Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2021-10-07, 19:15
  #1
Medlem
IcyHearts avatar
Hoppas det passar här, annars får mod gärna flytta!

Ganska lång post men viktigt med alla detaljer! Hade en mardrömsupplevelse nyss, när jag skulle frekventera en kommunal simhall! Jag trodde jag hade vaknat upp i forna DDR:s simhall, (alternativt simhall för lumpen).

Bakgrund: det privata bad jag annars frekventerar, är stängt för renovering. (Mysigt, intim stämning, civiliserade människor. Vacker byggnation. Utformat för avslappning, på alla sätt).

Idag på kommunala badet:

- Lysrör. Precis överallt. Skarpa! Extremt skarpa. Både i badet, samt i omklädningsrummet. Som utformat för att vara obehagligt och få en att inte slappna av…. utan göra det man ska snabbt och ge sig av.

- Stor byggnad. Opersonlig, ful arkitektur. Allt i grått. Och vitt. Inga färger överhuvudtaget.

Även om stort: Ändå ingenstans för oss vanliga betalande att vara? 80% av byggnaden/banorna är konstant reserverade för specialsim + föreningar.

Ändå har vi skattebetalare betalat för byggnaden via skatt + att vi alltså även betalar inträde… men får bara ett litet hörn att simma i?

- I duschen: Inga som helst ”skiljeväggar” öht. Du är alltså tvungen att ogenerat visa upp din nakna kropp för din duschgranne, när du tvagar dig. Samt se din granne tvaga sitt kön, osv. I ”närbild”. (Känns som lumpen? Även om jag aldrig gjort den, som kvinna). Rakt igenom vidrig ”design”.

- Bubbelpool. Finns ett par små bubbelpooler. Men dessa ”finns” ändå inte, dvs för avslappnat/trevligt bruk, för alla…

En av bubbelpoolerna är upptagen av ett gäng skolungar.

Den andra är upptagen av ett par män som inte ser så trevliga ut. (Hockeyfrilla och suspekt look. Passar iofs in i DDR-tidens look). Trots att det ursprungligen fanns ”separat” bubbelpool för kvinnor, så har man tagit bort det. I sann DDR-anda.

Nu tvingas kvinnor alltså gå ner i samma bubbelpool som okända, äckliga män… allt för att ”man kan inte särbehandla kvinnor och män”, enligt en världsfrånvänd politiker, som tvingat simhallen till dessa regler. Mot besökarnas vilja… (Då kan man väl lika gärna ha samma omklädningsrum för kvinnor och män?? Kanske blir nästa steg!)

Plus att det tidigare dessutom varit ett stort, dokumenterat problem just med många fall av sexuella ofredanden i bubbelpoolen, upprepade gånger! Varav man gjorde separata pooler.. Men det bryr man sig inte om längre, här i DDR…

- Restaurangen. Slafsig mat. Ingen riktig mat. Inga rättigheter. Ingen möjlighet att ta ett glas bubbel en fredag efter en härlig simkväll, inte.

Självklart osar även det flottiga matoset ut precis över den lilla, lilla del där allmänheten får simma.. Bra design..

Jag kunde fortsätta i evighet. Men ni kanske börjar få en bild…

Självklart kommer jag aldrig gå tillbaka till det här kommunala badet. Eller något annat kommunalt bad. Det är absolut inte värt inträdet, även om jag som skattebetalare ju ”redan” tycker mig ha betalat en hel del för det. Kul att simklubbar har nytta av det iaf... eller nåt. Varsågoda. Jag bjuder….

När jag går och badar/simmar, vill jag ha en trevlig, mysig miljö. Fin belysning. Avslappnande. Bra design så man inte känner sig uttittad och/eller upplever risk för ofredande osv, i badmiljöerna.

Inga jäkla skarpa lysrör i ansiktet över hela anläggningen, som om jag satt i ett förhörsrum.

Jag vill inte känna det som om jag går in i en simhall uppförd av DDR. Där allt är opersonligt, grått. Där designen samt regler, gör att man som kvinna skall behöva känna sig obekväm. Att man skall behöva visa upp sitt kön/sin nakna kropp obefogat mycket i duschen för kreti och pleti, samt tvingas åse andras kön, helt utan privat utrymme alls.

Fråga: Varför är kommunala bad uppförda, både i design och regler, precis som nåt slags DDR-komplex? Typ ”simma och håll käften, gå helst så fort som möjligt”, enligt ovan beskrivning jag gett?

Varför nöjer sig folk med detta? Det vi betalat för, med skattepengar? Det är ju sinnessjukt, i min värld….

Vad har ni för erfarenheter? Är ni nöjda med dessa monstrositeter till ”kommunala bad”? 🤔 Varför tror ni att det är på det här viset?

Jag kommer så klart gå tillbaka till mitt privata alternativ så snart jag kan men detta ämne fascinerade mig ändå! Enormt.
Citera
2021-10-07, 19:18
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IcyHeart
Hoppas det passar här, annars får mod gärna flytta!

Ganska lång post men viktigt med alla detaljer! Hade en mardrömsupplevelse nyss, när jag skulle frekventera en kommunal simhall! Jag trodde jag hade vaknat upp i forna DDR:s simhall, (alternativt simhall för lumpen).

Bakgrund: det privata bad jag annars frekventerar, är stängt för renovering. (Mysigt, intim stämning, civiliserade människor. Vacker byggnation. Utformat för avslappning, på alla sätt).

Idag på kommunala badet:

- Lysrör. Precis överallt. Skarpa! Extremt skarpa. Både i badet, samt i omklädningsrummet. Som utformat för att vara obehagligt och få en att inte slappna av…. utan göra det man ska snabbt och ge sig av.

- Stor byggnad. Opersonlig, ful arkitektur. Allt i grått. Och vitt. Inga färger överhuvudtaget.

Även om stort: Ändå ingenstans för oss vanliga betalande att vara? 80% av byggnaden/banorna är konstant reserverade för specialsim + föreningar.

Ändå har vi skattebetalare betalat för byggnaden via skatt + att vi alltså även betalar inträde… men får bara ett litet hörn att simma i?

- I duschen: Inga som helst ”skiljeväggar” öht. Du är alltså tvungen att ogenerat visa upp din nakna kropp för din duschgranne, när du tvagar dig. Samt se din granne tvaga sitt kön, osv. I ”närbild”. (Känns som lumpen? Även om jag aldrig gjort den, som kvinna). Rakt igenom vidrig ”design”.

- Bubbelpool. Finns ett par små bubbelpooler. Men dessa ”finns” ändå inte, dvs för avslappnat/trevligt bruk, för alla…

En av bubbelpoolerna är upptagen av ett gäng skolungar.

Den andra är upptagen av ett par män som inte ser så trevliga ut. (Hockeyfrilla och suspekt look. Passar iofs in i DDR-tidens look). Trots att det ursprungligen fanns ”separat” bubbelpool för kvinnor, så har man tagit bort det. I sann DDR-anda.

Nu tvingas kvinnor alltså gå ner i samma bubbelpool som okända, äckliga män… allt för att ”man kan inte särbehandla kvinnor och män”, enligt en världsfrånvänd politiker, som tvingat simhallen till dessa regler. Mot besökarnas vilja… (Då kan man väl lika gärna ha samma omklädningsrum för kvinnor och män?? Kanske blir nästa steg!)

Plus att det tidigare dessutom varit ett stort, dokumenterat problem just med många fall av sexuella ofredanden i bubbelpoolen, upprepade gånger! Varav man gjorde separata pooler.. Men det bryr man sig inte om längre, här i DDR…

- Restaurangen. Slafsig mat. Ingen riktig mat. Inga rättigheter. Ingen möjlighet att ta ett glas bubbel en fredag efter en härlig simkväll, inte.

Självklart osar även det flottiga matoset ut precis över den lilla, lilla del där allmänheten får simma.. Bra design..

Jag kunde fortsätta i evighet. Men ni kanske börjar få en bild…

Självklart kommer jag aldrig gå tillbaka till det här kommunala badet. Eller något annat kommunalt bad. Det är absolut inte värt inträdet, även om jag som skattebetalare ju ”redan” tycker mig ha betalat en hel del för det. Kul att simklubbar har nytta av det iaf... eller nåt. Varsågoda. Jag bjuder….

När jag går och badar/simmar, vill jag ha en trevlig, mysig miljö. Fin belysning. Avslappnande. Bra design så man inte känner sig uttittad och/eller upplever risk för ofredande osv, i badmiljöerna.

Inga jäkla skarpa lysrör i ansiktet över hela anläggningen, som om jag satt i ett förhörsrum.

Jag vill inte känna det som om jag går in i en simhall uppförd av DDR. Där allt är opersonligt, grått. Där designen samt regler, gör att man som kvinna skall behöva känna sig obekväm. Att man skall behöva visa upp sitt kön/sin nakna kropp obefogat mycket i duschen för kreti och pleti, samt tvingas åse andras kön, helt utan privat utrymme alls.

Fråga: Varför är kommunala bad uppförda, både i design och regler, precis som nåt slags DDR-komplex? Typ ”simma och håll käften, gå helst så fort som möjligt”, enligt ovan beskrivning jag gett?

Varför nöjer sig folk med detta? Det vi betalat för, med skattepengar? Det är ju sinnessjukt, i min värld….

Vad har ni för erfarenheter? Är ni nöjda med dessa monstrositeter till ”kommunala bad”? 🤔 Varför tror ni att det är på det här viset?

Jag kommer så klart gå tillbaka till mitt privata alternativ så snart jag kan men detta ämne fascinerade mig ändå! Enormt.

Jag håller med dig fullt ut, exakt samma där jag bor.
Citera
2021-10-07, 19:24
  #3
Avstängd
Iwentback3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IcyHeart
Hoppas det passar här, annars får mod gärna flytta!

Ganska lång post men viktigt med alla detaljer! Hade en mardrömsupplevelse nyss, när jag skulle frekventera en kommunal simhall! Jag trodde jag hade vaknat upp i forna DDR:s simhall, (alternativt simhall för lumpen).

Bakgrund: det privata bad jag annars frekventerar, är stängt för renovering. (Mysigt, intim stämning, civiliserade människor. Vacker byggnation. Utformat för avslappning, på alla sätt).

Idag på kommunala badet:

- Lysrör. Precis överallt. Skarpa! Extremt skarpa. Både i badet, samt i omklädningsrummet. Som utformat för att vara obehagligt och få en att inte slappna av…. utan göra det man ska snabbt och ge sig av.

- Stor byggnad. Opersonlig, ful arkitektur. Allt i grått. Och vitt. Inga färger överhuvudtaget.

Även om stort: Ändå ingenstans för oss vanliga betalande att vara? 80% av byggnaden/banorna är konstant reserverade för specialsim + föreningar.

Ändå har vi skattebetalare betalat för byggnaden via skatt + att vi alltså även betalar inträde… men får bara ett litet hörn att simma i?

- I duschen: Inga som helst ”skiljeväggar” öht. Du är alltså tvungen att ogenerat visa upp din nakna kropp för din duschgranne, när du tvagar dig. Samt se din granne tvaga sitt kön, osv. I ”närbild”. (Känns som lumpen? Även om jag aldrig gjort den, som kvinna). Rakt igenom vidrig ”design”.

- Bubbelpool. Finns ett par små bubbelpooler. Men dessa ”finns” ändå inte, dvs för avslappnat/trevligt bruk, för alla…

En av bubbelpoolerna är upptagen av ett gäng skolungar.

Den andra är upptagen av ett par män som inte ser så trevliga ut. (Hockeyfrilla och suspekt look. Passar iofs in i DDR-tidens look). Trots att det ursprungligen fanns ”separat” bubbelpool för kvinnor, så har man tagit bort det. I sann DDR-anda.

Nu tvingas kvinnor alltså gå ner i samma bubbelpool som okända, äckliga män… allt för att ”man kan inte särbehandla kvinnor och män”, enligt en världsfrånvänd politiker, som tvingat simhallen till dessa regler. Mot besökarnas vilja… (Då kan man väl lika gärna ha samma omklädningsrum för kvinnor och män?? Kanske blir nästa steg!)

Plus att det tidigare dessutom varit ett stort, dokumenterat problem just med många fall av sexuella ofredanden i bubbelpoolen, upprepade gånger! Varav man gjorde separata pooler.. Men det bryr man sig inte om längre, här i DDR…

- Restaurangen. Slafsig mat. Ingen riktig mat. Inga rättigheter. Ingen möjlighet att ta ett glas bubbel en fredag efter en härlig simkväll, inte.

Självklart osar även det flottiga matoset ut precis över den lilla, lilla del där allmänheten får simma.. Bra design..

Jag kunde fortsätta i evighet. Men ni kanske börjar få en bild…

Självklart kommer jag aldrig gå tillbaka till det här kommunala badet. Eller något annat kommunalt bad. Det är absolut inte värt inträdet, även om jag som skattebetalare ju ”redan” tycker mig ha betalat en hel del för det. Kul att simklubbar har nytta av det iaf... eller nåt. Varsågoda. Jag bjuder….

När jag går och badar/simmar, vill jag ha en trevlig, mysig miljö. Fin belysning. Avslappnande. Bra design så man inte känner sig uttittad och/eller upplever risk för ofredande osv, i badmiljöerna.

Inga jäkla skarpa lysrör i ansiktet över hela anläggningen, som om jag satt i ett förhörsrum.

Jag vill inte känna det som om jag går in i en simhall uppförd av DDR. Där allt är opersonligt, grått. Där designen samt regler, gör att man som kvinna skall behöva känna sig obekväm. Att man skall behöva visa upp sitt kön/sin nakna kropp obefogat mycket i duschen för kreti och pleti, samt tvingas åse andras kön, helt utan privat utrymme alls.

Fråga: Varför är kommunala bad uppförda, både i design och regler, precis som nåt slags DDR-komplex? Typ ”simma och håll käften, gå helst så fort som möjligt”, enligt ovan beskrivning jag gett?

Varför nöjer sig folk med detta? Det vi betalat för, med skattepengar? Det är ju sinnessjukt, i min värld….

Vad har ni för erfarenheter? Är ni nöjda med dessa monstrositeter till ”kommunala bad”? 🤔 Varför tror ni att det är på det här viset?

Jag kommer så klart gå tillbaka till mitt privata alternativ så snart jag kan men detta ämne fascinerade mig ändå! Enormt.

Jag håller med dig.
Jag har också gjort samma iakttagelse.
Påminde mycket om när jag var i Gdynia/Gdansk och badade där vid ett badhus i början av 90-talet.
Det som var lite konstigt tyckte jag på den tiden var väl att alla skulle bada nakna.

Annars tycker jag att många kommunala badanläggningar i små orter runt omkring de stora städerna påminner faktiskt om när du säger och det jag upplevde på 90-talet i poolen.
Citera
2021-10-07, 19:25
  #4
Medlem
Det är väl iofs snarare vissa av de privata som är trevliga undantag snarare än att de bara de kommunala är fyrkantiga.
Citera
2021-10-07, 19:27
  #5
Medlem
IcyHearts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrillMaster2000
Jag håller med dig fullt ut, exakt samma där jag bor.

Puh, okej, tur att jag inte bara inbillar mig och att andra märkt samma sak! 👍 Har du några tankar om varför det ”tillåts” vara så här ”dåligt”?
Citera
2021-10-07, 19:28
  #6
Medlem
dragonslayer1339s avatar
Känner igen mig i det du skriver, är rätt så stor skillnad på "privata" aktörer och de kommunala. Men om det är till någon tröst tror jag att vi kommer se mer och mer utav separata tider för män och kvinnor, det kan du ta och tacka våra importerade muslimer för.
Citera
2021-10-07, 19:29
  #7
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Bor i Sthlm och har därmed ett stort antal kommunal simhallar att jämföra med om jag skulle vilja. Simhallen jag emellanåt besöker har jag absolut ingenting att klaga på.

Nu verkar Ts, enligt min tolkning, inte enbart besöka simhallar för träning utan snarare för en stunds njutning i bubbelpoolen, fine dining och bubbel. Är det det man är ute efter blir man nog besviken på de flesta simhallar, både komunala och privata.
Citera
2021-10-07, 19:33
  #8
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dragonslayer1339
Känner igen mig i det du skriver, är rätt så stor skillnad på "privata" aktörer och de kommunala. Men om det är till någon tröst tror jag att vi kommer se mer och mer utav separata tider för män och kvinnor, det kan du ta och tacka våra importerade muslimer för.

Jag bor som sagt i Sthlm men begär inte exempel härifrån.

Är dock nyfiken på dessa ”privata”-simhallars standard gentemot kommunala och det vore kul att se länk till nån hemsida eller nåt.
__________________
Senast redigerad av Silverfiskarna 2021-10-07 kl. 19:50.
Citera
2021-10-07, 19:36
  #9
Medlem
IcyHearts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iwentback3
Jag håller med dig.
Jag har också gjort samma iakttagelse.
Påminde mycket om när jag var i Gdynia/Gdansk och badade där vid ett badhus i början av 90-talet.
Det som var lite konstigt tyckte jag på den tiden var väl att alla skulle bada nakna.

Annars tycker jag att många kommunala badanläggningar i små orter runt omkring de stora städerna påminner faktiskt om när du säger och det jag upplevde på 90-talet i poolen.

Hahaha det var en rolig och träffande kommentar! 👍 Stämmer väldigt väl in på mina iakttagelser.

Man undrar bara lite: varför går det inte att göra någonting trevligt/fint/mysigt, just bara för att det skall användas av allmänheten, liksom.. 🤔 Simhallar står ju ändå en 40-50 år innan de renoveras igen. Så när man väl gör det, kan man väl tänka till och göra dem lite trevliga, liksom. Kan man tycka i alla fall.

Jag tänker tex på ”Nya Slussen”. Där var det ju ändå ngn slags arkitekttävling som jag minns det. Kan man inte ha liknande för simhallar, när de ska renoveras.
Citera
2021-10-07, 19:39
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IcyHeart
Puh, okej, tur att jag inte bara inbillar mig och att andra märkt samma sak! 👍 Har du några tankar om varför det ”tillåts” vara så här ”dåligt”?

Jag har funderat på om det skarpa lysrörsljuset, och att det är vitt överallt är för att det skall kännas tryggare. Jag har också ett annat bad, eller snarare spa jag går till, och där är närmast mörkt i duschrummet och dunkelt i badet med mosaik i mörka färger.

Nu är jag man och känner mig trygg oavsett, men hade det varit vilket klientel som helst som hade gått på mitt bad (det är det inte för det är dyrt) så kan jag tänka mig att det skulle kunna kännas otryggt. Just för att det är mörkt, man skulle lätt kunna ha sex där en dag med lite folk utan att det märktes.

Annars vette fan varför det är så, det kan ju vara så att de flesta inte bryr sig, de är inte där för att ha en trevlig skön stund, utan bara simma eller bada med barnen.
Citera
2021-10-07, 19:46
  #11
Medlem
IcyHearts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suppose
Det är väl iofs snarare vissa av de privata som är trevliga undantag snarare än att de bara de kommunala är fyrkantiga.

Jo men varför är just de ”trevliga undantag”? Är det en regel att det som är i kommunal regi måste vara otrevligt, icke-njutbart, osv…. Har svårt att förstå det, när man ändå lägger några hundra miljoner tex, på att renovera en simhall eller så. Kan man inte då slänga in några detaljer som även gör det trivsamt….

Citat:
Ursprungligen postat av dragonslayer1339
Känner igen mig i det du skriver, är rätt så stor skillnad på "privata" aktörer och de kommunala. Men om det är till någon tröst tror jag att vi kommer se mer och mer utav separata tider för män och kvinnor, det kan du ta och tacka våra importerade muslimer för.

Den här ändringen jag skrev om just med att de tog bort separata bubbelpooler för kvinnor och män, har dock skett de senaste par åren, bara.. typ 2020.
Och det mot besökarnas vilja och trots problemen som var förr… med oönskade närmanden, när man hade gemensamma bubbelpooler…

Har absolut inget emot att dela en vanlig simbassäng med män, självklart. Men om man redan vet med sig att det dokumenterat redan har lett till ett antal ofredanden och övergrepp i just de tidigare gemensamma bubbelpoolerna, så bör det vara en enkel sak att fortsatt skilja åt dessa…. Oerhört märkligt och känns som en ”DDR-grej”, att vägra det…

Alla är jämlika, till varje pris, oavsett om folk far illa av det osv.
Citera
2021-10-07, 19:53
  #12
Medlem
Syftet med kommunala bad är att erbjuda möjligheten att motionera genom att simma. Och även för barn att kunna leka i bassängerna. Syftet är inte att ge dig en lyxig spa-upplevelse. För detta finns privata företag som erbjuder sådant. Det finns även finare äventyrsbad som ägs privat och som är dyrare. Många badhus byggdes för 40-60 år sedan och då var det coolt och modernt med minimalistisk, lite industriell design. Arkitekturskolans (!) anskrämligt fula byggnad från 1969 är ett annat exempel:
KTH - Arkitektur

Men jag håller med dig om att badhusen och mycket annat bör rustas upp och moderniseras. Det går dock inte när folk röstar för att sänka skatterna hela tiden.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback