Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-06-11, 12:33
  #1
Medlem
SL tänker minska bemanningen på pendeltågen.
https://sverigesradio.se/artikel/sl-...tter-tagvardar
https://www.di.se/nyheter/sl-ersatte...stallda-berors
Tankar? För- och nackdelar?

SL:s tågvärdar har bl.a. i uppgift att säkerställa att ingen fastnat mellan plattform och tåg när tåget gör sig redo att rulla. Det kan anses rimligt att lokföraren ska ha det ansvaret eftersom det verkar fungera på andra ställen i landet, där tågvärdar endast befinner sig inuti tåget för att kolla biljetter och se till att alla potentiella vandaler håller sig lugna.

Men här verkar lokföraren bli ensam ombord och ska med hjälp av kameror bedöma läget vid dörrarna. Med hjälp av ett system som ska känna av när de[dörrarna] kan öppnas och stängas
Betyder det att alla wannabe-gangsters får härja fritt ombord? I Japan där liknande system redan finns förekommer en helt annan kollektivtrafiks-kultur och medföljande högre civilkurage.
Förvisso finns möjlighet för polis att begära ut viss kamerainspelning när något redan skett.

Upplägget liknar tunnelbanans, endast en förare som inte har särskilt bra koll ombord. Hur är det att åka tunnelbana utanför stadskärnan? Som SL skriver på sin hemsida: Alla resenärer ska vara säkra och känna sig trygga i kollektivtrafiken.
Resekostnaden lär knappast bli billigare heller. Historiskt sett är det vi, resenärerna som får betala extra för kamerorna.
Citera
2021-06-11, 12:58
  #2
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phantomime
SL tänker minska bemanningen på pendeltågen.
https://sverigesradio.se/artikel/sl-...tter-tagvardar
https://www.di.se/nyheter/sl-ersatte...stallda-berors
Tankar? För- och nackdelar?

SL:s tågvärdar har bl.a. i uppgift att säkerställa att ingen fastnat mellan plattform och tåg när tåget gör sig redo att rulla. Det kan anses rimligt att lokföraren ska ha det ansvaret eftersom det verkar fungera på andra ställen i landet, där tågvärdar endast befinner sig inuti tåget för att kolla biljetter och se till att alla potentiella vandaler håller sig lugna.

Men här verkar lokföraren bli ensam ombord och ska med hjälp av kameror bedöma läget vid dörrarna. Med hjälp av ett system som ska känna av när de[dörrarna] kan öppnas och stängas
Betyder det att alla wannabe-gangsters får härja fritt ombord? I Japan där liknande system redan finns förekommer en helt annan kollektivtrafiks-kultur och medföljande högre civilkurage.
Förvisso finns möjlighet för polis att begära ut viss kamerainspelning när något redan skett.

Upplägget liknar tunnelbanans, endast en förare som inte har särskilt bra koll ombord. Hur är det att åka tunnelbana utanför stadskärnan? Som SL skriver på sin hemsida: Alla resenärer ska vara säkra och känna sig trygga i kollektivtrafiken.
Resekostnaden lär knappast bli billigare heller. Historiskt sett är det vi, resenärerna som får betala extra för kamerorna.

Kameror är säkerligen billigare än tågvärdar men sen lär alla pendeltågsstationer byggas om så du inte bara kan kliva på utan att betala.
Citera
2021-06-11, 14:33
  #3
Moderator
Neksnors avatar
På andra ställen av landet, exempelvis Göteborg, går tågvärdar av ibland och kör någon signalering med föraren ibland. Om man vill blanda in utlandet så finns det minst en tunnelbanestation i Berlin som har en egen "tågvärd" som sysslar med dörrstängning. Tågen går tätt och det finns ett litet bås på perrongen där värden står. Om jag minns rätt är hållplatsen/stationen svängd.

Tågvärdens ombordvaro kan kanske bidra till viss ordning, men när tågen (X60) är 107 meter långa och uppdelade i 6 vagnar/sektioner blir det väldigt svårt att ha koll på allt som händer.
Citera
2021-06-11, 15:14
  #4
Medlem
stillsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
På andra ställen av landet, exempelvis Göteborg, går tågvärdar av ibland och kör någon signalering med föraren ibland. Om man vill blanda in utlandet så finns det minst en tunnelbanestation i Berlin som har en egen "tågvärd" som sysslar med dörrstängning. Tågen går tätt och det finns ett litet bås på perrongen där värden står. Om jag minns rätt är hållplatsen/stationen svängd.

Tågvärdens ombordvaro kan kanske bidra till viss ordning, men när tågen (X60) är 107 meter långa och uppdelade i 6 vagnar/sektioner blir det väldigt svårt att ha koll på allt som händer.

Hur avgångsproceduren ser ut varierar mellan olika tåg/motorvagnar och operatörer. För mig är den stora frågan säkerheten och framförallt om något händer. En passagerare som blir sjuk, bråk uppstår eller om det uppstår en situation som kräver evakuering. Det räcker med en strömlös kontaktledning och det blir en del arbete med att få information och informera passagerarna för att sedan bistå med evakuering till bussar eller dylikt.

Tänk då en olycka ute på ”linjen” och ett gäng frågvisa passagerare som tänker spontanevakuera tåget/motorvagnen…
Citera
2021-06-11, 15:24
  #5
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stillsam
Hur avgångsproceduren ser ut varierar mellan olika tåg/motorvagnar och operatörer. För mig är den stora frågan säkerheten och framförallt om något händer. En passagerare som blir sjuk, bråk uppstår eller om det uppstår en situation som kräver evakuering. Det räcker med en strömlös kontaktledning och det blir en del arbete med att få information och informera passagerarna för att sedan bistå med evakuering till bussar eller dylikt.

Tänk då en olycka ute på ”linjen” och ett gäng frågvisa passagerare som tänker spontanevakuera tåget/motorvagnen…
Vad gäller säkerhet/evakuering så kan man jämföra med flygplan. I en 40 meter lång Boeing 737 med 189 passagerare jobbar 4 "tågvärdar", inte för att flygbolagen vill utan för att det är en säkerhetsgrej. I väntan på krasch brukar de servera kaffe.
Att som ensam tågvärd försöka organisera evakuering av 350+ personer i ett 100 meter långt tåg är inte rimligt.
Är inte tåget fullständigt idiotiskt utformat så kan förare ge information till passagerare. Det vore inte heller särskilt svårt att ha någon sorts nödtelefon ombord så att passagerare kan kontakta trafikledningen.
Ska man flytta över till annat fordon kan antagligen några trafikledare skickas ut till platsen.
Citera
2021-06-11, 15:40
  #6
Medlem
stillsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Vad gäller säkerhet/evakuering så kan man jämföra med flygplan. I en 40 meter lång Boeing 737 med 189 passagerare jobbar 4 "tågvärdar", inte för att flygbolagen vill utan för att det är en säkerhetsgrej. I väntan på krasch brukar de servera kaffe.
Att som ensam tågvärd försöka organisera evakuering av 350+ personer i ett 100 meter långt tåg är inte rimligt.
Är inte tåget fullständigt idiotiskt utformat så kan förare ge information till passagerare. Det vore inte heller särskilt svårt att ha någon sorts nödtelefon ombord så att passagerare kan kontakta trafikledningen.
Ska man flytta över till annat fordon kan antagligen några trafikledare skickas ut till platsen.

Att ge information till passagerarna är det lila problemet i sammanhanget, likväl som att sköta avgångsproceduren. Redan idag sköts avgångsproceduren till stor del av föraren i vissa motorvagnstyper (x11 - x14 vill jag minnas). Motorvagnen är heller inte i behov av behörig signalgivare eftersom föraren kan köra fordonet från båda hytterna, till skillnad från loktåg.

Jag ser det främst som en säkerhetsfråga om något oväntat händer. Om pendeltåget står vid en plattform är det ett mindre problem, men ute på ”linjen” kan det bli besvärligt. I min värld är det oerhört otacksamt att endast vara en förare ombord. Beroende på var det blir problem kan det ta lång tid för en extra resurs att ansluta. En X60 tar trots allt 374 sittande passagerare och det är inte att leka med en varm sommardag/kall vinterdag utan linjespänning.

Jag är inte helt förtjust i förslaget.
__________________
Senast redigerad av stillsam 2021-06-11 kl. 15:43.
Citera
2021-06-11, 18:34
  #7
Medlem
Torde handla om att de inte kan garantera säkerheten längre för tågvärdarna.
De måste ha sina anställda försäkrade och premien sätts efter tänkbara "incidennter" som personalen kan råka ut för. Den lär ha gått upp den senaste tiden...

Om några år kommer vi få läsa om hur de ska pröva vagnar uppdelade efter kön på några sträckor. Precis som de har i andra länder där man har problem med "mäns kvinnosyn" i det offentliga.
Citera
2021-06-11, 18:35
  #8
Medlem
CuckerTarlsons avatar
Jag visste inte ens att de fanns, så värdelösa är dem. Mycket bra att deras låtsasjobb avskaffas så pengarna kan läggas på vettigare saker
Citera
2021-06-11, 18:45
  #9
Avstängd
12hoppihagens avatar
Tågvärdarna har väl ingen direkt befogenhet att göra någonting, så det är väl bra att dom försvinner.

Sensorer, kameror, varningssystem som varnar för klämda saker osv tar gott och väl hand om det.

Jag upplever att det ofta är ordningsvakter vid större hållplatser, har även sett dom åka med tågen flera gånger, säkerheten håller enligt mig ganska hög nivå på pendeltågen.

Vore skönt att slippa debatter om att man åker på reducerad biljett, jag gör detta av princip då jag upplever att allt för ofta så är åkturer med SL är lika angenämt som ofrivillig penetration av 2an.
Citera
2021-06-11, 18:49
  #10
Medlem
Toolmans avatar
En PK-lögn. Anledningen är snarare alla hot och misshandlar som drabbat tågvärdarna. Det går inte längre att försvara risken. Passagerarna är utlämnade till sig själva, ja de har ju faktiskt röstat fram denna utveckling, grattis.
Citera
2021-06-11, 18:50
  #11
Medlem
En X60 vagn kan totalt bära 1 200 passagerare. Det innebär 2 400 resenärer i ett tåg bestående av två vagnar. Jag är skeptiskt till detta och undrar hur genomförbart det är.

Kameror nämns för att säkra avgångsproceduren. Dessa ska alltså fungera ständigt och ha en tillräcklig bra bild så att det går att se så ingen fastnar. Oavsett väder ska dessa fungera. Inte olösligt men inte helt enkelt.

Sedan vid haveri så ska föraren informera resenärerna, hålla kontakt med trafikledningen och hindra spontanevakuering. Lycka till! Inte avis på det jobbet.

Utöver det så är deras (tågvärdens) funktion tämligen oviktigt. De sitter och tittar på film mellan stationerna.
Citera
2021-06-11, 18:54
  #12
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Toolman
En PK-lögn. Anledningen är snarare alla hot och misshandlar som drabbat tågvärdarna. Det går inte längre att försvara risken. Passagerarna är utlämnade till sig själva, ja de har ju faktiskt röstat fram denna utveckling, grattis.
Det ligger nog tyvärr en hel del i det här. De har tröttnat på otacksamma anställda och fackrepresentanter som rapporterar om "pojkstreck". Bättre att ta bort budbäraren och mysa i sin ekokammare. Billigt blir det ju också.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback