Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2021-09-07, 13:47
  #1
Moderator
evilhoneys avatar
Jag sitter här och kan inte släppa en Youtubevideo jag såg idag. https://www.youtube.com/watch?v=3sNzM7OboTY

För er som inte orkar titta så ger jag en liten ytterst subjektiv sammanfattning:
Han skulle sätta upp ett tält inuti ett tält ute i snön och ca-20 grader någonstans i Kanada. Det yttersta tältet var en sorts uppfällbart tält utan golv och det inre ett vanligt kupoltält med golv. Till sin hjälp för att höja värmen så hade han vanliga värmeljus. Hittills var allt väl men sen började det...

Han ville inte sätta ljusen inne i det lilla tältet(även om han inte var inne i det, utan rakt ner på golvet, som enbart var packad snö, i det yttre tältet. Först sjönk givetvis de 3-4(!) ljusen ner i snön, sen ställde han ett tjugotal på en papptallrik och trodde det skulle funka. Han hade minsann inte hört om hur de kan explodera om man sätter dem för nära, så mycket för brandrisken! Sen har dumjäveln en termometer med en separat del som mäter utomhustemperaturen och en inomhusdel som han TROR inte registrerar temperaturer över 0 grader så vi har ingen jävla aning om han lyckades värma upp tältet eller inte. Han mäter ju bara utomhus samt ser att det fortfarande är under nollan inne i tältet!

Jag har inte kunnat låta bli att tänka på vad han borde ha gjort(som den backseat driver man är) eller hur man skulle kunnat göra det bättre.

När han ändå körde fram bilen ända till tältet hade han ju kunnat ta med sig något att lägga på marken, lite trasmattor eller så. Även om yttertältet gör att det blir vindskyddat så tror jag lite isolering nedåt skulle hjälpa. Man blir ordentligt nedkyld om man inte har något under sig, han sov iofs med en uppblåsbar madrass inuti sovsäcken men jag tror att han minst skulle behövt ett vanligt liggunderlag också. Luftmadrasser snarare leder än isolerar mot kyla imho.

Han borde placerat ut flera ljus överallt och inte fokuserat på en enda plats samt haft det lilla tältet öppet så att den luft som värmts upp kommer in, annars värmer man väl bara upp det stora tältet?

Han hade en brasa utanför där han kunde ha värmt stenar eller varmvatten som kunde verkat som element.

Är det en idiotisk idé med två tält? Finns det någon anledning att använda det?
Vad hade du gjort bättre?
Citera
2021-09-07, 13:59
  #2
Moderator
yz44s avatar
Flera tält kan fungera som isolerande lager.
Jag hade däremot använt t.ex. granris på marken med en presenning över som isolation nedåt.
Citera
2021-09-07, 14:09
  #3
Medlem
53....so whats avatar
Funderar på det du skrev om luftmadrassen, tror att det funkar bra för du värmer luften i madrassen med din kropp, blir nån slags medeltemperatur.

OT, men på vintern har jag bubbelplast under röven på bilens iskalla skinnsäten, blir varmt direkt.
Kanske samma som ovan.
Citera
2021-09-07, 15:14
  #4
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Flera tält kan fungera som isolerande lager.
Jag hade däremot använt t.ex. granris på marken med en presenning över som isolation nedåt.
Ja, det hade nog varit en bra idé, nånting mer i alla fall.
Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what
Funderar på det du skrev om luftmadrassen, tror att det funkar bra för du värmer luften i madrassen med din kropp, blir nån slags medeltemperatur.

OT, men på vintern har jag bubbelplast under röven på bilens iskalla skinnsäten, blir varmt direkt.
Kanske samma som ovan.
Jag har sovit på luftmadrass inomhus och det har varit skitkallt utan något under själva madrassen så jag försöker alltid ha en matta under men det kanske beror på hur tjock den är, när jag har tältat har jag bara haft vanliga gamla liggunderlag.

Smart tips med bubbelplasten!
Citera
2021-09-07, 17:54
  #5
Medlem
448s avatar
Luftmadrass funkar inte i kyla , kylan kyler ned luften från även sidor , liggunderlag i cellplast skall isåfall ligga uppe på , 20mm om det är kallare än -10.

Finns isolerade luftmadrasser ala thermarest dock men bättre med cellplast då det är punkasäkert

Det är alltid bättre att köra snöbivy i kyla som -20 , kommer alltid hålla sig på nån minusgrad osvsett det är 0,-10 eller -50.

Ett tält ger i praktiken bara nån grad extra , desutom vid -20 så snöar utandningsfukten ned inne i tältet - häftig syn på morgonen.
Citera
2021-09-08, 08:27
  #6
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Luftmadrass funkar inte i kyla , kylan kyler ned luften från även sidor , liggunderlag i cellplast skall isåfall ligga uppe på , 20mm om det är kallare än -10.

Finns isolerade luftmadrasser ala thermarest dock men bättre med cellplast då det är punkasäkert

Det är alltid bättre att köra snöbivy i kyla som -20 , kommer alltid hålla sig på nån minusgrad osvsett det är 0,-10 eller -50.

Ett tält ger i praktiken bara nån grad extra , desutom vid -20 så snöar utandningsfukten ned inne i tältet - häftig syn på morgonen.
Tack för ett bra svar! Tror du att det över huvud taget gjorde någon skillnad att han hade luftmadrassen inuti sovsäcken?
Hur många grader blir det inne i en bivack egentligen?
Jag gillar inte att frysa men skulle gärna prova vintercamping någon gång förutsatt att det skulle gå att hålla sig varm under natten!
Citera
2021-09-08, 10:52
  #7
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evilhoney
Tack för ett bra svar! Tror du att det över huvud taget gjorde någon skillnad att han hade luftmadrassen inuti sovsäcken?
Hur många grader blir det inne i en bivack egentligen?
Jag gillar inte att frysa men skulle gärna prova vintercamping någon gång förutsatt att det skulle gå att hålla sig varm under natten!


Tältets uppgift är främst att skydda från nederbörd, och till en viss mån vind. Man vill ha tältet hyfsat välventilerat även under vinterförhållanden. Människan avger ganska mycket fukt via utandningsluft etc, som kommer kondensera ut i ett dåligt ventilerat tält, och ställa till med värre problem än kylan i sig. Man får räkna med att det på sin höjd är någon grad eller två varmare på insidan än utsidan.

Bevarandet av kroppsvärme är liggunderlagets och sovsäckens uppgift, och det är snarare dem än tältet man ska titta på när det kommer till att klara nattkyla.

Det finns ett väletablerat ratingsystem för sovsäckar, som må vara ganska flummigt, men kan hjälpa dig att välja rätt beroende på utetemperatur. Här är en snabb genomgång av det. Du borde nog främst titta på comfort rating när du väljer sovsäck. Tror inte du skulle tycka de där hektona mindre packningsvikt är värda att ligga och småfrysa på nätterna för.

Det är generellt också väldigt lätt att underskatta hur kallt det kan bli när man stannar upp och slår läger. Är man på våra breddgrader under den mörka tiden av året som blir så kall, brukar det kunna bli ganska många vakna lägertimmar innan det är dags att gå och lägga sig. Man är sällan särskilt sugen på att hålla värmen genom hård fysisk aktivitet efter några mils vandring heller. I korthet, se till att ha ordentligt med förstärkningsplagg. Att frysa rejält redan när man går och lägger sig är inget bra recept för en behaglig natt. Kläderna kommer även till nytta på natten, då de kan förstärka sovsäckens och liggunderlagets värmebevarande förmåga.

Har noterat att många tenderar att krypa ner i sovsäcken fullt påklädda när det är kallt ute. Det är effektivare att i sådana fall bara behålla underställ och kanske mellanlager på, men lägga eventuella dunjackor och liknande ovanpå sig och sovsäcken, som extra täcke.

Man förlorar också väldigt mycket värme genom huvudet. Ta den extra tiden att packa in det ordentligt, bäst är förstås en sovsäck med huva. Vid riktigt låga temperaturer brukar man sova med bara ett litet hål att andas genom.

Ett litet knep är också att äta fet, kaloririk mat innan man lägger sig. Tycker torkad bacon är klockrent. Det sägs höja kroppstemperaturen, och göra natten lite drägligare.
__________________
Senast redigerad av Falukropp 2021-09-08 kl. 11:02.
Citera
2021-09-08, 11:02
  #8
Medlem
448s avatar
Som ovan här

Man får desutom upp till 100gr fukt per natt o sovsäcken och detta börjar sabba isoöeringsförmågan efter 4 nätter rejält.

Men upp till det är det ok med sköna vinteräventyr i tält utan åtgärder mot det.

Ha en sovsäck med rejäl marginal.

På längre expeditioner utan bivygrävmöjlighet/torkmöjlighet används VBL inne i säcken som hindrar kropsfult stt nå isoleringen.Jobbigt o sova i en plastpåse...

Vid uppstigning efter en -20 natt kommer tältet vara helt rimfrostat inne trots öppen ventilation.Då sättet man sig upp o med sovsäcken runt sig ,man tar fram gasköket som legat i sovsäcken och drar i gång brännaren på fullt ös 2500w i 5 minuter medans man klär på sig.

Blir 25 grader varmt och allt övergår till vattenånga och drar ut genom ventilerna.

Gör man en sån fuktblåsning varje morgon kan man klara sig uppåt en vecka utan enorm fuktaccumlering
Citera
2021-09-08, 11:08
  #9
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Som ovan här

Man får desutom upp till 100gr fukt per natt o sovsäcken och detta börjar sabba isoöeringsförmågan efter 4 nätter rejält.


Men upp till det är det ok med sköna vinteräventyr i tält utan åtgärder mot det.

Ha en sovsäck med rejäl marginal.

På längre expeditioner utan bivygrävmöjlighet/torkmöjlighet används VBL inne i säcken som hindrar kropsfult stt nå isoleringen.Jobbigt o sova i en plastpåse...

Vid uppstigning efter en -20 natt kommer tältet vara helt rimfrostat inne trots öppen ventilation.Då sättet man sig upp o med sovsäcken runt sig ,man tar fram gasköket som legat i sovsäcken och drar i gång brännaren på fullt ös 2500w i 5 minuter medans man klär på sig.

Blir 25 grader varmt och allt övergår till vattenånga och drar ut genom ventilerna.

Gör man en sån fuktblåsning varje morgon kan man klara sig uppåt en vecka utan enorm fuktaccumlering


Man kan som litet experiment väga sovsäcken innan och efter vandringen. Viktökningen är förstås ackumulerat vatten. Man kan också tillägga att dunsovsäckar är extra känsliga för fukt, de tappar sin isolerande förmåga totalt typ.

Det kan låta otroligt att en liten campingbrännare kan värma ett tält så snabbt, men det gör den. Skulle tippa på att min lilla Soto Amicus, som var ungefär det lättaste/minsta man kunde hitta till vettigt pris när jag köpte den, ger betydligt mer än 2500W på full patte. Den slår en vanlig kupévärmare för bilen rejält på fingrarna i alla fall.
Citera
2021-09-08, 11:17
  #10
Medlem
448s avatar
Krävs mycket effekt dock i ett litet ytrymme , 2500W är ett alroundvärde så det är lite upp o ned.

Det är väldigt viktigt att aldrig sätta sig i ett läge där man somna med brännarenen på dock.

Göra urblåsningen o sitta upp eller kortspelskvällen med glögg är ju safe.

I -20 är det dock rejäl skillnad mellan golv o tak men man har sovsäcken över benen när man sitter upp.

Sen är det en sak angående köksanvänding i tält , öppen låga ger inge CO gas men så fort ett kokärl läggs på kyls lågan av och CO bildad.Ibland 100 falt högre.

Livsfarligt.

Man kan tillaga mat inne i tältet försiktigt med vanlig ventilation om det inte handlar om snösmältning eller ett s.k flänskärl som kyler av lågan
Citera
2021-09-08, 11:37
  #11
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Krävs mycket effekt dock i ett litet ytrymme , 2500W är ett alroundvärde så det är lite upp o ned.

Det är väldigt viktigt att aldrig sätta sig i ett läge där man somna med brännarenen på dock.

Göra urblåsningen o sitta upp eller kortspelskvällen med glögg är ju safe.

I -20 är det dock rejäl skillnad mellan golv o tak men man har sovsäcken över benen när man sitter upp.

Sen är det en sak angående köksanvänding i tält , öppen låga ger inge CO gas men så fort ett kokärl läggs på kyls lågan av och CO bildad.Ibland 100 falt högre.

Livsfarligt.

Man kan tillaga mat inne i tältet försiktigt med vanlig ventilation om det inte handlar om snösmältning eller ett s.k flänskärl som kyler av lågan


Nä, ska man snacka säkerhet kring användandet av brännaren i tältet, så tycker jag det är fullt fokus på den som gäller. Dvs ingen påklädning etc under urblåsningen Nog för att man förmodligen skulle kunna släcka eller ta sig ur ett brinnande tält hyfsat oskadd, men det är inte roligt att bli utan tält/sovsäck/annan uppbrunnen utrustning några nätter från närmaste civilisation.

Jepp, det är enkel kemi. Allt kol blir inte fullständigt oxiderat till CO2, utan kan bli kvar som intermediatet CO, när reaktanterna kyls ner av kokkärlet. Ovanpå det har man den uppenbara brandrisken. Möjligen kan man laga mat i absiden. Brukar dock försöka undvika även det.
__________________
Senast redigerad av Falukropp 2021-09-08 kl. 11:39.
Citera
2021-09-08, 11:49
  #12
Medlem
448s avatar
Ja alltsås man skall aldrig börja o elda i tältet om man är långt från nått hus i skogen i -20 eller uppe på kalfjället

Det är döden , ofta har man ju kängor o ytterkläder i absiden så man är ju lite failsafe i bebodda trakter.

Typ låglandsleder så max km mellan hus
så lite risktagande kan man då ta
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback