Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-05-18, 15:41
  #1
Medlem
Enligt utredningen är det 134 personer som i förhör (?) erkänt att de mördade Palme. Hur hittar jag dessa personer? Går inte genom att begära ut ur utredningen tyvärr. Nån fiffig människa här borde veta? Tacksam för hjälp.
Citera
2021-05-18, 16:01
  #2
Medlem
Toarullstajarens avatar
Utredningen om mordet på Olof Palme är en av världens största polisutredningar och Sveriges i särklass största brottsutredning. Utredningen innehåller 22.430 olika uppslag, omkring 90.000 personer förekommer i utredningen och drygt 10.000 personer är hörda. 134 personer har erkänt mordet, varav 29 direkt till polisen./
Citera
2021-05-18, 16:15
  #3
Medlem
Toarullstajarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marai
Enligt utredningen är det 134 personer som i förhör (?) erkänt att de mördade Palme. Hur hittar jag dessa personer? Går inte genom att begära ut ur utredningen tyvärr. Nån fiffig människa här borde veta? Tacksam för hjälp.

Här är kanske svaret på din fråga?

”Samtidigt som förundersökningen om mordet på Olof Palme lades ner, blev det också en allmän handling. Genom ett mejl till polisen kan vem som helst begära ut dokument. Men det kostar för den som vill ta del av hela protokollet.”

För den som begär ut ett större antal handlingar kommer handlingarna lämnas ut efter hand.

Sedan mordet den 28 februari 1986 har utredningen svällt och blivit en av världens största mordutredningar någonsin.

– Det är Sveriges i särklass största brottsutredning och jämförs ibland med mordet på JFK och Lockerbieattentatet, sa spaningsledaren Hans Melander på onsdagens presskonferens.

Utredningen innehåller 22 430 olika uppslag. 90 000 personer ingår i förundersökningen och cirka 40 000 är omnämnda. Drygt 10 000 personer är hörda, många av dem flera gånger. Drygt 4 000 fordon ingår. 134 personer har erkänt mordet, varav 29 direkt till polisen.
Citera
2021-05-18, 18:00
  #4
Medlem
Tack! Hade inte koll på att det var just 29 st som erkänt direkt till polisen. Tyvärr gick det inte att få ut infon därifrån, allt som kunde identifiera vilka som erkänt skulle isf maskas fick jag veta när jag kollade upp den vägen.
Citera
2021-05-18, 19:13
  #5
Medlem
Om du kollar under avsnitt 7.2.3. i SOU 1999:88 (Granskningskommissionens betänkande) hittar du lite information om en handfull av de män som erkänt mordet. Men om du vill identifiera vilka de är hjälper detta förstås föga.
Citera
2021-05-18, 20:27
  #6
Medlem
MOPspanarens avatar
En början är ju att titta på dessa sk. erkännanden:
https://drive.google.com/file/d/1PNf...FomBJXl6V/view

Ps. Dessa dokument har legat ute ett tag.
Följ gruppen "Palmemordet - FUP och övriga handlingar" på Facebook.
Citera
2021-05-18, 22:03
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nononeverno
Om du kollar under avsnitt 7.2.3. i SOU 1999:88 (Granskningskommissionens betänkande) hittar du lite information om en handfull av de män som erkänt mordet. Men om du vill identifiera vilka de är hjälper detta förstås föga.


Tack för tips, kollar!
Ja, grejen är ju att jag vill hitta de specifika personerna. Inte nödvändigtvis alla 134 men så många som möjligt.
__________________
Senast redigerad av Marai 2021-05-18 kl. 22:17.
Citera
2021-05-18, 22:09
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
En början är ju att titta på dessa sk. erkännanden:
https://drive.google.com/file/d/1PNf...FomBJXl6V/view

Ps. Dessa dokument har legat ute ett tag.
Följ gruppen "Palmemordet - FUP och övriga handlingar" på Facebook.



Stort tack! Ser ut som ett härligt dokument att börja rota i även om det är maskat.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback