Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-03-24, 11:13
  #709
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sexuritas
Enligt mig är det galenskap att slänga bort sin ungdom på att leva snålt för att ha ett mål om tidig pensionering vid 45. Det är ju när man är ung och frisk som man vill leva? Vem vet vad som händer i framtiden. Hyperinflation, börskrascher, krig, tokiga politiker som hittar på straffbeskattning på sparande. Du kan bli sjuk eller dö i en olycka. Man lägger alla ägg i samma korg när man investerar allt i sin framtid.

Bättre då att njuta av nuet och "bara" ha ett normalt sparande. Att inte behöva jobba alls efter 45 låter också väldigt tråkigt.
Jag spar en ansenlig del (runt 40%) av min månadslön i fonder. Jag lever varken snålt eller ett tråkigt liv, jag reser mycket och äter gott. Sedan är jag ju även intelligent så jag har en månadsbudget och spenderar inte pengar på kinesiskt skräp och diverse abonnemang.

Att shoppa, åka sportbil och spendera alla pengar på krogen är inte att "leva i nuet", utan kallas för hedonism vilket gör dig mindre lycklig på sikt. Leva i nuet gör man när man gör mindfulness eller går en promenad i skogen, det gör en lycklig.
Citera
2024-03-24, 13:35
  #710
Medlem
Visst är det värt det. Jag sparar uppemot 60% av lönen sen en längre tid tillbaka och kommer vara fri att säga upp mig om 7,5 år - om det är vad jag vill just då. För mig handlar det bara om trygghet, att veta att jag klarar mig oavsett om jag har en anställning eller inte. Sen ser jag ärligt talat verkligen fram emot att kunna jobba mindre och leva mer, styra min egen tid och slippa det sociala spelet som emellanåt försurar min tillvaro på jobbet. Gammal surgubbe? Jajemen! And proud of it!
Citera
2024-03-24, 14:59
  #711
Medlem
När man är ung ska man jobba hårt och mycket men även unna sig saker. Men det viktigaste är att bygga upp en ekonomi och ett bra boende så man har en stabil och bra ekonomisk grund när man är runt 40. Helst ska man bo i hus och vara fri från skulder så tidigt som möjligt så man kan gå ner på deltid eller göra det man vill göra. De flesta hamnar i precis tvärt om situation och måste jobba och slita som mest när man är 40-55.
Att snåla och jobba stenhårt bara för att helt sluta är inte det optimala. Jag var ledig 4 år i 40 års åldern efter en företagsförsäljning och det är lätt att bli förslappad och seg och då var jag ändå väldigt aktiv under dessa år. Det är många timmar på ett dygn....
__________________
Senast redigerad av MannenP 2024-03-24 kl. 15:03.
Citera
2024-03-24, 17:08
  #712
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Jag spar en ansenlig del (runt 40%) av min månadslön i fonder. Jag lever varken snålt eller ett tråkigt liv, jag reser mycket och äter gott. Sedan är jag ju även intelligent så jag har en månadsbudget och spenderar inte pengar på kinesiskt skräp och diverse abonnemang.

Att shoppa, åka sportbil och spendera alla pengar på krogen är inte att "leva i nuet", utan kallas för hedonism vilket gör dig mindre lycklig på sikt. Leva i nuet gör man när man gör mindfulness eller går en promenad i skogen, det gör en lycklig.

Min erfarenhet är att det blir svårare att bli tillfredsställd desto äldre man blir. Är 35 och har inte känt mig förälskad på flera år nu. Sexet känns inte heller lika skönt, utan det har blivit rutinmässigt. När man var yngre var kuken mycket känsligare. Dessutom riskerar även män att bli mindre fertila med åldern. Men om du kan spara utan att det påverkar din sociala status negativt till den grad att du går miste om par- och familjebildning ser jag inga problem. Tyvärr tycker många tjejer att man är tråkig om man hellre sparar sina pengar än att slösa dem på krogen och annan skit. Kan själv skita i vad tjejer tycker nu eftersom jag redan har fortplantat mig, men förutsättningarna kan se annorlunda ut för någon som är 25-30 och singel.
Citera
2024-03-24, 17:35
  #713
Medlem
Själv kommer jag nog jobba närmare 70 iallafall. Gud vad tråkigt det skulle vara att inte ha något arbete att gå till.
Citera
2024-03-24, 17:45
  #714
Medlem
Vansterpartiets avatar
Tackar er som "lever livet", ni möjliggör att jag kan leva på mitt kapital.
Citera
2024-03-24, 18:15
  #715
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roidbert
Min erfarenhet är att det blir svårare att bli tillfredsställd desto äldre man blir. Är 35 och har inte känt mig förälskad på flera år nu. Sexet känns inte heller lika skönt, utan det har blivit rutinmässigt. När man var yngre var kuken mycket känsligare. Dessutom riskerar även män att bli mindre fertila med åldern. Men om du kan spara utan att det påverkar din sociala status negativt till den grad att du går miste om par- och familjebildning ser jag inga problem. Tyvärr tycker många tjejer att man är tråkig om man hellre sparar sina pengar än att slösa dem på krogen och annan skit. Kan själv skita i vad tjejer tycker nu eftersom jag redan har fortplantat mig, men förutsättningarna kan se annorlunda ut för någon som är 25-30 och singel.
Social status betalar inte hyran.
Citera
2024-03-24, 18:59
  #716
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Jag äter mycket lyxigare mat idag än när jag jobbade. Jag reser mycket mer idag än när jag jobbade. Jag dricker mycket oftare öl idag än när jag jobbade. Jag umgås mycket mer med människor idag än när jag jobbade. Jag håller på med mina hobbies mycket oftare idag än när jag jobbade. Jag är mycket mindre stressad idag än när jag jobbade. Och så vidare.

Man måste inte vara en hippie bara för att man inte är en medelsvensson. Det finns oändligt med alternativ i livet bortom villa och Volvo.

Hur gammal är du och hur gammal var det när du slutade arbeta?
Citera
2024-03-24, 21:16
  #717
Medlem
Mitt Fire inträder 1 Maj i år !
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback