Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-10-19, 15:17
  #1
Medlem
Jag blev själv förvånad över att tekniken med självkörande fordon hade nått så långt som den har gjort. Jag hade gissat att det skulle dröja ytterligare 10-15 år innan de kommer ses på vägarna, men i Arizona så kör Waymo redan med självkörande taxi-bilar.

Potentiellt skulle självkörande fordon kunna revolutionera hela kollektivtrafiken. På samma sätt som man idag i Arizona knappar i en app vart man vill åka och sedan kommer en självkörande taxi och plockar upp dig, så skulle små minibussar kunna användas för att samtidigt kunna plocka upp resande längs vägen.

Helt plötsligt skulle fasta busslinjer bli helt obsoleta. Man knappar bara in i appen vart man vill åka så organiserar Waymo resten, systemet skulle kunna vara intelligent och kunna förutsäga rese-flöden och därmed ständigt anpassa positionerna av fordonen.
De som reser skulle kunna slippa byta fordon helt och hållet, vilket även skulle göra alla busstorg obsoleta.

Får man upp ett momentum med detta så kommer det nog gå riktigt fort. Restiderna jämfört med nuvarande kollektivtrafik skulle kunna sänkas rejält - vilket skulle få ännu fler att välja den självkörande kollektivtrafiken framför att köra egen bil. Fler kommer kunna sitta och arbeta även under resvägen till jobbet vilket kan öka produktiviteten.

En del kanske invänder att det alltid måste finnas personal ombord på kollektivtrafik, men det finns redan idag självkörande kollektivtrafik: tunnelbanan i Köpenhamn t.ex.

Potentiellt kan självkörande fordon revolutionera hela kollektivtrafiken, hela taxi-branschen och hela transportbranschen i stort. Minskar trafiken som en följd av ökad nyttjandegrad av fordon så kommer det även revolutionera hela behovet av infrastruktur.
Citera
2021-10-19, 15:26
  #2
Medlem
Beror på hur dyrt det är. Anledningen till att folk tar buss och inte taxi är pga priset. Vad kommer det kosta för individen är det intressanta, om det blir tillräckligt billigt kommer fler att göra det vilket gör att det kommer införlivas.
Citera
2021-10-19, 15:38
  #3
Medlem
Jag håller med om prisbilden. Det finns en anledning att folk väljer resa med bil, buss, spårvagn, taxi, flyg, tåg eller båt.

Självkörande bilar har en mängd olika fördelar och nackdelar. T ex en anledning att gamla/sjuka väljer att åka taxi är att de även får hjälp med sitt bagage eller t.o.m hjälp att gå till och från taxin. Detta är lite svårare ersätta med en självkörande taxi.

Jag tror att självkörande bilar kommer ersätta mycket andra resor. Först kanske bland folk som av olika anledningar är tvingade att ha flera bilar, dessa har även ekonomin att satsa på självkörande bil. Då kan hela familjen dela på en bil för sina dagliga resor och även att flera slipper ta en buss/spårvagn fastän de har en bil. Man kommer helt enkelt runt det faktum att bilen körs och sedan står oanvänd men oåtkomlig för andra i familjen resten av dagen till man kör hem igen.

Detta lär ju växa till att folk väljer att inte ha en bil alls utan litar på att det alltid finns en allmän bil ledig, dvs det som vi idag kallar taxi. När vi kommit så långt lär antalet resor med bil öka mycket kraftigt på bekostnad av spårvagn, buss och tåg eftersom en och samma bil nu kan göra många fler transporter varje dag.

Men så har vi då att det inte alltid finns plats för ännu fler bilar som rullar hela tiden. Det talar för att många städer då väljer samåkning med många personer, dvs det som idag är buss, spårvagn och tåg. Fast förarlöst då. Men har man många resenärer på samma fordon måste den följa ett schema och en förutbestämd rutt.
Citera
2021-10-19, 15:47
  #4
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Tunnelbanan här i Sverige är väl också förarlös på någon av linjerna om jag inte minns helt fel, är inte Stockholmare så har inte blykoll men läst det någonstans.

Med tanke på att det lite då och då är teslor som kört rakt in i stillastående utryckningsfordon så vet jag inte om jag är så sugen på att sätta mig i en förarlös taxibil.
Så länge svensson ska blandas in så kommer vi få problem för än hur snabbt den självkörande bilen reagerar så kan den aldrig förutspå vad svensson hittar på i trafiken. Svensson kan göra en U-sväng där man inte får göra det eller skita i högerregeln eller vad som helst. Sen ska man även tänka på att vädret här i vårt land är helt annat än vi har här i Sverige. Snö, is och halka kommer ställa till det för en självkörande bil.

Det testas väl en självkörande buss i Kista vet jag. Kör väl i max 30 km/h med en förare i som kan ingripa om det skiter sig.
Citera
2021-10-19, 16:07
  #5
Medlem
svartenQQQs avatar
I Stockholm tar vi en Bolt, Taxi,, uber billigt,, billigare än tricken beroende på vart jag ska..
Citera
2021-10-19, 16:45
  #6
Medlem
fittslems avatar
Tekniken har funnits där i flera år nu. Det viktiga är att självkörande bilar är säkrare än människor (mindre felstatistik) och dit har vi sedan länge kommit.

Varför vi idag inte har självkörande bilar överallt handlar om legala skäl. Många punkter som måste redas ut där. Elon musk har ju en vision om att privatpersoner kan börja hyra ut sin självkörande bil när man själv inte använder den, dvs att bilen åker runt av sig själv och kör folk. Vi får väl se hur det blir med det, men tanken är ju inte helt dum. Billig taxi.

Hela fenomenet självkörande är i sig inte nått nytt sience fiction, flygbrancshen har länge varit rätt automatiserad och som har hand om många hundratals liv per flygning. Förvisso så har flyget lite mer svängrum uppe i luften.
__________________
Senast redigerad av fittslem 2021-10-19 kl. 16:49.
Citera
2021-10-19, 16:46
  #7
Medlem
Elon Musk har gett upp iden på självkörande fordon. Men visst, om någon kan bättre än Elon så kör hårt. Tesla kallar inte längre sina fordon för självkörande, utan förar-assisterande eller något sådant.

Tror vi ligger flera decennier från självkörande fordon, kanske mer än så.
Citera
2021-10-19, 16:51
  #8
Medlem
fittslems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MisterMagooo
Elon Musk har gett upp iden på självkörande fordon. Men visst, om någon kan bättre än Elon så kör hårt. Tesla kallar inte längre sina fordon för självkörande, utan förar-assisterande eller något sådant.

Tror vi ligger flera decennier från självkörande fordon, kanske mer än så.

Räcker med en liten olycka så helt plötsligt så går alla bananas och Elon måste stå till svars. Hur många olyckor orsakar inte vi människor?

Rent statistiskt så är självkörande säkrare än människor. Men lagar och regler hänger inte med där.
Citera
2021-10-19, 16:52
  #9
Medlem
--corys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlKaviar
Jag blev själv förvånad över att tekniken med självkörande fordon hade nått så långt som den har gjort. Jag hade gissat att det skulle dröja ytterligare 10-15 år innan de kommer ses på vägarna, men i Arizona så kör Waymo redan med självkörande taxi-bilar.

Potentiellt skulle självkörande fordon kunna revolutionera hela kollektivtrafiken. På samma sätt som man idag i Arizona knappar i en app vart man vill åka och sedan kommer en självkörande taxi och plockar upp dig, så skulle små minibussar kunna användas för att samtidigt kunna plocka upp resande längs vägen.

Helt plötsligt skulle fasta busslinjer bli helt obsoleta. Man knappar bara in i appen vart man vill åka så organiserar Waymo resten, systemet skulle kunna vara intelligent och kunna förutsäga rese-flöden och därmed ständigt anpassa positionerna av fordonen.
De som reser skulle kunna slippa byta fordon helt och hållet, vilket även skulle göra alla busstorg obsoleta.

Får man upp ett momentum med detta så kommer det nog gå riktigt fort. Restiderna jämfört med nuvarande kollektivtrafik skulle kunna sänkas rejält - vilket skulle få ännu fler att välja den självkörande kollektivtrafiken framför att köra egen bil. Fler kommer kunna sitta och arbeta även under resvägen till jobbet vilket kan öka produktiviteten.

En del kanske invänder att det alltid måste finnas personal ombord på kollektivtrafik, men det finns redan idag självkörande kollektivtrafik: tunnelbanan i Köpenhamn t.ex.

Potentiellt kan självkörande fordon revolutionera hela kollektivtrafiken, hela taxi-branschen och hela transportbranschen i stort. Minskar trafiken som en följd av ökad nyttjandegrad av fordon så kommer det även revolutionera hela behovet av infrastruktur.

Nja, kanske i vissa asiatiska länder och enstaka städer. Finns mycket fattiga platser på jorden så det dröjer innan tekniken kommer dit.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback