEK i månaden för sitt jobb - vilket borde vara en ganska schysst lön i sammanhanget.

Ett par frågor kring detta organiserade cannabisarbetet (och liknande), i Sverige, kan vi väl diskutera här? Är det t.ex. vanligt med såna löner? Hur svårt är det att finna ett sånt trädgårdsjobb i Sverige? Vilken storlek på odlingen behöver man ha för att det ska vara intressant att anställa någon? Behöver de som vill odla, för en lön, ett gratis uppehälle, goda kontakter eller går det bra ändå?
Citera
2021-05-16, 03:37
  #2
Medlem
NukeTheWhaless avatar
15000 i månaden. "ganska schysst lön".

Ni haschtomtar skulle gått gymnasiet...
Citera
2021-05-16, 05:18
  #3
Medlem
Ett normalt trädgårdsjobb ger dig ungefär 15k i månaden och du slipper bli kriminell. Det är nog ytterst sällsynt med knarklabb jobb i Sverige och om det finns måste du ha kontakterna. Förstår att det kan låta lockande att sköta om cb-plantor och röka hela dagarna men i Sverige.. Njaa.
Citera
2021-05-16, 05:18
  #4
Medlem
Poor.Boy.Valentines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NukeTheWhales
15000 i månaden. "ganska schysst lön".

Ni haschtomtar skulle gått gymnasiet...
Gratis boende, inga elkostnader, 15.000 Skr rakt i fickan, och lite andra branschförmåner, det är i sammanhanget hyfsat. Åtminstone tycker jag det; som har erfarenhet av odling och hade enkelt kunnat lägga till dessa trädgårdsuppgifter utöver mina vanliga. (Man behöver antagligen ha en tillräckligt god läsförståelse, ungefär i gymnasienivå, för att klara uppdraget, men knappast något mer (givet då förstås att man kan hantera diverse trädgårdssysslor)).

Sen är väl 15.000 Skr väldigt mycket mer än vad t.ex. en singel socialbidragstagare får ut. Och såna finns det liksom gott om, minst sagt, och därför borde väl intresset för denna typ av arbete vara skyhögt. För dig är det en struntsumma kanske, men vem f*n bryr sig? Pengar är pengar, och de är precis lika betydelsefulla idag som de alltid varit. Så ta din löjliga översittarattityd någon annanstans byfåne.

Mvh
Citera
2021-05-16, 06:40
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Poor.Boy.Valentine
Gratis boende, inga elkostnader, 15.000 Skr rakt i fickan, och lite andra branschförmåner, det är i sammanhanget hyfsat. Åtminstone tycker jag det; som har erfarenhet av odling och hade enkelt kunnat lägga till dessa trädgårdsuppgifter utöver mina vanliga. (Man behöver antagligen ha en tillräckligt god läsförståelse, ungefär i gymnasienivå, för att klara uppdraget, men knappast något mer (givet då förstås att man kan hantera diverse trädgårdssysslor)).

Sen är väl 15.000 Skr väldigt mycket mer än vad t.ex. en singel socialbidragstagare får ut. Och såna finns det liksom gott om, minst sagt, och därför borde väl intresset för denna typ av arbete vara skyhögt. För dig är det en struntsumma kanske, men vem f*n bryr sig? Pengar är pengar, och de är precis lika betydelsefulla idag som de alltid varit. Så ta din löjliga översittarattityd någon annanstans byfåne.

Mvh

Vad innebär "lite andra branschförmåner"?

Ni brajtomtar borde skaffa er ett riktigt arbete istället. Härlig pension man går också för framtiden men är väl bidrag som gäller där med.
Citera
2021-05-16, 07:51
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hailb0p
brajtomtar

Kan du gå till SR och kommentera med dina likasinneslösa så att vi som vill lära oss nåt kan lära oss nåt utan din idioti?

Vilka branschförmåner gäller det?
Citera
2021-05-16, 07:51
  #7
Medlem
Poor.Boy.Valentines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snarkomanen
Ett normalt trädgårdsjobb ger dig ungefär 15k i månaden och du slipper bli kriminell. Det är nog ytterst sällsynt med knarklabb jobb i Sverige och om det finns måste du ha kontakterna. Förstår att det kan låta lockande att sköta om cb-plantor och röka hela dagarna men i Sverige.. Njaa.
Vilka makalösa kontakter behöver man ha? En självgående person skulle behöva en ynka finansiär, inte mer. Och en investerare som går in i ett sånt projekt, denne behöver knappast lägga ut några jättesummor.

Spekulationer, såklart, men vill man köra solo och är tekniskt kunnig, och vågar sig på försäljning över darknet, så kan man väl ta den vägen istället.

Sverige är förövrigt ganska stort, med mycket glesbygd, och kan producenten tänka sig att bo långt avsides, så föreställer jag mig att det finns mycket bra möjligheter för en sån här verksamhet att växa. Det är väl lite grann det jag också funderar på; man behöver ju inte drömma sig bort och tro en kan bli kingpin bara sådär, och eftersom allt är relativt enkelt att åstadkomma, så borde det rimligtvis betyda att landet svämmar över med cannabisfabriker.

Nån med bättre insikter i branschen får fylla i. Kanske har jag överskattat dragningskraften som omgärdar plantan, för att inte säga, överskattat möjligheterna i framtiden; när självkörande bilar och drönare står för lejonparten av hemleveranserna?

Citat:
Ursprungligen postat av hailb0p
Vad innebär "lite andra branschförmåner"?
Jag hade förmodligen bett om ett par studieresor, en bil och studielitteratur. En rökare hade gissningsvis nöjt sig med mindre...

Citat:
Ursprungligen postat av hailb0p
Ni brajtomtar borde skaffa er ett riktigt arbete istället. Härlig pension man går också för framtiden men är väl bidrag som gäller där med.
Kan man kasta in 15 lax i bitcoins varje månad så skulle jag tro utdelningen vid pension, år 2060, är ganska hygglig. (Om nu pengar är det man använder och inte ett socialt medborgarpoängsystem (som i Kina)).
Citera
2021-05-16, 08:06
  #8
Medlem
Kehins avatar
Pengarna är ok för ett extraknäck, 15kkr i cash ovanpå vanliga lönen hade vart fint, men för att hänga med/vara anställd av ortengangstrar
Bättre att odla själv i lite mindre skala och sälja 1kg varannan månad och på så sätt ha minimal kontakt med gangsterparasiterna.
Citera
2021-05-16, 09:14
  #9
Medlem
Poor.Boy.Valentines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kehin
Bättre att odla själv i lite mindre skala och sälja 1kg varannan månad och på så sätt ha minimal kontakt med gangsterparasiterna.
Alla pengar är ju bra pengar, så varför skulle en inte nöja sig med ett par hekto i veckan?

Fast nu tänkte jag iofs mer på att en svensk, vid svenskaste tänkbara stället, med försvinnande liten kontakt med finansiären eller kuriren, inte får några alarmklockor att ringa och att den lösningen borde gå nästintill friktionsfritt. Vill man istället tränga in ett gäng gangsters på någon sliten bruksort, då faller allt, garanterat. Nej, i min fantasi, då kör man solo, i ensliga trakter, under schyssta förhållanden. Frågan är bara hur dessa besjälade individer kan matchas ihop på bästa sätt? Via Tinder? Flugsvamp?
Citera
2021-05-16, 09:21
  #10
Medlem
Lagerkommandants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hailb0p
Vad innebär "lite andra branschförmåner"?

Om du lyssnat på dokumentären så säger en av trädgårdsmästarna att han kunde "röka på" runt fem sex gånger om dagen.
Sen var det väl så att han var skuldsatt och hade kanske inte så mycket valmöjlighet än att ta jobbet.

Jag är ingen expert på den gröna ekonomin men antar att fem-sex ggr om dagen motsvarar 5g produkt. Det har såklart ett ekonomiskt värde. Han kanske röker 100g på en månad där mellan arbetspassen. Vet inte vad ett hekto kostar men kanske runt 7500kr.
Finns säkert de med bättre koll på ekonomin som kan rätta mitt påstående.
__________________
Senast redigerad av Lagerkommandant 2021-05-16 kl. 10:12.
Citera
2021-05-16, 11:28
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Poor.Boy.Valentine
P3 Dokumentär: Cannabisfabriken



https://sverigesradio.se/avsnitt/1702954

Inte världens bästa dokumentär, men vissa detaljer utmärkte sig, som att man använde ett stort dieselverk för sin odling och att det gick åt runt 20 liter miljöovänlig diesel per dag för att driva allt. En annan uppgift som kom upp var att trädgårdsmästarna på plantagen fick 15.000 SEK i månaden för sitt jobb - vilket borde vara en ganska schysst lön i sammanhanget.

Ett par frågor kring detta organiserade cannabisarbetet (och liknande), i Sverige, kan vi väl diskutera här? Är det t.ex. vanligt med såna löner? Hur svårt är det att finna ett sånt trädgårdsjobb i Sverige? Vilken storlek på odlingen behöver man ha för att det ska vara intressant att anställa någon? Behöver de som vill odla, för en lön, ett gratis uppehälle, goda kontakter eller går det bra ändå?

Brukar mest vara utomlands, USA, spanien, kanada. Löner brukar vara efter hur mycket du "trimmar".
Har polare som åker iväg ibland för att "trimma gräs", blivit erbjuden att göra det också.
Är man duktig o jobbar hårt kan man plocka bra mkt mer än 15.000. Upp mot 40-50, men då jobbar du som ett djur.
Verkar flummigt. Hade en polare som knappt tjäna nått för att han rökte för mkt.

Inte riktigt samma som i artikeln. CBs legala status är olika i olika länder.

Men en annan polare åker 1-3 månader, jobbar som fan, reser sen jorden runt resten av året på lönen för dom månaderna.

Själv skulle jag aldrig göra det, är allergisk mot gräs.
Citera
2021-05-16, 15:33
  #12
Medlem
tnems avatar
Polisen verkar ju inte har gjort så stor efterforskning innan de slog till.
De verkar inte ha vetat hur stor odlingen var, hade de smygit och kollat på elkraftverket så hade de lätt kunnat uppskatta storleken.
De visste inte exakt hur mång de var på plats, eller om de var beväpnade.

När de sedan går in så är de i regel civilklädda, inte så lätt att vet att de är poliser då. Kan ju inte vara så svårt att ha en uniformerade polis, och poliser i polisvästar, då hade missförstånd om att polisen är kriminella kunna undvikas.

Hur det kunde ha problem att få reda på vad det var för fabrikat på elkraftverket förstår jag inte. Kraftverk av den storleken han en display och i menyerna kan man få fram vad det är för modell.

Sedan undrar man om polisen har något tålamod, när killen kommer som tittar till arbetarna så slår de till.
Varför inte slå regnumret och se vad bilen hör hemma. Sedan samarbeta med trafikpolisen så de sätter upp en nykterhetskontroll på killens hemväg och på så vis få hans identitet.
Då skulle man kunna nysta vidare.

Gör man en masttömning så kan man se vilka nummer som är i området, troligen väldigt få oregistrerade nummer. Då kan man fortsätta kartlägga vart de telefonerna rör sig.

Här verkar man haft lite tur att man lyckats i utredningen efter tillslaget.

Som sagt polisen verka varit otåliga, en odling av den här storleken flyttar man inte snabbt och lätt. Utrustning för den här omfattningen är inte helt lätt att få tag på utan att väcka uppmärksamhet heller. Så de är ju inget man vill lägga ner i första taget heller.



Citat:
Ursprungligen postat av Snarkomanen
Ett normalt trädgårdsjobb ger dig ungefär 15k i månaden och du slipper bli kriminell. Det är nog ytterst sällsynt med knarklabb jobb i Sverige och om det finns måste du ha kontakterna. Förstår att det kan låta lockande att sköta om cb-plantor och röka hela dagarna men i Sverige.. Njaa.
Det var utlänning som jobbade där.
En av killarna jobbade av en skuld.
Några timmars jobb om dagen och gratis mat och boende, så är det inte jätte dåligt om n jämför med östeuropa om man väger in arbetsinsatsen. Kan man inte få något annat jobb så kanske det är det man har att välja på.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback