Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2021-07-16, 09:46
  #1
Medlem
Jag ska alltså flytta söderöver från Sthlm till Södra Småland/Norra Skåne/Blekinge/Halland om ca 4 år.

Det är alltså från dessa breddgrader jag ursprungligen kommer och det handlar därför om att flytta hem när jag går i tidig pension då.

Vart ska jag flytta och vad ska jag undvika? Jag vet att det hänt jättemycket sedan jag lämnade på 1990-talet och jag vill inte flytta till ett (vad heter det denna veckan?) socioekonomiskt utsatt område.

Byar är OK och för mig faktiskt att föredra framför centralorten i många fall.

Mitt grundtips just nu är kommunerna Älmhult, Alvesta, Ljungby och Växjö men alltså inte centralorten då jag vill ha lugnare tempo och billigare hus. En lite större by med åtminstone en livskraftig Coop/Ica är att föredra.
Citera
2021-07-16, 09:51
  #2
Medlem
karlskrona1234s avatar
Flytta till Karlskrona eller Kristianstad. Personligen hade jag valt Karlskrona men Kristianstad ligger bättre till geografiskt och mer jobb, men Karlskrona mycket finare stad.
Citera
2021-07-16, 09:56
  #3
Medlem
Dimaks avatar
Behöver du hjälp med områden i Jönköping så är jag här, Växjö har jag hört har blivit ganska jävligt, de var det för något år sedan , skulle inte vara förvårdnard om det är värre idag men medierna inte skriver om det.

Älmhult och de tror jag är helt okej?
Citera
2021-07-16, 09:57
  #4
Avstängd
Moheda. Har ett ICA och gym. Tåget stannar där, så du har nära både till Stockholm och Köpenhamn.
Mycket tyska sommarturister i området - men man kan inte få allt.
Citera
2021-07-16, 10:04
  #5
Medlem
Hur är det med ställen som Vislanda och Ryssby med omnejd nu? Är själv bördig därifrån på fädernet, men eftersom jag är uppvuxen i Stockholm blir jag aldrig accepterad helt om jag flyttar dit. Men du bör väl kunna smälta in dialektalt fortfarande?
Vislanda har en Icabutik ser jag, samt vårdcentral, tandläkare, gym, äldreboende och apotek.
Det var i alla fall fina bygder när jag bodde hos släktingar under barndomssomrarna.
Citera
2021-07-16, 10:34
  #6
Medlem
Kajahs avatar
Jag bor utanför Ljungby. Landsbygden här är toppen och det finns en del att både köpa och hyra,till väldigt vettiga priser. Växjö är svindyrt jämförelse. Är du intresserad av natur och djur och sport så är Ljungby helt okej. Har du behov av uteliv är stan inget för dig. Jobb finns det en hel del också. Hyfsat stort utbud av det mesta, men Växjö en sju resor bättre om man har behov av mycket butiker m.m. Jag tycker läget är bra, efyran går genom stan och man har ett flertal större städer inom 1.5h.

Tror dock Älmhult är en mycket bättre stad. Där händer mer och med Ikea är det internationellt på ett bra sätt, expats och inte flyktingar. Tåget tar en söderut på nolltid. Bara två timmar till kph. Och grym natur 👍
__________________
Senast redigerad av Kajah 2021-07-16 kl. 10:38.
Citera
2021-07-16, 10:54
  #7
Medlem
Pippipipparpippins avatar
Tingsryds kommun med omnejd? Lågt tempo, gott om fiskevatten och Börjes varuhus där du kan skaffa det mesta du behöver. Har passera några somhålor där utanför som är rätt mysiga. Kanske inte mycket till arbetsmarknad, men ska du ändå pensioneras spelar det möjligen mindre roll. "Nära" till både Växjö och Blekinge orterna.
Citera
2021-07-16, 11:49
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pippipipparpippin
Tingsryds kommun med omnejd? Lågt tempo, gott om fiskevatten och Börjes varuhus där du kan skaffa det mesta du behöver. Har passera några somhålor där utanför som är rätt mysiga. Kanske inte mycket till arbetsmarknad, men ska du ändå pensioneras spelar det möjligen mindre roll. "Nära" till både Växjö och Blekinge orterna.

Beror lite på vad du är ute efter - prisvärda bostader och fina omgivningar skulle jag prioritera.

Om Du vill ha lite att välja på och tillgång till såväl hyresbostad som egen kolla inom dessa kommuner:

Olofström
Bromölla
Osby
Östra Göinge
Tingsryd
Älmhults kommun i utkanterna t ex Hääradsbäck är billigt.
Citera
2021-07-16, 11:53
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kacki
Jag ska alltså flytta söderöver från Sthlm till Södra Småland/Norra Skåne/Blekinge/Halland om ca 4 år.

Det är alltså från dessa breddgrader jag ursprungligen kommer och det handlar därför om att flytta hem när jag går i tidig pension då.

Vart ska jag flytta och vad ska jag undvika? Jag vet att det hänt jättemycket sedan jag lämnade på 1990-talet och jag vill inte flytta till ett (vad heter det denna veckan?) socioekonomiskt utsatt område.

Byar är OK och för mig faktiskt att föredra framför centralorten i många fall.

Mitt grundtips just nu är kommunerna Älmhult, Alvesta, Ljungby och Växjö men alltså inte centralorten då jag vill ha lugnare tempo och billigare hus. En lite större by med åtminstone en livskraftig Coop/Ica är att föredra.

Det har förekommit ett par sextiotalsvillor i mycket bra skick - nu återstår dessa - gamla bankhuset och ett lantligare. Prisvärt boende - 15 min från Älmhult,
https://www.hemnet.se/till-salu/vill...mun/haradsback
Citera
2021-07-16, 12:10
  #10
Medlem
Ska du flytta om fyra år? Då är det lite svårt att tipsa om specifika byar, kanske säljs där inget hus då.. men har du god ekonomi lär det finnas tillgängligt, och i byar med max 50 personer utspritt bland lite skog och jordbruk är det alltid stilla och väldigt svenskt, om det nu var det du eftersträvade?
Citera
2021-07-16, 12:27
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlskrona1234
Flytta till Karlskrona eller Kristianstad. Personligen hade jag valt Karlskrona men Kristianstad ligger bättre till geografiskt och mer jobb, men Karlskrona mycket finare stad.

Karlskrona eller för den delen Blekinge ligger längst ner på lista, mest p g a att jag inte vet så mycket. Kristianstad har jag "bott" 2 år i på 90-talet (värnplikt + ROK) men både det och jag har förändrats en del.

Citat:
Ursprungligen postat av Dimak
Behöver du hjälp med områden i Jönköping så är jag här, Växjö har jag hört har blivit ganska jävligt, de var det för något år sedan , skulle inte vara förvårdnard om det är värre idag men medierna inte skriver om det.

Älmhult och de tror jag är helt okej?

Växjö har jag erfarenhet av. Kanske någon mindre by i kommunen i så fall (Rottne?) men det blir ändå ganska dyrt jämfört med grannkommunerna,

Har varit en del i Jönköpings län men jag tror inte det är för mig. Älmhult har alltid varit välmående p g a Ikea. Det är bara Liatorp som har en hygglig livsmedelsbutik av dem mindre byarna i kommunen.

Citat:
Ursprungligen postat av GalenIPersilja
Moheda. Har ett ICA och gym. Tåget stannar där, så du har nära både till Stockholm och Köpenhamn.
Mycket tyska sommarturister i området - men man kan inte få allt.

Moheda kan funka och är ett bra tips. Öresundståget till CPH med max 1 byte vore lyxigt.

Citat:
Ursprungligen postat av riksmupp
Hur är det med ställen som Vislanda och Ryssby med omnejd nu? Är själv bördig därifrån på fädernet, men eftersom jag är uppvuxen i Stockholm blir jag aldrig accepterad helt om jag flyttar dit. Men du bör väl kunna smälta in dialektalt fortfarande?
Vislanda har en Icabutik ser jag, samt vårdcentral, tandläkare, gym, äldreboende och apotek.
Det var i alla fall fina bygder när jag bodde hos släktingar under barndomssomrarna.

Känner till Vislanda väl och Ryssby något. Har varit i deras ICA vilket är en vanlig ICA Supermarket och de är mycket bra. Handlar'n, Tempo eller liknande är dock för dåligt och troligen även ICA Nära.

Citat:
Ursprungligen postat av Kajah
Jag bor utanför Ljungby. Landsbygden här är toppen och det finns en del att både köpa och hyra,till väldigt vettiga priser. Växjö är svindyrt jämförelse. Är du intresserad av natur och djur och sport så är Ljungby helt okej. Har du behov av uteliv är stan inget för dig. Jobb finns det en hel del också. Hyfsat stort utbud av det mesta, men Växjö en sju resor bättre om man har behov av mycket butiker m.m. Jag tycker läget är bra, efyran går genom stan och man har ett flertal större städer inom 1.5h.

Tror dock Älmhult är en mycket bättre stad. Där händer mer och med Ikea är det internationellt på ett bra sätt, expats och inte flyktingar. Tåget tar en söderut på nolltid. Bara två timmar till kph. Och grym natur 👍

Avsaknad av uteliv eller jobb är inget problem då jag kommer vara 55 år och pensionär... Ljungby har ingen järnväg men ligger som sagt vid E4an och har bra förbindelse till Halmstad (jag gillar västkustens sandstränder).

Älmhult har bra förbindelse till CPH utan byte vilket är ett stort plus för mig då jag tänker resa en del som pensionär. Älmhult eller en röd stuga utanför ligger bra till hos mig i utgångsläget. Inga problem att långtidsparkerera i Älmhult och sedan ta tåget till CPH.

Citat:
Ursprungligen postat av Pippipipparpippin
Tingsryds kommun med omnejd? Lågt tempo, gott om fiskevatten och Börjes varuhus där du kan skaffa det mesta du behöver. Har passera några somhålor där utanför som är rätt mysiga. Kanske inte mycket till arbetsmarknad, men ska du ändå pensioneras spelar det möjligen mindre roll. "Nära" till både Växjö och Blekinge orterna.

Tingsryd ligger lite "avsides" jämfört med Älmhult, Ljungby, Alvesta och Växjö med avseende på stor väg och järnväg.

Nu styrde jag in er på Kronobergs lön redan från början och det är ju det som är mina riktiga hemtrakter. Markaryd, Lessebo och Uppvidinge kommun är väl de vi inte nämnt och det beror väl på att jag vet att det blivit rena främlingslegionen där.

Blekinge tror jag inte riktigt på själv. Halland möjligen - har varit mycket på stränderna där på somrarna.

Norra Skåne har ingen nämnt? Östra Göinge, Hässleholm, Kristianstad, Osby. Perstorp, Örkelljunga
Citera
2021-07-16, 12:30
  #12
Medlem
Kristianstad är en riktigt vacker stad, men den är väl hyffsat berikad numera, Ängelholm eller Karlskrona kanske?

Växjö är också en trevlig stad men fyfan vad det är mycket pack där numera.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback