Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-07-03, 11:51
  #1
Medlem
se_där...s avatar
Hittade ingen tråd så...

Jag fick intresse för Solana när (bland annat) Willy Woo i någon bisats nämnde det som ett väldigt intressant projekt backat av väldigt stora aktörer (bland annat dom bakom FTX Exchangen som är riktigt bra).

Även Cardanos grundare Charles Hoskinson nämnde det i en podcast med Lex Friedman nyligen som en av de seriösa konkurenterna till ADA.

Den har pga detta blivit en personlig favorit tillsammans med LINK (samt BTC och ETH förstås).

Solana SOL/USD började utvecklas 2017 och lanserades i mars 2020 av Solana Foundation. Solana-protokollet är utformat för att underlätta skapandet av decentraliserade applikationen (dApp). Huvudmålet är att förbättra skalbarheten genom införandet av en proof-of-history (PoH) i kombination med konsensusalgoritmen proof-of-stake (PoS).

Det ökade intresset beror på att många applikationer utvecklas på deras blockchain tack vare dess höga kapacitet. Det finns för närvarande 157 projekt på Solana.


Solana gör anspråk på att vara den snabbaste kedjan med över 700 000 transaktioner per sekund (jämfört med VISA som idag hanterar 50 000). Detta är dessutom inget tak, utan kommer öka vartefter som hårdvaran utvecklas.

Dom är dessutom en väldigt säker kjeda.

- - -

Så då måste dom alltså vara centraliserade? För man kan ju bara ha två av de 3 egenskaperna "snabb", "säker", "decentraliserad", eller?

Solana hävdar att dom även (!) är decentraliserade. Dock så är dom i praktiken idag centraliserade, då det inte är så många som kör noderna. Men deras förhoppning är att Solana skall krossa på marknaden, och varteftersom dom växer i market cap, så kommer dom bli allt mer decentraliserade.

En annan invändning mot decentraliseringen på Solana är att det krävs rätt dyr utrustning för att köra noder, men återigen, växer Solana så blir det intressant för aktörer att investera i detta även om hemma pularen inte direkt kan svarva upp en egen nod helt enkelt.

- - - -

Som sagt, Solana har backning av samma folk bakom FTX och du kan där Stake:a Solana för hela 10% APY. Du får dessutom betalt varje timme, vilket jag tror är rätt unikt(?).

För den intresserade så finns mer objektiv info här:

BFB: https://www.youtube.com/watch?v=6HHHYtPPUaA
Coin Bureau: https://www.youtube.com/watch?v=FbCUHBhf-rU

Vad tror ni?
Citera
2021-07-03, 12:25
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Solana. Vad tror ni?

Ja, jag har i tidigare inlägg flaggat för allt som Sam Bankman-Fried och Alameda Research är inblandade i. FTX Exchange är byggt på Solana, och Alameda har stora investeringar i Solana + ecosystem. Det räcker för mig att hålla ett vaket öga på vad de investerar vidare i.

Duger det åt Sam så duger det för mig.

Inne sedan USD12, och förväntar mig att framförallt SOL, FTT och SRM ska hålla måttet framöver.
Citera
2021-07-07, 12:49
  #3
Medlem
pulverhonungs avatar
Sol har behandlat mig väldigt bra, sålde dock vid 40$ då den gått upp från typ 2$ till toppen på runt 55$, risken för downside mao högre än mer uppsida, ffa i nuvarande marknad.

Rent praktiskt sätt har jag sett på Twitter x antal gånger att Sol är helt oanvändbart när det kommer till att bygga dapps osv men inte något jag testat själv.
Citera
2021-07-07, 14:22
  #4
Medlem
se_där...s avatar
I detta nu så är Solana den (första?) som brutit igenom motståndet som BTC, DOT, BNB med flera fortfarande står och knackar på.
__________________
Senast redigerad av se_där... 2021-07-07 kl. 14:29.
Citera
2021-07-07, 19:18
  #5
Medlem
se_där...s avatar
Som ett brev på posten så har CoinBureau (han ska ha cred för originell egen komponerad content) idag ett klipp med de projekt som dragit in mest riskkapital för året, och Solana är med någonstans på top 5...

https://www.youtube.com/watch?v=nmQV...nel=CoinBureau
Citera
2021-07-07, 22:59
  #6
Medlem
176-671s avatar
Satsar också på Solana. Är numera min andra största crypo-asset efter BTC.
Kan väl inte säga att jag har stenkoll på tekniken, utan har väl främst inhämtat info från en del övergripande artiklar, samt tex coin bureau. Men får uppfattningen om att det här är en plattform som är hyfsat framtidssäkrad och som man faktiskt skulle kunna bygga något användbart på.
__________________
Senast redigerad av 176-671 2021-07-07 kl. 23:06.
Citera
2021-07-08, 20:54
  #7
Medlem
Alla gamla vanliga varningsklockor gällande Solana. Typ all hyp är larv, och det mesta i ditt inlägg är rent larv (och nej, jag orkar inte ha en till tråd om dessa detaljer så tror man mig inte så glhf, ni kommer behöva det, kanske kan ni suga näring ur era TPS i sämre tider). Finns inget community bakom; det är (idag) överhuvudtaget inte ett organiskt växande projekt.

Däremot stämmer det att det är backat av stora plånböcker. Det har även en grunstomme av seriösa respekterade människor. Sen ska man komma ihåg att det hade Avalanche också, och att vara respekterad och duktig stoppad inte Emin från att bete sig som en shillande apa (mest effektiva sättet att stoppa organisk utveckling).

Men ja, de två komponenterna finns alltså till Solanas fördel om man jämför projekt som Cardano eller EOS (minst sagt icke-respekterad grundstomme för båda).

EDIT: För din egen skull, sluta referera till Coin Bureau som någon slags seriös källa. Det är underhållning. Jag håller med om att det är bra underhållning (relativt YouTube-snittet), men det är inte en seriös källa i den här kontexten. Om man inte har någon aning om vad den här konstiga internetvärlden är för något, och vill ha en liten överblick, då kan det vara en bra källa. Men det är en helt annan kontext.

EDIT2: För att ge folk en bild över värderingen så är $SOL idag värderat ungefär lika som $DOT. Baserat på market cap, vilket inte är perfekt, men svårt att ha något annat mått. Båda är väldigt spekulativa enheter så har svårt att säga om det är rimligt eller inte, men jag kan åtminstone inte påstå rakt ut att det är orimligt. Polkadot är självklart ett intressantare projekt, men det är till sin natur ett oerhört spekulativt projekt, d.v.s. huruvida $DOT blir värt pengar i framtiden eller inte är ett konstant frågetecken.
__________________
Senast redigerad av LarryLarry 2021-07-08 kl. 21:30.
Citera
2021-07-10, 13:47
  #8
Medlem
Solana är tillsammans med ETH en större konkurrent till BitCoin (BSV) än de flesta andra alternativ. ETH har dock redan kört fast med höga transaktionsavgifter som svårligen kan lösas genom att gå från POW till PoS(/History), som även gäller den förstnämnda, och har finansregulatoriska implikationer (tokens blir säkerheter vilka är reglerade i den moderna världen)´.

Det finns ju ingen garanti att BitCoin (BSV) vinner detta även om man ligger väldigt mycket längre fram än sina konkurrenter idag och dessutom är skyddade av patent. Men det är väl en del av poängen med BitCoin att konkurrensen tillser att man aldrig kan lägga sig på latsidan som dagens politiserade finanssystem.

Läs mer här.

Solana tillför i dagsläget inget nytt som inte BitCoin redan gör bättre även jag tror dess ambition är mer ärlig än bland de flesta andra 9000 bluffarna som cirkulerar där ute.
Citera
2021-08-15, 21:59
  #9
Medlem
se_där...s avatar
Solana är tillbaka på all time high nivåer redan.
Upp över 20% idag, men jag har inte riktigt koll på vad som drivit kursen.

Gick precis om Bitcoin Cash i marketcap och är nu 11:a precis bakom Uniswap.
__________________
Senast redigerad av se_där... 2021-08-15 kl. 22:04.
Citera
2021-08-15, 22:15
  #10
Medlem
se_där...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjugotva

Solana tillför i dagsläget inget nytt som inte BitCoin redan gör bättre även jag tror dess ambition är mer ärlig än bland de flesta andra 9000 bluffarna som cirkulerar där ute.

Bitcoin cash har 100 transaktioner per sekund.
Visa har 24 000 transaktioner per sekund.
Solana har 50 000 transaktioner per sekund med dagens hårdvara.
Ethereum 2.0 kan skala upp till 100 000 transaktioner per sekund.

Bitcoin cash tillför ingenting. Skall man utmana Bitcoin när det gäller transaktioner per sekund, så skall man inte köra Proof of Work utan snarare Proof of stake. Ökar du blockstorleken så ökar du bara möjligheten till billiga spam attacker. Och du har fortfarande problemet med 10 minuter per block.
__________________
Senast redigerad av se_där... 2021-08-15 kl. 22:27.
Citera
2021-08-15, 22:20
  #11
Medlem
Solana är en hyfsad bit från ATH fortfarande.

Angående vad som driver kursen så sitter ju Solana i precis samma båt som Cardano och XRP, bara att XRP funnits lite längre. Men samtliga saknar helt adoption, så för att vara elak är kurserna förvirrad retail-spekulation, och ska man istället vara snäll kan man se det som tidiga seed money från folk som spekulerar i att dessa projekt blir något i framtiden.

Poängen är att över senaste veckan är XRP +65%, Solana +40% och Cardano +50%.
__________________
Senast redigerad av LarryLarry 2021-08-15 kl. 22:22.
Citera
2021-08-15, 22:26
  #12
Medlem
se_där...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LarryLarry
Solana är en hyfsad bit från ATH fortfarande.
6.4% ifrån va den nyss, vilket iaf är "nästan" ath. Många andra ligger ju 30-50 procent ifrån.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback